Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunneboxi : Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen perusopetuksen 3.-6. luokilla

Teronen, Anna (2019)

 
Avaa tiedosto
TERONEN_ANNA.pdf (4.462Mt)
Lataukset: 


Teronen, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904185539
Tiivistelmä
Koulumaailma on ollut muutoksessa viimeisen vuosikymmenen aikana, kun tiedollisen opetuksen rinnalle on enenevissä määrin nostettu myös tunnekasvatus. Uuteen, vuonna 2016 voimaantulleeseen, perusopetuksen opetussuunnitelmaan on kirjattu koulun yhdeksi kasvatustehtäväksi sosiaalisten- sekä tunnetaitojen kehityksen tukeminen. Valtakunnallista yhtenevää ohjeistusta tai opetusohjelmaa näiden toteutuksesta ei kuitenkaan ole määritelty. Tällä opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan osaltaan tähän tarpeeseen.

Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa alakouluikäisten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä vakauttaa Kalevalan koulun tunnetaitotuntien toteutuminen. Tavoitteisiin päästäkseni kehitin menetelmäpaketin 3.-6. luokkien tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen tueksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Tunneboxi, menetelmälaatikko, joka sisältää 30 harjoitekorttia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen ja ohjaamisen tueksi.

Opinnäytetyön tilaajana toimii Kalevalan koulu ja menetelmäpaketti on ensisijaisesti suunnattu opettajien käyttöön. Menetelmäpaketti soveltuu kuitenkin käytettäväksi laajasti lasten- ja nuorten sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen parissa työskentelevien apuvälineeksi. Tunneboxin harjoitteet eivät ole sidottuja ainoastaan kouluympäristössä toteutettaviksi ja sitä voidaan näin ollen käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen myös lastensuojelun yksiköissä, nuorisotyössä ja se on sovellettavissa myös erityisopetuksen tarpeisiin.

Yhteisöpedagogi voi omassa työssään hyödyntää kehittämääni Tunneboxia. Yhteisöpedagogilla on vahva tietoperusta ja käytännön osaaminen ryhmien kanssa työskentelystä ja toiminnallisten menetelmien käytöstä. Tunneboxi on helposti käyttöönotettava, moneen eri tilanteeseen sopiva ja sovellettava kokonaisuus. Se toimii yhteisöpedagogin eri työympäristöissä kuten järjestökentällä, lasten- ja nuorten harrastustoiminnassa ja soveltuu osin myös liikuntaseurojen käyttöön.

Opinnäytetyössä on hyödynnetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Näiden menetelmien avulla kerättiin tietoa Kalevalan koulun tunne- ja vuorovaikutustaito-opetuksen tarpeista, toiveista ja sen hetkisestä tilanteesta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä ja haastattelua. Havainnointi suoritettiin oppilaiden luonnollisia tunne- ja vuorovaikutustilanteita sekä tunnetaito-opetustilanteita seuraamalla. Kysely lähetettiin kaikille Kalevalankoulun opettajille ja haastatteluun kutsuttiin yksi jokaisen vuosiluokan opettajista.

Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat ja opinnäytetyön tuotos on tilaajan toiveiden mukainen. Tunneboxi on toiminut Kalevalan koulun käytössä hyvin ja käyttäjät ovat olleet siihen tyytyväisiä. Opettajat ovat ottaneet menetelmäpaketin aktiivisesti käyttöön ja Tunneboxi on herättänyt kiinnostusta myös muissa alan yksiköissä. Opinnäytetyöprosessi on vahvistanut omaa ammatillista osaamistani. Prosessin aikana toteutettu kehittämistyö on edistänyt ammattitaidon kehittymistä ja tuonut lisää työskentelyvarmuutta.
 
The world of education has been going through changes in the last decade as the importance of emotional education has risen alongside academic education. The new basic education curriculum that was taken into use in 2016 lists supporting development of social and emotional skills as one of schools’ responsibilities but there is no national guidance or curriculum for how to fulfil that responsibility. The aim of the outcome of this thesis is to respond that need.

The goals of the thesis are to strengthen emotional and interaction skills of elementary school children and stabilize the emotional skills teaching in Kalevala school. In order to meet these goals I created a pack of methods to support teaching of emotional and interaction skills to 3rd to 6th graders. The output was named Tunneboxi, a box of methods that contains 30 practice cards to support teaching emotional and interaction skills.

The thesis was ordered by Kalevala school and the pack of methods is primarily aimed at to the use of teachers. However the methods are suitable to be used by almost anyone working with children to teach emotional and interaction skills. The practices in Tunneboxi are not bound to school environment but can also be used in child protecting services, youth work and can also be translated to be used in special needs education.

Community educators can utilize Tunneboxi in their daily work. They have a strong foundation in both theory and practice when it comes to working with groups and using functional methods. Tunneboxi is easy to take into use, can be applied in many educational situations and is adaptable for different work areas of community educators like organizational activities and leisure activities. Some of the methods are suitable to be used in physical education as well.

For gathering data I used methods of qualitative research. With these methods I gained knowledge of the needs, hopes and current state of teaching emotional and interaction skills in Kalevala school. The selected methods were observation, a questionnaire and interviewing. I observed children’s emotional and interaction situations and emotional teaching. The questionnaire sends to all teachers in the Kalevala school and one teacher of each grade was invited to the interview.

The goals of the thesis were well reached. The customer was satisfied with the outcome and Tunneboxi has worked well in Kalevala school. Teachers have been actively using Tunneboxi and other units in the field have also been interested by it. The process of creating the thesis has strengthened my own vocational knowledge. The development work done during the process has improved my competence in the field and increased my occupational confidence.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste