Viihdeohjelman paluu ruutuihin - Opas vanhan tv-ohjelman uudelleentuottamiseen
Nielsen, Tessa (2019)
Nielsen, Tessa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905067794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tv-alan trendiä nostalgisten ohjelmien paluusta. Alalla trendiä kutsutaan nimellä retrobuumi. Monet vanhat klassikko-ohjelmat palasivat ruutuihin pitkän tauon jälkeen. Osa menestyi tässä ajassa ja osa jäi yhden kauden mittaisiksi kokeiluiksi. Työ lähti liikkeelle opiskelijan omasta havainnosta ja kiinnostuksesta aihetta kohtaan, jota tilaaja lähti tukemaan.
Tutkimuksen tavoite on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ohjelmien menestymiseen ja mitä pitää ottaa huomioon, kun vanha ohjelmaformaatti tuotetaan uudelleen tässä ajassa. Aihetta käsitellään maailmassa ja alalla tapahtuneiden muutosten kautta. Tarkastelun kohteena on ohjelman tauon aikana tapahtuneet muutokset, jotka vaikuttavat siihen miten ohjelmaa tuotetaan nyt.
Kehittämistyö toteutettiin tarkastelemalla trendin myötä palanneita ohjelmaformaatteja sekä haastattelemalla kyseisten ohjelmien tuottajia ja vastaavia tuottajia. Opinnäytetyö kokoaa keskeisiä teemoja tarkastelluista ohjelmista sekä onnistumisten, että kompastusten kautta. Työssä korostuu tekijöiden omakohtaiset kokemukset tuotannoista sekä havainnot alalta.
Teemoittelulla pyrittiin löytämään haastatteluista ja ohjelmista yhtenäisiä tekijöitä. Tulosten pohjalta luotiin opas vanhan tv-ohjelman uudelleentuottamiseen, jonka tarkoitus on olla avuksi tauon jälkeen palaaville tuotannoille. Oppaan tavoite on herättää ajatuksia ja avata hyödyllisiä keskusteluita tuotannoissa nimeämällä niitä tekijöitä, joilla on vaikutus vanhan tv-ohjelman suosion saavuttamiseen. Opinnäytetyötä voi soveltaa suuriin klassikkoformaatteihin sekä muuten tv-katsojille tuttuihin brändeihin.
This thesis analyses a trend called “retro” -boom in the television industry, which is the come-back of nostalgic television programs. A lot of the classic television programs have returned after a long break. Some of them have succeeded and others remained “one season attempts”. This thesis originated from the student’s own observations and interest in the subject, which the subscriber supported.
The priority of this thesis is figuring out the factors of success in television programs and what things to be considered, when producing an old format at present time. The theme is addressed through changes in the world and the television industry. What has changed, while the program has been on a break and how does it affect the way its to be produced today?
The development work was done by observing the trend through the revived programs and interviewing producers as well as executive producers from these programs. The experience and observations of the people interviewed is emphasized in the work. This thesis gathers key themes about the observed programs, learned from both successes and obstacles.
Thematic Analysis was done to find unified factors from the interviews and the programs. A guidebook to the reproduction of old television programs was created based on the results. The purpose of the guidebook is to be helpful for productions returning after a long break. It is supposed to encourage ideas and discussion by naming the factors affecting the popularity of old television programs. This thesis can be applied to both old classic television program and otherwise familiar brands, returning years later.
Tutkimuksen tavoite on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ohjelmien menestymiseen ja mitä pitää ottaa huomioon, kun vanha ohjelmaformaatti tuotetaan uudelleen tässä ajassa. Aihetta käsitellään maailmassa ja alalla tapahtuneiden muutosten kautta. Tarkastelun kohteena on ohjelman tauon aikana tapahtuneet muutokset, jotka vaikuttavat siihen miten ohjelmaa tuotetaan nyt.
Kehittämistyö toteutettiin tarkastelemalla trendin myötä palanneita ohjelmaformaatteja sekä haastattelemalla kyseisten ohjelmien tuottajia ja vastaavia tuottajia. Opinnäytetyö kokoaa keskeisiä teemoja tarkastelluista ohjelmista sekä onnistumisten, että kompastusten kautta. Työssä korostuu tekijöiden omakohtaiset kokemukset tuotannoista sekä havainnot alalta.
Teemoittelulla pyrittiin löytämään haastatteluista ja ohjelmista yhtenäisiä tekijöitä. Tulosten pohjalta luotiin opas vanhan tv-ohjelman uudelleentuottamiseen, jonka tarkoitus on olla avuksi tauon jälkeen palaaville tuotannoille. Oppaan tavoite on herättää ajatuksia ja avata hyödyllisiä keskusteluita tuotannoissa nimeämällä niitä tekijöitä, joilla on vaikutus vanhan tv-ohjelman suosion saavuttamiseen. Opinnäytetyötä voi soveltaa suuriin klassikkoformaatteihin sekä muuten tv-katsojille tuttuihin brändeihin.
This thesis analyses a trend called “retro” -boom in the television industry, which is the come-back of nostalgic television programs. A lot of the classic television programs have returned after a long break. Some of them have succeeded and others remained “one season attempts”. This thesis originated from the student’s own observations and interest in the subject, which the subscriber supported.
The priority of this thesis is figuring out the factors of success in television programs and what things to be considered, when producing an old format at present time. The theme is addressed through changes in the world and the television industry. What has changed, while the program has been on a break and how does it affect the way its to be produced today?
The development work was done by observing the trend through the revived programs and interviewing producers as well as executive producers from these programs. The experience and observations of the people interviewed is emphasized in the work. This thesis gathers key themes about the observed programs, learned from both successes and obstacles.
Thematic Analysis was done to find unified factors from the interviews and the programs. A guidebook to the reproduction of old television programs was created based on the results. The purpose of the guidebook is to be helpful for productions returning after a long break. It is supposed to encourage ideas and discussion by naming the factors affecting the popularity of old television programs. This thesis can be applied to both old classic television program and otherwise familiar brands, returning years later.