Seikkailukasvatuksen koulutusta ja osaamista vahvistamassa – SKER3 opetus- ja toteutussuunnitelma
Lauhamaa, Saara; Lahti, Sini (2019)
Lauhamaa, Saara
Lahti, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139384
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitetään Humanistisen ammattikorkeakoulun seikkailukasvatuksen opintoja. Kehittämistyön tarkoituksena on luoda uusi seikkailukasvatuksen avoimen ammattikorkeakoulun opintokokonaisuus täydentämään Humakin seikkailukasvatuksen tarjontaa ja syventämään kahta tällä hetkellä tarjolla olevaa opintokokonaisuutta. Seikkailukasvatusta käytetään menestyksekkäästi monella alalla yksilön ominaisuuksien ja ryhmän toiminnan kehittämiseen.
Seikkailukasvatuksen avoimen ammattikorkeakoulun opinnot on suunnattu täydennyskoulutukseksi kasvatus- ja ohjaustyössä toimiville, mutta ne soveltuvat myös monille muillekin aloille. Seikkailukasvatuksen opinnoissa opitaan seikkailukasvatuksen avulla ohjaamis-, johtamis- ja päätöksentekotaitoja, turvallisuustaitoja, ympäristötaitoja sekä kesä- ja talviretkeilyn, melonnan, jäätikkö- ja vaelluksen lajitaitoja. Opintojen tavoitteena on myös antaa taidot suunnitella, tuottaa ja toteuttaa tavoitteellisia seikkailukasvatuksellisia prosesseja.
Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta, missä pyritään hyvin käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun olemassa olevan teoreettisen tiedon ja käytännöstä kerättävän tiedon pohjalta. Työn tarkoituksena oli rakentaa uusi opintokokonaisuus aiempien seikkailukasvatuksen opintojen, olemassa olevan teoreettisen tiedon ja uuden kehittämistiedon pohjalta. Uutta kehittämistietoa tuotettiin kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden avulla eri sidosryhmiltä. Kyselytutkimuksessa huomioitiin työelämän tarpeita ja se kohdennettiin aiemmin seikkailukasvatuksen opintoja suorittaneille. Haastattelututkimuksessa puolestaan huomioitiin opetuksen toteuttajat eli pitkän opetuskokemuksen omaavat Humakin seikkailukasvatuksen lehtorit.
Opetussuunnitelmatyössä huomioitiin kirjoitetun opetussuunnitelman lisäksi myös toteutunut ja koettu opetussuunnitelma. Tästä syystä oli tärkeää saada tietoa työelämän tarpeista ja lehtoreiden kokemuksista. Näin pystyttiin lähestymään aihetta monipuolisesti ja luomaan työelämän tarpeisiin vastaava opintokokonaisuus. Työn tuloksena syntyi konkreettinen opetus- ja toteutussuunnitelma ohjaamaan opintojen sisältöä ja rakennetta. Uuden opintokokonaisuuden perusideana on syventää opiskelijoiden jo olemassa olevia seikkailukasvatuksellisia taitoja sekä viedä seikkailukasvatuksen prosessit käytännönläheisesti opiskelijoiden omaan työhön.
Seikkailukasvatuksen avoimen ammattikorkeakoulun opinnot on suunnattu täydennyskoulutukseksi kasvatus- ja ohjaustyössä toimiville, mutta ne soveltuvat myös monille muillekin aloille. Seikkailukasvatuksen opinnoissa opitaan seikkailukasvatuksen avulla ohjaamis-, johtamis- ja päätöksentekotaitoja, turvallisuustaitoja, ympäristötaitoja sekä kesä- ja talviretkeilyn, melonnan, jäätikkö- ja vaelluksen lajitaitoja. Opintojen tavoitteena on myös antaa taidot suunnitella, tuottaa ja toteuttaa tavoitteellisia seikkailukasvatuksellisia prosesseja.
Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta, missä pyritään hyvin käytännönläheiseen ongelmanratkaisuun olemassa olevan teoreettisen tiedon ja käytännöstä kerättävän tiedon pohjalta. Työn tarkoituksena oli rakentaa uusi opintokokonaisuus aiempien seikkailukasvatuksen opintojen, olemassa olevan teoreettisen tiedon ja uuden kehittämistiedon pohjalta. Uutta kehittämistietoa tuotettiin kyselytutkimuksen ja teemahaastatteluiden avulla eri sidosryhmiltä. Kyselytutkimuksessa huomioitiin työelämän tarpeita ja se kohdennettiin aiemmin seikkailukasvatuksen opintoja suorittaneille. Haastattelututkimuksessa puolestaan huomioitiin opetuksen toteuttajat eli pitkän opetuskokemuksen omaavat Humakin seikkailukasvatuksen lehtorit.
Opetussuunnitelmatyössä huomioitiin kirjoitetun opetussuunnitelman lisäksi myös toteutunut ja koettu opetussuunnitelma. Tästä syystä oli tärkeää saada tietoa työelämän tarpeista ja lehtoreiden kokemuksista. Näin pystyttiin lähestymään aihetta monipuolisesti ja luomaan työelämän tarpeisiin vastaava opintokokonaisuus. Työn tuloksena syntyi konkreettinen opetus- ja toteutussuunnitelma ohjaamaan opintojen sisältöä ja rakennetta. Uuden opintokokonaisuuden perusideana on syventää opiskelijoiden jo olemassa olevia seikkailukasvatuksellisia taitoja sekä viedä seikkailukasvatuksen prosessit käytännönläheisesti opiskelijoiden omaan työhön.