Vihreää iloa : Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen ja hyvinvoinnin lisääminen viherkasvien avulla lastensuojelutyössä
Helin, Johanna (2019)
Helin, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kotoraitti Oy. Opinnäytetyössä aiheena oli viherkasvien hyödyntäminen toiminnallisena menetelmänä perhetyössä. Tavoitteena oli vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen sekä hyvinvoinnin lisääminen lastensuojelutyössä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka osana toteutettiin yhteensä viisi kasvituokoita Kotoraitin Tampereen toimipisteessä lastensuojelun avohuollon perhetyössä olevalle perheelle. Kasvituokioilla haluttiin saavuttaa kehittämistyön tavoitteet. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluita sekä kasvituokioiden havainnointia.
Työ toteutettiin niin, että tietoperusta tukee toiminnallista osuutta ja toiminnallinen osuus toisaalta täydentää tietoperustaa. Kasvituokioiden havainnoissa nojataan tietoperustaan, jossa teoria ja käytännössä tehty työ ovat vuoropuhelussa keskenään. Kehittämistyön tietoperusta koostuu vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksesta, ja perhetyöstä, joka on osa lastensuojelua, sekä puutarhaterapiasta.
Opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen, sillä Suomeen on viime vuosina tullut paljon Green Care- toimintaa. Opinnäytetyön idea nousi kiinnostuksesta aiheeseen sekä mahdollisuudesta hyödyntää osaamista. Tällä kehittämistehtävällä halutaan tuoda niin humanisti –ja kasvatusalalla kuin sosiaalialoilla toimiville ammattilaisille tietoa siitä, kuinka viherkasveja voidaan hyödyntää yhtenä menetelmänä lastensuojelutyössä. Kasvituokioita voi soveltaa myös muissa toimintaympäristöissä tavoitteellisesti.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että kasvituokiot lisäsivät vanhemman ja lapsen hyvinvointia. Hyvinvoinoinnin lisääntyminen ilmeneni heistä esimerkiksi ilona ja nauruna kasvituokioiden aikana. Kasvituokiot olivat vanhemman ja lapsen yhteistä aikaa, jolloin he keskittyivät toisiinsa ja saivat kokea yhdessä uusia asioita. Jaettu ilo sekä yhdessä vietetty aika vahvisti vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta.
Työ toteutettiin niin, että tietoperusta tukee toiminnallista osuutta ja toiminnallinen osuus toisaalta täydentää tietoperustaa. Kasvituokioiden havainnoissa nojataan tietoperustaan, jossa teoria ja käytännössä tehty työ ovat vuoropuhelussa keskenään. Kehittämistyön tietoperusta koostuu vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksesta, ja perhetyöstä, joka on osa lastensuojelua, sekä puutarhaterapiasta.
Opinnäytetyön aihe on hyvin ajankohtainen, sillä Suomeen on viime vuosina tullut paljon Green Care- toimintaa. Opinnäytetyön idea nousi kiinnostuksesta aiheeseen sekä mahdollisuudesta hyödyntää osaamista. Tällä kehittämistehtävällä halutaan tuoda niin humanisti –ja kasvatusalalla kuin sosiaalialoilla toimiville ammattilaisille tietoa siitä, kuinka viherkasveja voidaan hyödyntää yhtenä menetelmänä lastensuojelutyössä. Kasvituokioita voi soveltaa myös muissa toimintaympäristöissä tavoitteellisesti.
Kvalitatiivisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että kasvituokiot lisäsivät vanhemman ja lapsen hyvinvointia. Hyvinvoinoinnin lisääntyminen ilmeneni heistä esimerkiksi ilona ja nauruna kasvituokioiden aikana. Kasvituokiot olivat vanhemman ja lapsen yhteistä aikaa, jolloin he keskittyivät toisiinsa ja saivat kokea yhdessä uusia asioita. Jaettu ilo sekä yhdessä vietetty aika vahvisti vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta.