Sivustaseuraaja on myös väkivallan kokija: Väkivaltaa kohdanneiden lasten vertaistuellisen ryhmätoiminnan mallinnus
Hertteli, Iita; Jonninen, Miia (2019)
Hertteli, Iita
Jonninen, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905109198
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tilaajana toimii Kuopion seudun mielenterveysseura Hyvä mieli ry:n Turvallinen perhe -hanke. Hankkeen kohderyhmänä ovat pariskunnat ja perheet, jotka ovat päättäneet pysyä yhdessä väkivallasta huolimatta. Hankkeen tavoitteena on lopettaa väkivallan käyttäminen parisuhteessa ja lisätä pariskunnan keinoja toimivampaan vuorovaikutukseen. Työskentelyssä on tarkoituksena huomioida myös perheen lapset ikätasonsa mukaisesti ja tätä varten suunnittelimme väkivaltaa kohdanneiden lasten vertaistuellisen ryhmätoimintamallin.
Opinnäytetyömme tavoitteena on osoittaa, että perhe- ja lähisuhdeväkivalta on Suomessa yleinen, mutta helposti piiloon jäävä ilmiö. Perheessä esiintyvä väkivalta koskettaa kaikkia sen jäseniä, myös lapsia ja jokainen heistä on oikeutettu saamaan tarvitsemaansa apua. Toimeksiantonamme oli luoda hankkeen moniperheryhmässä mukana olevien perheiden lapsille kohdennettu vertaistuellisen ryhmätoiminnan malli.
Ryhmätoimintamallissa keskitytään tunne- ja turvataitoihin käyttämällä erilaisia, niihin soveltuvia menetelmiä. Ryhmätoiminnassa otetaan huomioon väkivaltaa kohdanneiden lasten ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet, kuten esimerkiksi strukturoitu rakenne, tapahtumien ennalta arvattavuus ja turvallisuuden huomioiminen kaikessa toiminnassa. Ryhmä on ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ja sen tavoitteena on rohkaista lapsia ilmaisemaan tunteitaan sekä opettaa, että ristiriitatilanteet voidaan ratkaista ilman väkivaltaa. Vaikka ryhmässä käsitellään vaikeitakin asioita, ohjaajan täytyy huolehtia siitä, että ryhmän ilmapiiri pysyy positiivisena ja ryhmätoiminta olisi lapsille mielekästä.
Opinnäytetyömme tuotoksena on työkirja, johon on koottu ohjeita ja vinkkejä ryhmätoiminnan ohjaajalle. Työkirja antaa ryhmätoiminnalle raamit, joiden sisällä ohjaaja voi käyttää omaa luovuuttaan ja ammattitaitoaan sekä huomioida jokaisen ryhmän tarpeet yksilöllisesti. Työkirja on suunniteltu erityisesti Turvallinen Perhe –hankkeen tarpeisiin, mutta sitä on mahdollista hyödyntää myös muiden tunne- ja turvataitoryhmien ohjaamisessa.
Suunnittelemamme ryhmätoiminnanmalli ja työkirja vastaavat tilaajan tarpeita ja auttavat heitä hankkeen tavoitteiden täyttämisessä. Lähisuhdeväkivallan vaikutuksia sitä sivusta seuranneeseen lapseen on tutkittu vain vähän, joten opinnäytetyöllämme on merkitystä tilaajan lisäksi myös omalle ammattialallemme. Lähisuhdeväkivalta on yleinen, mutta vaiettu ongelma, josta pitäisi uskaltaa puhua enemmän.
Opinnäytetyömme tavoitteena on osoittaa, että perhe- ja lähisuhdeväkivalta on Suomessa yleinen, mutta helposti piiloon jäävä ilmiö. Perheessä esiintyvä väkivalta koskettaa kaikkia sen jäseniä, myös lapsia ja jokainen heistä on oikeutettu saamaan tarvitsemaansa apua. Toimeksiantonamme oli luoda hankkeen moniperheryhmässä mukana olevien perheiden lapsille kohdennettu vertaistuellisen ryhmätoiminnan malli.
Ryhmätoimintamallissa keskitytään tunne- ja turvataitoihin käyttämällä erilaisia, niihin soveltuvia menetelmiä. Ryhmätoiminnassa otetaan huomioon väkivaltaa kohdanneiden lasten ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet, kuten esimerkiksi strukturoitu rakenne, tapahtumien ennalta arvattavuus ja turvallisuuden huomioiminen kaikessa toiminnassa. Ryhmä on ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ja sen tavoitteena on rohkaista lapsia ilmaisemaan tunteitaan sekä opettaa, että ristiriitatilanteet voidaan ratkaista ilman väkivaltaa. Vaikka ryhmässä käsitellään vaikeitakin asioita, ohjaajan täytyy huolehtia siitä, että ryhmän ilmapiiri pysyy positiivisena ja ryhmätoiminta olisi lapsille mielekästä.
Opinnäytetyömme tuotoksena on työkirja, johon on koottu ohjeita ja vinkkejä ryhmätoiminnan ohjaajalle. Työkirja antaa ryhmätoiminnalle raamit, joiden sisällä ohjaaja voi käyttää omaa luovuuttaan ja ammattitaitoaan sekä huomioida jokaisen ryhmän tarpeet yksilöllisesti. Työkirja on suunniteltu erityisesti Turvallinen Perhe –hankkeen tarpeisiin, mutta sitä on mahdollista hyödyntää myös muiden tunne- ja turvataitoryhmien ohjaamisessa.
Suunnittelemamme ryhmätoiminnanmalli ja työkirja vastaavat tilaajan tarpeita ja auttavat heitä hankkeen tavoitteiden täyttämisessä. Lähisuhdeväkivallan vaikutuksia sitä sivusta seuranneeseen lapseen on tutkittu vain vähän, joten opinnäytetyöllämme on merkitystä tilaajan lisäksi myös omalle ammattialallemme. Lähisuhdeväkivalta on yleinen, mutta vaiettu ongelma, josta pitäisi uskaltaa puhua enemmän.