Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ihminen edellä : Yhteisöpedagogiikka maahanmuuttaja- ja turvapaikanhakijatyössä

Kuuluvainen, Laura (2019)

 
Avaa tiedosto
Kuuluvainen_Laura.pdf (623.8Kt)
Lataukset: 


Kuuluvainen, Laura
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904054431
Tiivistelmä
Maahanmuutto on kasvanut Suomessa 2000-luvulla ja on yhä näkyvämpi osa suomalaista yhteiskuntaa. Lisääntyvä moninaisuus näkyy myös yhteisöpedagogin työkentillä kunnissa, yrityksissä ja kolmannella sektorilla. Kohtaamme erilaisista kulttuurisista, etnisistä ja uskonnollista taustoista tulevia ihmisiä niin nuoriso- kuin järjestötyössä.

Opinnäytetyön tilaaja on Porukalla pääosaan -hanke. Sen päätoteuttaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu, ja osatoteuttajia ovat Ryhmäteatteri ja Zodiak. Helsingin aikuislukion kanssa yhteistyönä toteutettavan hankkeen tavoitteena on tukea oppivelvollisuusiän ylittäneitä maahanmuuttajanuoria peruskoulun loppuun saattamiseksi. Opiskelun tukena hyödynnetään hankkeessa nuorisotyön, taiteen ja kulttuurin menetelmiä.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tuoretta tietoa sekä Porukalla pääosaan -hankkeessa että muuten maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden parissa työskennelleiden yhteisöpedagogien ajatuksia ja kokemuksia maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden ohjaamisesta ja kohtaamisesta. Tavoitteena oli selvittää maahanmuuttaja- ja turvapaikanhakijatyössä hyviksi havaittuja käytäntöjä sekä siinä ilmenneitä haasteita ja kahdensuuntaisen kotoutumisen mahdollisuuksia, sekä yhteisöpedagogikoulutuksen merkitystä monikultturisen työn kannalta ja siihen liittyviä kehittämistarpeita. Valitsin opinnäytetyön menetelmäni laadullisen kyselyn, joka koostui tutkittavien aiheiden mukaan teemotelluista avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastasi yhteensä yksitoista vastaajaa, joista osa oli valmistuneita ylemmän- tai alemman ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita yhteisöpedagogeja ja osa yhteisöpedagogiopiskelijoita. Osa vastaajista oli ollut mukana Porukalla pääosaan -hankkeessa. Työssä käytettiin aineistolähtöistä analyysimenetelmää.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuoretta tietoa maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden ohjaamisesta ja kohtaamisesta. Tulokset ovat samanmukaisia tietoperustan kanssa. Ne tarjoavat kuitenkin merkityksellistä ja päivitettyä, sekä jonkun verran uuttakin tietoa tilaajan tarpeisiin. Tutkimuksen keskeisiä tuloksia on avoimuuden ja läsnäolon merkitys monikulttuurisissa ohjaustilanteissa, kohtaamispaikkojen ja -tilanteiden merkitys kahdensuuntaisen kotoutumisen mahdollistajina sekä tarve enemmälle maahanmuuttaja-ja turvapaikanhakijatyötä koskevalle teorialle ja käytännölle yhteisöpedagogikoulutuksessa.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää paitsi Porukalla pääosaan -hankkeessa, myös nuoriso järjestö- ja ohjausttyössä yleensä, sekä Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksen koulutussisältöjen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste