Nuorten kokemuksia yhdenvertaisuudesta : Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden toiminnan kehittäminen yhdenvertaisemmaksi
Kivinen, Siiri (2019)
Kivinen, Siiri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905037486
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteina on tehdä selvitys yhdenvertaisuuden toteutumisesta Kouvolan kaupungin nuorisopalveluilla, kuulla nuoria yhdenvertaisuudesta ja luoda keinoja parantamaan yhdenvertaisuutta. Opinnäytetyön tarkoitus on edistää yhdenvertaisuuden toteutumista Kouvolan kaupungin nuorisopalveluilla. Toiminnallisen opinnäytetyön produktina syntyi pohja yhdenvertaisuustunnille sekä nuorten näkökulman esille tuova osuus Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden yhdenvertaisuussuunnitelmaan. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin havainnointia ja ryhmähaastattelua sekä lisäksi nuorten kanssa käytyjä keskusteluja. Työn tilaajana toimi Kouvolan kaupungin nuorisopalvelut.
Opinnäytetyön aiheena käsitellään nuorten yhdenvertaisuutta ja sen toteutumista nuorten omien kokemuksien perusteella. Aihe on tärkeä nuorisotyön ammattialalle, sillä kuntien tarjoamilla nuorisopalveluilla kaiken toiminnan tulisi olla yhdenvertaista kaikille siihen osallistuville. Myös nuorisolain (2016/1285) tavoitteissa listataan muun muassa nuorten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvo-oikeuksien edistämisen toteutuminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, normeja ja normikriittisyyttä, positiivista erityiskohtelua, yhdenvertaisuuden edistämistä sekä nuorten osallisuutta.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehtiin pohja yhdenvertaisuustunnille sekä osuus Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden yhdenvertaisuussuunnitelmaan. Opinnäytetyössä osallistettiin Kouvolan kaupungin nuorisopalvelujen toiminnoissa käyviä nuoria, pitämällä heille yhdenvertaisuustunteja. Osallistujat olivat nuorisotilakävijöitä sekä koulun tukioppilastoimintaan osallistuvia nuoria. Opinnäytetyön kautta yhdenvertaisuussuunnitelmaan saatiin nuorten näkökulma yhdenvertaisuudesta ja sen kehittämisalueista. Työtä voi hyödyntää myös muihin kuntiin ja niiden nuorisopalveluihin, joissa halutaan saada nuorten ääni kuuluviin yhdenvertaisuusasioissa. Yhdenvertaisuustunnin rakenne on käyttökelpoinen sellaisenaan tai pienellä muokkauksella, riippuen kunnan nuorisopalveluiden tarpeesta ja ryhmän koosta.
Opinnäytetyön aiheena käsitellään nuorten yhdenvertaisuutta ja sen toteutumista nuorten omien kokemuksien perusteella. Aihe on tärkeä nuorisotyön ammattialalle, sillä kuntien tarjoamilla nuorisopalveluilla kaiken toiminnan tulisi olla yhdenvertaista kaikille siihen osallistuville. Myös nuorisolain (2016/1285) tavoitteissa listataan muun muassa nuorten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvo-oikeuksien edistämisen toteutuminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa, normeja ja normikriittisyyttä, positiivista erityiskohtelua, yhdenvertaisuuden edistämistä sekä nuorten osallisuutta.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehtiin pohja yhdenvertaisuustunnille sekä osuus Kouvolan kaupungin nuorisopalveluiden yhdenvertaisuussuunnitelmaan. Opinnäytetyössä osallistettiin Kouvolan kaupungin nuorisopalvelujen toiminnoissa käyviä nuoria, pitämällä heille yhdenvertaisuustunteja. Osallistujat olivat nuorisotilakävijöitä sekä koulun tukioppilastoimintaan osallistuvia nuoria. Opinnäytetyön kautta yhdenvertaisuussuunnitelmaan saatiin nuorten näkökulma yhdenvertaisuudesta ja sen kehittämisalueista. Työtä voi hyödyntää myös muihin kuntiin ja niiden nuorisopalveluihin, joissa halutaan saada nuorten ääni kuuluviin yhdenvertaisuusasioissa. Yhdenvertaisuustunnin rakenne on käyttökelpoinen sellaisenaan tai pienellä muokkauksella, riippuen kunnan nuorisopalveluiden tarpeesta ja ryhmän koosta.