Keinoja Porin kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseen
Vihiniemi, Waltteri (2019)
Vihiniemi, Waltteri
2019
Kaikki oikeudet pidätetään
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903253760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201903253760
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Porin kevyen liikenteen turvallisuus ja sen tämän hetkinen tilanne. Työssä tarkastellaan kevyen liikenteen turvallisuuden tasoa Porissa sekä poliisin mahdollisuuksia vaikuttaa sen suunnitteluun. Tällä työllä pyritään myös selvittämään, onko teknologisin keinoin mahdollista parantaa Porin kevyen liikenteen turvallisuutta. Opinnäytetyössä selvitetään myös, mihin suuntaan Porin kevyen liikenteen turvallisuuden toteutus on lähivuosien aikana menemässä.
Opinnäytetyössä on käytetty saatavissa olevaa teoriatietoa ja sen avulla on pyritty tuomaan lukijalle selvyys tärkeimpiin käsitteisiin, kuten kevyeen liikenteeseen. Lisäksi aineisto on toiminut tukena haastattelujen suunnittelussa ja tulosten analysoinnissa. Aiempia tutkimuksia täysin vastaavasta aiheesta ei ole tehty. Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu on tapahtunut teemahaastattelua hyödyntäen.
Kevyen liikenteen turvallisuutta säätelevä tieliikenne on murroskohdassa, kun uusi laki on jo hyväksytty ja astuu voimaan kesäkuussa 2020. Uusi tieliikennelaki ei enää erittele kevyttä liikennettä omana ryhmänään, vaan kuvaa suojaamattoman liikenteen käyttäjiä erillisinä ryhminä. Tieliikennelain uudistus tulee myös vaikuttamaan tulevaisuuden kevyen liikenteen turvallisuuteen Porissa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Porin kevyen liikenteen turvallisuuden taso on tilastollisesti heikompi, mitä muiden vastaavan kokoisten kaupunkien tilastoista on nähtävissä. Porin kevyen liikenteen toteutuksessa nousi esille kaksi risteysaluetta, jossa kevyen liikenteen onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin muualla. Haastatteluissa saatujen tulosten mukaan Porin kaupungin tieliikennesuunnittelu toimii vahvasti yhteistyössä poliisin ja muiden sidosryhmien kanssa. Aineiston perusteella selvisi myös, että Porin kevyen liikenteen turvallisuuteen on jo tehty teknologisia investointeja, mutta uudet ratkaisut eivät vielä ole käytössä. Merkittävänä tutkimustuloksena ilmeni kuitenkin se, etteivät teknologiset uudistukset yksinään pysty parantamaan kevyen liikenteen turvallisuutta, vaan se on aina pääosin lähtöisin ihmisistä itsestään.
Opinnäytetyössä on käytetty saatavissa olevaa teoriatietoa ja sen avulla on pyritty tuomaan lukijalle selvyys tärkeimpiin käsitteisiin, kuten kevyeen liikenteeseen. Lisäksi aineisto on toiminut tukena haastattelujen suunnittelussa ja tulosten analysoinnissa. Aiempia tutkimuksia täysin vastaavasta aiheesta ei ole tehty. Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruu on tapahtunut teemahaastattelua hyödyntäen.
Kevyen liikenteen turvallisuutta säätelevä tieliikenne on murroskohdassa, kun uusi laki on jo hyväksytty ja astuu voimaan kesäkuussa 2020. Uusi tieliikennelaki ei enää erittele kevyttä liikennettä omana ryhmänään, vaan kuvaa suojaamattoman liikenteen käyttäjiä erillisinä ryhminä. Tieliikennelain uudistus tulee myös vaikuttamaan tulevaisuuden kevyen liikenteen turvallisuuteen Porissa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Porin kevyen liikenteen turvallisuuden taso on tilastollisesti heikompi, mitä muiden vastaavan kokoisten kaupunkien tilastoista on nähtävissä. Porin kevyen liikenteen toteutuksessa nousi esille kaksi risteysaluetta, jossa kevyen liikenteen onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin muualla. Haastatteluissa saatujen tulosten mukaan Porin kaupungin tieliikennesuunnittelu toimii vahvasti yhteistyössä poliisin ja muiden sidosryhmien kanssa. Aineiston perusteella selvisi myös, että Porin kevyen liikenteen turvallisuuteen on jo tehty teknologisia investointeja, mutta uudet ratkaisut eivät vielä ole käytössä. Merkittävänä tutkimustuloksena ilmeni kuitenkin se, etteivät teknologiset uudistukset yksinään pysty parantamaan kevyen liikenteen turvallisuutta, vaan se on aina pääosin lähtöisin ihmisistä itsestään.