Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten osallistaminen kunnallisessa nuorisotyössä - Vuosikello Vantaan nuorisopalvelujen Tikkurilan alueen kesätoiminnan suunnitteluun

Ruuska, Milla (2019)

Avaa tiedosto
Ruuska_Milla.pdf (6.467Mt)
Vuosikello (3.165Mt)
Lataukset: 


Ruuska, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905027143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten Vantaan nuorisopalvelujen Tikkurilan alueellinen nuorisotyö onnistuisi osallistamaan alueen nuoria paremmin kesätoiminnan suunnitteluun. Lisäksi tutkittiin, miten osallistavat menetelmät saadaan pysyväksi osaksi nuorisotyön arkea. Nuorisotyön tueksi kaivattiin mallia, joka varmistaisi nuorten osallisuuden koko toimintavuoden ajan kestävässä suunnitteluprosessissa. Työn tarpeen taustalla on ilmiö nuorten syrjäytymisestä, joka on yksi ajankohtaisista yhteiskunnallisista ongelmista Suomessa.

Opinnäytetyön tilaaja on suomen neljänneksi suurimman kaupungin Vantaan nuorisopalvelujen Tikkurilan alueellinen nuorisotyö. Vantaan nuorisopalvelut on kunnan tuottama palvelu ja sen tehtävä on tarjota nuorille mielekästä vapaa-ajan toimintaa eri puolilla kaupunkia.

Kehittämistyö aloitettiin selvittämällä kyselyn kautta nuorten toiveita ja ajatuksia kesätoiminnan suhteen. Seuraavaksi alueen nuorille järjestettiin mahdollisuus osallistua toiminnan suunnitteluun yhä konkreettisemmin osallistavassa työpajassa. Näiden menetelmien pohjalta syntyi Instagram-gallup, joka toteutettiin sosiaalisessa mediassa. Aiheeseen syvennyttiin myös benchmarkkaus-menetelmällä, jonka avulla kehittämistyöhön saatiin erilaisia näkökulmia muilta ammattilaisilta. Benchmarkkauksen haastatteluissa pohdittiin millaiset keinot ja menetelmät ovat olleet onnistuneita nuoria osallistavassa toiminnan suunnittelussa.

Tutkimusmenetelmissä kerätyn aineiston kautta korostui kouluyhteistyön merkitys. Kouluyhteistyö on tehokkain keino tavoittaa nuoria ja tiedottaa heitä alueensa toiminnasta sekä osallistumisen mahdollisuuksista. Myös suunnitelmallisuus, dialogisuus ja yhteistyö ovat avainasemassa, kun järjestetään nuoria osallistavaa toiminnan suunnittelua. Aineistosta selvisi myös, että nuorten toteuttama toiminta on nuorten näköistä. Mitä enemmän vastuuta jaetaan nuorille itselleen ja mitä paremmin heidät on osallistettu toiminnan suunnitteluun, sen todennäköisemmin toiminta vastaa nuorten toiveita. Aineiston perusteella voidaan myös päätellä, että nuoret ovat kiinnostuneita kesätyömahdollisuuksista, mikä on hyvä asia. Kesätyöt opettavat nuoria työelämäkulttuuriin sekä antavat paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa työllistymiselle.

Tästä kehittämistyöstä syntyi konkreettisena tuotoksena kunnallisen nuorisotyön kesätoiminnan suunnittelua ohjaava vuosikello. Vuosikello on tehty nuorisotyön arjen tueksi varmistamaan nuorten osallisuuden kesätoiminnan suunnittelussa koko vuoden kestävän prosessin ajan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste