Kohti toimivaa strategiaa: PuskaPromotion -osuuskunnan strategiauudistustyö
Yli-Yrjänäinen, Heidi (2019)
Yli-Yrjänäinen, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296701
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön ydinajatus on, että hyvin laadittu strategia on yhä tärkeämpi toiminnan ohjaamisen väline kulttuurialan organisaatioissa. Kulttuurialan rajalliset resurssit ja epävarma rahoitus tuovat painetta tehostaa toimintaa ja käyttää olemassa olevat resurssit mahdollisimman järkevästi. Strategia on hyvä väline toiminnan tehostamiseen, mutta mitkä tahansa strategiatyökalut ja näkökulmat eivät ole hyödynnettävissä kulttuurialalla, jossa monen organisaation toiminta on arvo- ja taidelähtöistä, eikä markkinalähtöistä. Kehittämistyön tilaaja on osuuskuntamuotoinen tapahtumatoimisto PuskaPromotion. Yritys työllistää täysipäiväisesti neljä henkilöä ja se kuuluu tapahtumakentän pienimpiin toimijoihin. Osuuskuntana se toimii yksityisen ja kolmannen sektorin rajapinnalla ja toiminta on vahvemmin arvo- kuin markkinalähtöistä.
Työn tietoperusta koostuu strategiatyön teroriasta. Työssä käsitellään sitä, miten organisaation arvolähtöisyys vaikuttaa strategiaan ja strategiatyössä käytettyihin työkaluihin. Näiden lisäksi tärkeäksi osaksi strategiatyötä nousee se, miten strategia saadaan muutettua toiminnaksi ja integroitua osaksi kaikkien työntekijöiden arkityötä. Työssä selvitetään millainen strategiatyön prosessi ja organisaatiokulttuuri tukevat tätä tavoitetta pienissä kulttuurialan organisaatioissa.
Tämä kehittämistyö on tapaustutkimus, joka käynnistää työn tilaajan, PuskaPromotionin, strategiauudistuksen. Kehittämistyössä haetaan ratkaisua yrityksen toiminnan lyhytjänteisyydelle ja ajoittaiselle epäjohdonmukaisuudelle ja pyritään strategiatyön avulla luomaan vahvempaa pohjaa toiminnan jatkuvuudelle. PuskaPromotionin uuden strategian luominen aloitettiin kaikkien työntekijöiden yhteistyönä ja jokainen oli tasa-arvoisesti mukana prosessissa. Strategiatyötä tehtiin neljässä työpajassa sekä keskustelemalla strategiasta arkityön lomassa. Työpajoissa käytettiin strategiatyökaluina tulevaisuusikkunaa, tulevaisuuspyörää ja nelikenttäanalyysiä.
Kehittämistyön lyhyen aikajänteen vuoksi, siinä ei laadittu valmista strategiaa. Työn tuloksena syntyi tietoa ja oivalluksia PuskaPromotionin uutta strategiaa varten joiden pohjalta laadittiin strategialuonnos. Strategialuonnoksessa määritettiin PuskaPromotionin visio, missio, arvot, toiminnan kenttä, ydinosaaminen ja verkostokumppanit. Työn tuloksena toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen tuli vahvemmin osaksi kaikkien PuskaPromotionissa työskentelevien työtä ja tulevaisuuden ennakointi tuli osaksi yrityksen toiminnan kehittämistä. Strategiatyöpajoissa käyty keskustelu yrityksen toiminnasta ja toiminnan kentästä tuottivat kaikille työntekijöille syvällisempää ymmärrystä yrityksen strategiasta ja sitoutti koko organisaatiota sen toteuttamiseen.
Kehittämistyö osoittaa, että kulttuurialan organisaatioissa voidaan parantaa toimintaedellytyksiä fasilitoimalla yhteisöllisiä strategiaprosesseja ja kehittämällä organisaatiokulttuuria. Kehittämistyön tuloksia voivat hyödyntää pienet arvo- ja taidelähtöiset kulttuurialan organisaatiot.
Työn tietoperusta koostuu strategiatyön teroriasta. Työssä käsitellään sitä, miten organisaation arvolähtöisyys vaikuttaa strategiaan ja strategiatyössä käytettyihin työkaluihin. Näiden lisäksi tärkeäksi osaksi strategiatyötä nousee se, miten strategia saadaan muutettua toiminnaksi ja integroitua osaksi kaikkien työntekijöiden arkityötä. Työssä selvitetään millainen strategiatyön prosessi ja organisaatiokulttuuri tukevat tätä tavoitetta pienissä kulttuurialan organisaatioissa.
Tämä kehittämistyö on tapaustutkimus, joka käynnistää työn tilaajan, PuskaPromotionin, strategiauudistuksen. Kehittämistyössä haetaan ratkaisua yrityksen toiminnan lyhytjänteisyydelle ja ajoittaiselle epäjohdonmukaisuudelle ja pyritään strategiatyön avulla luomaan vahvempaa pohjaa toiminnan jatkuvuudelle. PuskaPromotionin uuden strategian luominen aloitettiin kaikkien työntekijöiden yhteistyönä ja jokainen oli tasa-arvoisesti mukana prosessissa. Strategiatyötä tehtiin neljässä työpajassa sekä keskustelemalla strategiasta arkityön lomassa. Työpajoissa käytettiin strategiatyökaluina tulevaisuusikkunaa, tulevaisuuspyörää ja nelikenttäanalyysiä.
Kehittämistyön lyhyen aikajänteen vuoksi, siinä ei laadittu valmista strategiaa. Työn tuloksena syntyi tietoa ja oivalluksia PuskaPromotionin uutta strategiaa varten joiden pohjalta laadittiin strategialuonnos. Strategialuonnoksessa määritettiin PuskaPromotionin visio, missio, arvot, toiminnan kenttä, ydinosaaminen ja verkostokumppanit. Työn tuloksena toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen tuli vahvemmin osaksi kaikkien PuskaPromotionissa työskentelevien työtä ja tulevaisuuden ennakointi tuli osaksi yrityksen toiminnan kehittämistä. Strategiatyöpajoissa käyty keskustelu yrityksen toiminnasta ja toiminnan kentästä tuottivat kaikille työntekijöille syvällisempää ymmärrystä yrityksen strategiasta ja sitoutti koko organisaatiota sen toteuttamiseen.
Kehittämistyö osoittaa, että kulttuurialan organisaatioissa voidaan parantaa toimintaedellytyksiä fasilitoimalla yhteisöllisiä strategiaprosesseja ja kehittämällä organisaatiokulttuuria. Kehittämistyön tuloksia voivat hyödyntää pienet arvo- ja taidelähtöiset kulttuurialan organisaatiot.