Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The Producers in Voluntary Organisation

Jaura, Kati (2019)

 
Avaa tiedosto
Jaura_Kati.pdf (1.161Mt)
Lataukset: 


Jaura, Kati
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905149831
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen tuottajan roolia vapaaehtoisvoimin tuotettujen produktioiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Käsittelen aihetta Koillis-Englannissa, Newcastle Upon Tynessa sijaitsevan Tyne Theatre & Opera Housen sisällä toimivan harrastajateatteriyhteisön kautta. Teatterin omistaa ja sen kunnostusta sekä varainkeruuta hallinnoi teatterin säätiö.

Tyne Theatre and Opera House on rekisteröity arvorakennukseksi The National Heritage -listalle. Tätä 150 -vuotiasta rakennusta ei kuitenkaan ole aikomus museoida. Teatterin säätiö pitää tärkeänä säilyttää tilat esitystoiminnassa ja pyrkii lisäksi kehittämään yhteisöllistä teatteritoimintaa. Harrastajateatteri -yhteisö valmistaa vuodessa kaksi mittavaa musikaalituotantoa. Niiden tuotannosta vastaa teatterin säätiön alaisuudessa toimiva Tyne Theatre Productions. Opinnäytetyöni tähtää Tyne Theatre Pro-ductionsin toiminnan kehittämiseen. Tuotantoja kannattakin kehittää, koska niillä on merkittävä arvo myös varainkeruun välineenä. Esityksillä kerätään varoja teatterirakennuksen kunnostustöihin.
Mielestäni Tyne Theatre Productions ja monet muut harrastajaryhmät hyötyisivät merkittävästi tuottajan tai tuotantotiimin tuomasta järjestelmällisyydestä tuotantoprosessiin. Puutteet organisoinnissa voivat estää rahoituksen järjestymistä ja jarruttavat monin tavoin harrastajaryhmien kehitystä. Esitän ratkaisuksi eri tuottajamalleja jotka nostaisivat tuotantojen tasoa ja mahdollistaisivat yhä kunnianhimoisempien tuotantojen ja tavoitteiden saavuttamisen. Vinkkejä kehitystyöhön olen poiminut tuoreista tuottajan opaskirjoista. Ennakointi ja tuotantoprosessin ongelmakohtien tunnistaminen ovat merkittävässä osassa toiminnan kehittämistyössä.

Tuotannon hallinnointiin, budjetointiin sekä markkinointiin liittyvät tehtävät ja niiden organisointi talon sisällä ovat tässä pääosassa. Niiden kautta esittelen yhteisön tuotantoprosessia, vapaaehtoistoiminnan koordinointia ja siihen tehtyä kehitystyötä. Tuon näkyväksi sitä moninaista osaamista, mitä pienissä ja kunnianhimoisissa tuotannoissa kaikilta vaaaditaan. Tarve tuotannolliselle ammattitaidolle huomataan tuotantojen ja budjettien kasvaessa. Samalla kasvaa paine saada lipputuloista katetta tuotantoon sijoitettuille varoille ja hiukan voittoa takaamaan toiminnan jatkuvuutta. Markkinointiosaamisessa on usein kehitettävää ja päivitettävää.

Uskon, että säätiö hyötyisi merkittävästi tuottajasta tai tuotantotiimistä, joka sitoutuisi nykyistä pitkäjänteisemmin ja kokonaisvaltaisemmin yhteisöllisen toiminnan kehittämiseen ja vapaaehtoisten koordinointiin. Olen pyrkinyt käsittelemään valitsemiani aiheita tarpeeksi yleisluontoisesti, jotta myös muut kehittyvät vapaaehtoisorganisaatiot voisivat soveltaa tässä ehdottamiani toimintamalleja ja suuntaviivoja omilla tahoillaan tai vaikka yhdistellen voimavarojaan.

Arvostan teatterin säätiön kunnianhimoisia pyrkimyksiä luoda teatteriin aktiivista yhteisöllistä toimintaa ja tehdä teatterista kutsuva ja tuttu paikka kaikille lähialueen asukkaille ja jonka kaunista ja historiallisesti arvokasta salia tultaisiin ihastelemaan kauempaakin.
 
My thesis is about the role of the producer in amateur and community theatre productions in the Tyne Theatre & Opera House in Newcastle Upon Tyne, NE England. The theatre building is listed by The National Heritage List in the grade one category. This 150-year-old theatre is owned and maintained by the Tyne Theatre and Opera House Preservation Trust.

The theatre is old, but not a museum. Besides the preservation of the theatre, the foundation of Tyne Theatre has been developing vivid communal activities in the venue. This community prepares two major musical theatre productions in a year. They are produced by the Tyne Theatre Productions, a production unit under the theatre’s preservation trust. This thesis is aimed to advance the development of the Tyne Theatre Productions. It is important to develop this activity; the productions also have a significant value as a fundraising tool.
Tyne Theatre Productions, as well as other voluntary societies, may benefit more professional approach when organising the amateur productions. I propose that the amateur productions should hire a producer or nominate a production team to organise the productions. It would raise and develop the production quality and thus enable more ambitious productions and goals to be achieved. Deficiencies in organization can hinder the organization of funding and slow down the development. I have picked out some good practices from the latest professional production guidebooks. By anticipating common problems with productions, I am trying to find the way to avoid these potential issues in the future productions.

Special attention in this thesis is given to Production management-, budgeting- and marketing- tasks, and how they are organised in the Tyne Theatre. Production processes are getting more demanding; people with multiple skills and talents are required. When productions and budgets grow, the need for professional production skills increase exponentially. As more funds are invested in the production, the production is expected to generate more revenue from ticket sales. Naturally, some profit is expected to ensure the continuity of operations. For these reasons, I encourage producers in community theatres to learn more about marketing.

In conclusion, the Trust could benefit from having more committed producer or a production team to implement long-term plans. Producer or production team would develop the community theatre activities, productions and volunteer co-ordination. I believe that this thesis will increase understanding of production procedures in general, and it should benefit other volunteer organisations too. This thesis encourages small organizations to collaborate with each other.

I appreciate the ambitious efforts of the Tyne Theatre Trust to create an active theatrical community and make the Tyne Theatre and Opera House a welcoming and familiar place for everyone in the area. Tyne Theatre is a beautiful venue as well as a historical site. It is well worth visiting.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste