Kohti sujuvampaa kommunikaatiota: Multimodaaliset resurssit hoitajan ja puhehäiriöpotilaan välisessä vuorovaikutuksessa
Latvakoski, Tuulia (2019)
Latvakoski, Tuulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139365
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaajana toimi Kuopion yliopistollisen sairaalan yksikkö KYS Neurokeskus. Työssä luotiin koulutusmateriaali nimeltä Kommunikointi puhehäiriöpotilaan kanssa KYS Neurokeskuksen hoitohenkilökunnalle. Produktin tarkoitus oli tarjota hoitajille keinoja, joiden avulla he voivat edesauttaa kommunikoinnin sujumista puhehäiriöpotilaan kanssa sekä tiedottaa hoitajia vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta.
Koulutusmateriaalin kohdentaminen KYS Neurokeskuksen henkilökunnalle edellytti tiedonkeruuta. Tiedonkeruussa menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä tutkimuksellista havainnointia. Työssä tehtiin kaksi asiantuntijahaastattelua sekä havainnoitiin useita hoitajan ja puhehäiriöpotilaan välisiä vuorovaikutustilanteita. Aineistojen analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Koulutusmateriaali koostettiin havainnoinnista saadun aineiston sekä koulutuksesta saatujen tietojen pohjalta Power Point -ohjelmalla. Valmis produkti sisälsi esimerkkejä havainnoinneista, ohjeita multimodaalisten resurssien hyödyntämiseen sekä tietoa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta.
Koulutusmateriaali toimi pohjana koulutukselle, johon osallistui hoitajia Neurokeskuksen eri yksiköistä. Koulutuksessa hoitajat saivat valmiuksia sujuvampaan kommunikointiin sekä tietoa tulkkauspalvelusta. Hoitajien kommunikointivalmiudet edesauttavat potilaan itsemääräämisoikeuden toteutumista tulevaisuudessa.
Koulutusmateriaalin kohdentaminen KYS Neurokeskuksen henkilökunnalle edellytti tiedonkeruuta. Tiedonkeruussa menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä tutkimuksellista havainnointia. Työssä tehtiin kaksi asiantuntijahaastattelua sekä havainnoitiin useita hoitajan ja puhehäiriöpotilaan välisiä vuorovaikutustilanteita. Aineistojen analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Koulutusmateriaali koostettiin havainnoinnista saadun aineiston sekä koulutuksesta saatujen tietojen pohjalta Power Point -ohjelmalla. Valmis produkti sisälsi esimerkkejä havainnoinneista, ohjeita multimodaalisten resurssien hyödyntämiseen sekä tietoa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelusta.
Koulutusmateriaali toimi pohjana koulutukselle, johon osallistui hoitajia Neurokeskuksen eri yksiköistä. Koulutuksessa hoitajat saivat valmiuksia sujuvampaan kommunikointiin sekä tietoa tulkkauspalvelusta. Hoitajien kommunikointivalmiudet edesauttavat potilaan itsemääräämisoikeuden toteutumista tulevaisuudessa.