"Meillä on tämä henkilökeskeinen toimintatapa":- kehittämishanke Aspa Palveluissa
Palkki, Marja (2019)
Palkki, Marja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja, Aspa Palvelut (Aspa) tuottaa asumispalveluita vammaisille ihmisille ja mielenterveyskuntoutujille. Se toteuttaa henkilökeskeisellä toimintatavalla visiotaan asukkaiden täydestä osallisuudesta. Aspa tilasi kehittämistyön, jonka tarkoituksena oli työvuorosuunnittelun ja työvoiman hallinnan kehittäminen osana henkilökeskeisen toimintatavan toteutumisen kokonaisuutta. Kumppaniksi työhön valittiin asumispalveluyksikkö Uudeltamaalta. Työn tavoitteena oli varmistaa, että henkilökeskeinen toimintatapa on käytössä ja kehittää yhteistyössä tilaajan kanssa käytäntöjä työvuorosuunnittelussa ja työvoiman hallinnassa niin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelut oikea-aikaisesti ja haluamallaan tavalla. Kehittämistyön kuluessa tavoitetta kuitenkin jouduttiin muuttamaan. Uudeksi tavoitteeksi muotoutui työkalun kehittäminen, joka edistää henkilökeskeistä toimintaa asiakastyössä.
Työ tehtiin toimintatutkimuksen prosessia hyödyntäen. Aluksi dokumenttianalyysin avulla selvitettiin, mikä henkilökeskeinen toimintatapa on. Aineisto tähän saatiin haastatteluilla ja erilaisista Aspan materiaaleista. Selvitystyö, alkuperäisen kehittämistyön valmistelu sekä toimintatavan toteutumisen ja ympäristöjen havainnointi, tapahtuivat osittain samaan aikaan. Huomioiden ja tulosten varmistamiseksi tehtiin myös kysely toimintayksikön henkilöstölle.
Alkuperäisen tavoitteen osittain muuttuessa, pystyttiin analysoinnin näkökulmaa muuttamalla hyödyntämään jo kerättyä aineistoa täysimääräisesti. Uutta tavoitetta varten oli selvitettävä, millaisia tarpeita työkaluun kohdistuu. Tähän haettiin vastauksia selvittäen, mitä työntekijät ajattelivat henkilökeskeisestä toimintatavasta ja minkälaisissa asioissa toimintatapa toteutui ja millaisissa ei. Haastatteluissa ja kyselyssä esiin tulleita seikkoja käytettiin myös sen tiedon syventämisessä, miten henkilökeskeinen toimintatapa on ymmärretty.
Selvityksen perusteella, henkilökeskeinen toimintapa perustuu lakeihin ja YK:n yleissopimukseen vammaisten henkilöiden oikeuksista, mutta toimintatapa ei vielä ollut toivotulla tavalla käytössä kaikkialla. Sitä edistämään tehtiin yleissopimusta ja VIA-projektia hyödyntäen työkalu, jota voi käyttää mm. perehdytykseen ja oikeuksien toteutumisen tarkasteluun ja edistämiseen. Työkalua voi käyttää erinomaisesti erilaisissa vammaispalvelua toteuttavissa toiminnoissa ja organisaatioissa. Työkalun lisäksi laadittiin raporttiin joitakin ehdotuksia henkilökeskeisen toimintatavan edistämiseksi.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät hyvin. Kuvatuksi saatiin, mitä henkilökeskeinen toimintatapa on ja tilaajalle tuli osoitetuksi, oliko se oletetulla tavalla käytössä. Kehittämistyön kuluessa esiin tulleeseen tarpeeseen, eli toimintatavan käytön seurantaan ja edistämiseen, saatiin valmistettua työkalu, jonka tilaaja hyväksyi.
Työ tehtiin toimintatutkimuksen prosessia hyödyntäen. Aluksi dokumenttianalyysin avulla selvitettiin, mikä henkilökeskeinen toimintatapa on. Aineisto tähän saatiin haastatteluilla ja erilaisista Aspan materiaaleista. Selvitystyö, alkuperäisen kehittämistyön valmistelu sekä toimintatavan toteutumisen ja ympäristöjen havainnointi, tapahtuivat osittain samaan aikaan. Huomioiden ja tulosten varmistamiseksi tehtiin myös kysely toimintayksikön henkilöstölle.
Alkuperäisen tavoitteen osittain muuttuessa, pystyttiin analysoinnin näkökulmaa muuttamalla hyödyntämään jo kerättyä aineistoa täysimääräisesti. Uutta tavoitetta varten oli selvitettävä, millaisia tarpeita työkaluun kohdistuu. Tähän haettiin vastauksia selvittäen, mitä työntekijät ajattelivat henkilökeskeisestä toimintatavasta ja minkälaisissa asioissa toimintatapa toteutui ja millaisissa ei. Haastatteluissa ja kyselyssä esiin tulleita seikkoja käytettiin myös sen tiedon syventämisessä, miten henkilökeskeinen toimintatapa on ymmärretty.
Selvityksen perusteella, henkilökeskeinen toimintapa perustuu lakeihin ja YK:n yleissopimukseen vammaisten henkilöiden oikeuksista, mutta toimintatapa ei vielä ollut toivotulla tavalla käytössä kaikkialla. Sitä edistämään tehtiin yleissopimusta ja VIA-projektia hyödyntäen työkalu, jota voi käyttää mm. perehdytykseen ja oikeuksien toteutumisen tarkasteluun ja edistämiseen. Työkalua voi käyttää erinomaisesti erilaisissa vammaispalvelua toteuttavissa toiminnoissa ja organisaatioissa. Työkalun lisäksi laadittiin raporttiin joitakin ehdotuksia henkilökeskeisen toimintatavan edistämiseksi.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät hyvin. Kuvatuksi saatiin, mitä henkilökeskeinen toimintatapa on ja tilaajalle tuli osoitetuksi, oliko se oletetulla tavalla käytössä. Kehittämistyön kuluessa esiin tulleeseen tarpeeseen, eli toimintatavan käytön seurantaan ja edistämiseen, saatiin valmistettua työkalu, jonka tilaaja hyväksyi.