Suuntamysteeripeli : Opetuksellisen luontomysteeripelin kehitys
Uuksulainen, Tiivo (2019)
Uuksulainen, Tiivo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067696
Tiivistelmä
Suomen Latu ry on yksi osatoteuttaja LUODE - Luonto ja taide nuorten työelämätaitojen oppimisympäristönä -hankkeessa. Hankkeen tarkoituksena on kehittää ja tarjota uudenlaisia kokemus- ja toimintaympäristöjä nuorille. Suomen Latu vastaa hankkeessa luonnossa tapahtuvasta ohjausvalmiuksia parantavasta toiminnasta.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Suomen Latu, joka on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää uutta toimintaa LUODEhankkeeseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi Suuntamysteeripeli niminen pelialusta. Ulkona luonnossa pelattavaa Suuntamysteeripeliä on vaivatonta muokata pelaavien ryhmien ja oppimistavoitteiden mukaan.
Suuntamysteeripeli on luonteeltaan toiminnallinen ja opetuksellinen. Pelialustan kehityksessä on hyödynnetty sekä seikkailukasvatuksen että opetuksellisien pelien tietopohjia. Suuntamysteeripeliin on otettu vaikutteita suosituista pakohuonepeleistä. Opinnäytetyöhön kuuluu pelin kehitystä kuvaava prosessikuvaus. Suuntamysteeripelin kehitykseen osallistui lisäkseni Suomen Ladun hankesuunnittelija Elli KeisterSipilä sekä luonto- ja ympäristöneuvojaksi opiskeleva Sonia-Meri Fomin. Suuntamysteeripelin kehitykseen vaikutti suurelta osalta myös testipeleistä saatu palaute ja niiden kautta tulleet uudet ideat.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Suomen Latu, joka on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää uutta toimintaa LUODEhankkeeseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi Suuntamysteeripeli niminen pelialusta. Ulkona luonnossa pelattavaa Suuntamysteeripeliä on vaivatonta muokata pelaavien ryhmien ja oppimistavoitteiden mukaan.
Suuntamysteeripeli on luonteeltaan toiminnallinen ja opetuksellinen. Pelialustan kehityksessä on hyödynnetty sekä seikkailukasvatuksen että opetuksellisien pelien tietopohjia. Suuntamysteeripeliin on otettu vaikutteita suosituista pakohuonepeleistä. Opinnäytetyöhön kuuluu pelin kehitystä kuvaava prosessikuvaus. Suuntamysteeripelin kehitykseen osallistui lisäkseni Suomen Ladun hankesuunnittelija Elli KeisterSipilä sekä luonto- ja ympäristöneuvojaksi opiskeleva Sonia-Meri Fomin. Suuntamysteeripelin kehitykseen vaikutti suurelta osalta myös testipeleistä saatu palaute ja niiden kautta tulleet uudet ideat.