Opiskelijan osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukemisen yksilölliset mahdollisuudet ja menetelmät
Keto, Essi (2019)
Keto, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610170
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteenani oli löytää ja kehittää keinoja ja menetelmiä, joilla jatkuvan haun kautta opintoihin hakeutuneet opiskelijat saataisiin joustavasti kokemaan osallisuutta uuteen ryhmäänsä sekä oppilaitoksen arkeen. Tavoitteeseen pääsemiseksi kehittämistyön toiminnallinen osuus toteutettiin yhteisöpedagogiopiskelijan eli minun työtehtävien sisältöjen avulla. Toteutuneiden työtehtävien tavoitteena oli tukea opiskelijoiden omaa sanoitustyötä siten, että he kykenisivät nostamaan esiin seikkoja, jotka olivat vaikuttamassa heidän osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksiin sekä koulussa viihtymiseen. Olen koonnut kehittämistyön aineiston Sataedussa pilotoidun tutkinnon osan opiskelijaryhmältä sekä heitä ohjaavien opetus- ja opiskeluhuoltoryhmän jäsenten kokemuksista ja havainnoista.
Pilottiryhmän opiskelijoiden kanssa toteutettiin verkkoalustalla tehtäviä, joilla tuettiin itsetuntemuksen kehittymistä. Lisäksi ryhmän opiskelijoille varattiin yksilöhaastattelu ja –keskusteluaikoja kanssani kolmesta neljään kertaan. Saadun aineiston perusteella opiskelijoiden arjen ja elämänhallinnalliset vaikeudet nousivat selkeimmäksi tekijäksi opintoihin kiinnittymisen ja motivoitumisen kannalta. Erityisesti riittämätön uni sekä unirytmin epäsäännöllisyys vaikeutti useimpien opiskelijoiden oppilaitokselle saapumista aamuisin. Lisäksi erilaiset oman elämäntilanteen stressitekijät laskivat opiskelijoiden energiatasoa. Useimmilla myös lääkitykset vaikuttivat vuorokausirytmiin sekä ruokahaluun. Edellä mainitut selittävät osin, että he arvioivat fyysisen kuntonsa huonoksi. Mutta he eivät myöskään tunteneet halua sen parantamiseen liikunnan keinoin.
Merkityksellisyyden kokemus on yhteydessä hyvinvointiin. Aineiston tulosten mukaan ryhmän opiskelijat eivät tunnistaneet omaa tarpeellisuuttaan tai hyödyllisyyttään omassa arjessaan tai yhteiskunnassa. Sosiaalisen luottamuksen puute selittää osallisuuden tunteen puutteet suurelta osin. Opiskelijan kokonaisvaltaisen opiskelukyvyn tukemisen ensimmäinen askel oppilaitoksessa on opiskelijoiden itsetuntemuksen tilan tunnistaminen, konsistentti tuki itsetuntemuksen kehittämiseen ja läpi opintojen jatkuvaan reflektointiin. Henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS) on opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelun väline. Parhaimmillaan sen toiminnallisen tavoitteen oivaltaminen antaa opetus- ja ohjaushenkilöstölle mahdollisuuden ja työvälineen tutustua jokaisen opiskelijan identiteettiin ja sen kehityskaareen.
Pilottiryhmän opiskelijoiden kanssa toteutettiin verkkoalustalla tehtäviä, joilla tuettiin itsetuntemuksen kehittymistä. Lisäksi ryhmän opiskelijoille varattiin yksilöhaastattelu ja –keskusteluaikoja kanssani kolmesta neljään kertaan. Saadun aineiston perusteella opiskelijoiden arjen ja elämänhallinnalliset vaikeudet nousivat selkeimmäksi tekijäksi opintoihin kiinnittymisen ja motivoitumisen kannalta. Erityisesti riittämätön uni sekä unirytmin epäsäännöllisyys vaikeutti useimpien opiskelijoiden oppilaitokselle saapumista aamuisin. Lisäksi erilaiset oman elämäntilanteen stressitekijät laskivat opiskelijoiden energiatasoa. Useimmilla myös lääkitykset vaikuttivat vuorokausirytmiin sekä ruokahaluun. Edellä mainitut selittävät osin, että he arvioivat fyysisen kuntonsa huonoksi. Mutta he eivät myöskään tunteneet halua sen parantamiseen liikunnan keinoin.
Merkityksellisyyden kokemus on yhteydessä hyvinvointiin. Aineiston tulosten mukaan ryhmän opiskelijat eivät tunnistaneet omaa tarpeellisuuttaan tai hyödyllisyyttään omassa arjessaan tai yhteiskunnassa. Sosiaalisen luottamuksen puute selittää osallisuuden tunteen puutteet suurelta osin. Opiskelijan kokonaisvaltaisen opiskelukyvyn tukemisen ensimmäinen askel oppilaitoksessa on opiskelijoiden itsetuntemuksen tilan tunnistaminen, konsistentti tuki itsetuntemuksen kehittämiseen ja läpi opintojen jatkuvaan reflektointiin. Henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS) on opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnittelun väline. Parhaimmillaan sen toiminnallisen tavoitteen oivaltaminen antaa opetus- ja ohjaushenkilöstölle mahdollisuuden ja työvälineen tutustua jokaisen opiskelijan identiteettiin ja sen kehityskaareen.