Yhteisöpedagogi taipuu mihin vain: tapaus työyhteisön kehittäjäkoulutus
Mäntynen-Hakem, Anita (2019)
Mäntynen-Hakem, Anita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä on sellainen yhteisöpedagogin ydinosaaminen, joka on hyödyksi perinteisten toimintakenttien eli nuoriso- ja järjestötyön ulkopuolella, sekä millaisiin nykypäivän ja tulevaisuuden työelämän haasteisiin voidaan löytää ratkaisuja yhteisöpedagogin osaamisen avulla. Tarkoituksena on avata erityisesti työyhteisön kehittäjänä toimivan yhteisöpedagogin ydinosaamisen käsitteellistä sisältöä. Opinnäytetyön tietoperusta löytyy esimerkiksi sosiaalipedagogiikasta ja sosiokulttuurisesta innostamisesta sekä positiivisesta työn psykologiasta.
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak), ja työ tukee sen yhteisöpedagogikoulutuksen, erityisesti syksyllä 2017 käynnistyneen työyhteisön kehittäjäkoulutuksen (TYKE) kehittämistä. Tapauksena opinnäytetyössä on TYKE-koulutus ja sen ensimmäisen vuosikurssin moninaiset kokemukset työelämästä. TYKE-koulutuksessa pyritään yhdistämään HR-osaaminen, virallisten työelämän prosessien hallinta, yhteisöpedagogin ydinosaaminen ja kehittäjäosaaminen. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena etnografisella lähestymisellä työyhteisön kehittäjäkoulutuksen oppitunneilla, asettumalla dialogiin opiskelijaryhmän kanssa, tekemällä havaintoja sekä osallistumalla opetukseen. Ryhmän kanssa toteutettiin tulevaisuusverstastyöskentely vuorovaikutuksen haasteellisista tilanteista työyhteisöissä ja niiden ratkaisuista yhteisöpedagogin osaamisen keinoin. Aineistona on myös muun muassa neljän opintojakson (Kommunikaatio-osaaminen, Osallisuuden vahvistaminen, Valmentava työote ja vuorovaikutuksen vahvistaminen sekä Työhyvinvointi) oppimistehtävät.
Yhteisöpedagogin vahvuuksina on perinteisesti nähty nuoruuden ymmärtäminen ja järjestötoiminnan organisointi. Aineiston perusteella näissä ei kuitenkaan ole läheskään koko totuus yhteisöpedagogien osaamisesta, vaan nuoruuden asiantuntijuus laajenee ihmisen sekä ihmisyyden ymmärtämiseksi ja järjestöosaamisen rinnalle tulee laajempi osallisuutta, vuorovaikutusta ja luottamusta vahvistava yhteisöllinen kehittäjäosaaminen. Osallisuuden, vuorovaikutuksen ja luottamuksen lisäksi keskeisiksi käsitteiksi nousivat dialogi, hiljainen tieto ja älykäs intuitio, empatia, myötätunto ja myötäinto, innostuksen ja sisäisen motivaation edistäminen ja johtaminen sekä elinikäinen oppiminen. Yhteisöpedagogin osaamisessa työyhteisöjen kehittäjänä korostuu sosiaalipedagoginen valmentava ja innostava työote sekä pyrkimys toimintakulttuurin muutokseen. Vaikka yhteisöpedagogilla on välineitä ratkoa ratkaisukeskeisesti myös esimerkiksi työyhteisöjen vuorovaikutuksen ongelmia, on painotus kuitenkin ennaltaehkäisevässä ja toisaalta vahvasti kohti parempaa tulevaisuutta suuntaavassa lähestymisessä. Osaamisen ytimessä on elinikäisen oppimisen edistäminen sekä toiminta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
Opinnäytetyön tilaaja on Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak), ja työ tukee sen yhteisöpedagogikoulutuksen, erityisesti syksyllä 2017 käynnistyneen työyhteisön kehittäjäkoulutuksen (TYKE) kehittämistä. Tapauksena opinnäytetyössä on TYKE-koulutus ja sen ensimmäisen vuosikurssin moninaiset kokemukset työelämästä. TYKE-koulutuksessa pyritään yhdistämään HR-osaaminen, virallisten työelämän prosessien hallinta, yhteisöpedagogin ydinosaaminen ja kehittäjäosaaminen. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena etnografisella lähestymisellä työyhteisön kehittäjäkoulutuksen oppitunneilla, asettumalla dialogiin opiskelijaryhmän kanssa, tekemällä havaintoja sekä osallistumalla opetukseen. Ryhmän kanssa toteutettiin tulevaisuusverstastyöskentely vuorovaikutuksen haasteellisista tilanteista työyhteisöissä ja niiden ratkaisuista yhteisöpedagogin osaamisen keinoin. Aineistona on myös muun muassa neljän opintojakson (Kommunikaatio-osaaminen, Osallisuuden vahvistaminen, Valmentava työote ja vuorovaikutuksen vahvistaminen sekä Työhyvinvointi) oppimistehtävät.
Yhteisöpedagogin vahvuuksina on perinteisesti nähty nuoruuden ymmärtäminen ja järjestötoiminnan organisointi. Aineiston perusteella näissä ei kuitenkaan ole läheskään koko totuus yhteisöpedagogien osaamisesta, vaan nuoruuden asiantuntijuus laajenee ihmisen sekä ihmisyyden ymmärtämiseksi ja järjestöosaamisen rinnalle tulee laajempi osallisuutta, vuorovaikutusta ja luottamusta vahvistava yhteisöllinen kehittäjäosaaminen. Osallisuuden, vuorovaikutuksen ja luottamuksen lisäksi keskeisiksi käsitteiksi nousivat dialogi, hiljainen tieto ja älykäs intuitio, empatia, myötätunto ja myötäinto, innostuksen ja sisäisen motivaation edistäminen ja johtaminen sekä elinikäinen oppiminen. Yhteisöpedagogin osaamisessa työyhteisöjen kehittäjänä korostuu sosiaalipedagoginen valmentava ja innostava työote sekä pyrkimys toimintakulttuurin muutokseen. Vaikka yhteisöpedagogilla on välineitä ratkoa ratkaisukeskeisesti myös esimerkiksi työyhteisöjen vuorovaikutuksen ongelmia, on painotus kuitenkin ennaltaehkäisevässä ja toisaalta vahvasti kohti parempaa tulevaisuutta suuntaavassa lähestymisessä. Osaamisen ytimessä on elinikäisen oppimisen edistäminen sekä toiminta yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla