Perehdytyskortit Securitas Oy:n tapahtumapalveluissa
Virtanen, Joanna (2019)
Virtanen, Joanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Securitas Oy:lle Helsingin Messukeskukseen asiakaspalvelun työtehtäviin omat työtehtäväkohtaiset perehdytyskortit. Lisäksi tavoitteena oli luoda yleinen perehdytyskortti tueksi perehdyttämisprosesseihin sekä jokapäiväiseen työntekoon. Tilaajana työssä toimi Securitas Oy. Yrityksestä työelämäohjaajana toimi Susanna Alen. Tilaajan toiveena oli saada toimiva joukko perehdytyskortteja eri työtehtäviin aluksi muutamalle työpisteelle. Tavoitteena on viedä työ loppuun asti niin, että lopulta kaikilla Securitas Oy:n Messukeskuksessa sijaitsevilla työpisteillä olisi kaikkiin eri työtehtäviin soveltuvat perehdytyskortit.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta, tapaustutkimusta sekä benchmarkingia. Perehdytyskortteihin kerättävä aineisto sekä materiaali oli tulosta näistä eri tutkimusmenetelmistä. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti sähköpostikyselynä keväällä 2019. Kyselyllä selvitettiin Securitaksen työntekijöiden perehdytyskokemuksia ja ideoita tuleviin perehdytyskortteihin. Tapaustutkimuksessa soluttauduttiin oikeaan perehdytystilanteeseen perehdyttäjänä ja tehtiin havaintoja, joiden avulla pystyttiin selvittämään perehdytyskorttien sekä muun perehdytyksen tukimateriaalin tärkeys perehdyttämistilanteessa. Tapaustutkimus toteutettiin syksyllä 2018. Benchmarkingia soveltaen selvitettiin millaisia perehdytyskortteja muissa yrityksissä on käytetty. Menetelmää käytettäessä tarkasteltiin korttien eri sisältöjä sekä sitä, miten ne eroavat toisistaan ja mitä samaa niissä on. Näiden faktojen pohjalta kyettiin tekemään päätelmiä siitä, mitä Securitaksen perehdytyskortit tulisivat pitämään sisällään.
Työn tulosten perusteella voidaan havaita, että perehdytyskortit ovat yrityksen tilaajan sekä työntekijöiden keskuudessa toivottu uudistus. Työyhteisössä kaivataan tukimateriaalia niin perehdyttämisen tueksi kuin päivittäisen työnteon yhteyteen. Tulosten perusteella työyhteisössä on tarve perehdyttämisen kehittämiseen ja eteenpäin viemiseen. Yrityksen toiminnan tueksi tarvitaan päivitetty perehdyttämissuunnitelma sekä toimiva perehdytysohjelma. Työnantajan tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota perehdyttämisen prosesseihin sekä siihen, kuka perehdyttää ja miten perehdyttää.
Onnistunut ja hyvin suunniteltu perehdytys vaikuttaa suoraan jokapäiväiseen työntekoon sekä yleiseen toimivuuteen työpisteillä. Perehdyttämisellä on myös suora vaikutus työntekijän motivaatioon. Motivaatiolla taas on vaikutus kaikkeen tekemiseen. Lyhyesti sanottuna, perehdytys vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin tasapuolisesti.
The aim was to create task related introduction cards for Securitas Oy to be used in the customer service in the Exhibition Centre of Helsinki. In addition the aim was to create a common introduction card to support in introduction prosesses and in a daily work. The subscriber in the thesis was Securitas Oy and the counselor was Susanna Alen. Subscriber’s wish was to have an optional group of introduction cards for separate tasks, for the few work stations at the beginning. The ambition is to finish the project so that all work stations would have their own introduction cards.
The research methods which were used in the thesis were enquiry, case study and benchmarking. The collected material for the introduction cards was result from these different kind of research methods. The enquiry was executed by email in the Spring in 2019. Familiarization experiences and ideas of the Securitas’s employees for the future introduction cards were defined with the enquiry. In a case study was infiltrated into a real familiarization situation as an instructor and were made observations which helped to find out the importance of the introduction cards and other introduction support material. The case study was executed in Autumn 2018. Benchmarking pointed out what kind of introduction cards have been used in other companies. The examination method helped to find out the different content of the cards and how they separate from each others and what in common they have. Based by these facts it was capable to make conclusions of what the introduction cards of Securitas should contain.
By results of the thesis can be observed that the introduction cards are wished renewal for the subscribers and employees. The support material is needed in work community as for familiarization support as in daily work. There is demand for develop and to aid the familiarization in the work community on the grounds of the results. The updated introduction plan and the functional introduction programme is needed to support the company’s bussiness. The employer must pay more attention to introduction prosesses and to who will induct and how.
Successful and well planed introduction impacts directly to everyday work and to a general functionality in the work stations. Introduction affects straight to the employees’ motivation. And the motivation affects to all work. To sum up the motivation has an impact to everything and all equally.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta, tapaustutkimusta sekä benchmarkingia. Perehdytyskortteihin kerättävä aineisto sekä materiaali oli tulosta näistä eri tutkimusmenetelmistä. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisesti sähköpostikyselynä keväällä 2019. Kyselyllä selvitettiin Securitaksen työntekijöiden perehdytyskokemuksia ja ideoita tuleviin perehdytyskortteihin. Tapaustutkimuksessa soluttauduttiin oikeaan perehdytystilanteeseen perehdyttäjänä ja tehtiin havaintoja, joiden avulla pystyttiin selvittämään perehdytyskorttien sekä muun perehdytyksen tukimateriaalin tärkeys perehdyttämistilanteessa. Tapaustutkimus toteutettiin syksyllä 2018. Benchmarkingia soveltaen selvitettiin millaisia perehdytyskortteja muissa yrityksissä on käytetty. Menetelmää käytettäessä tarkasteltiin korttien eri sisältöjä sekä sitä, miten ne eroavat toisistaan ja mitä samaa niissä on. Näiden faktojen pohjalta kyettiin tekemään päätelmiä siitä, mitä Securitaksen perehdytyskortit tulisivat pitämään sisällään.
Työn tulosten perusteella voidaan havaita, että perehdytyskortit ovat yrityksen tilaajan sekä työntekijöiden keskuudessa toivottu uudistus. Työyhteisössä kaivataan tukimateriaalia niin perehdyttämisen tueksi kuin päivittäisen työnteon yhteyteen. Tulosten perusteella työyhteisössä on tarve perehdyttämisen kehittämiseen ja eteenpäin viemiseen. Yrityksen toiminnan tueksi tarvitaan päivitetty perehdyttämissuunnitelma sekä toimiva perehdytysohjelma. Työnantajan tulee kiinnittää aiempaa enemmän huomiota perehdyttämisen prosesseihin sekä siihen, kuka perehdyttää ja miten perehdyttää.
Onnistunut ja hyvin suunniteltu perehdytys vaikuttaa suoraan jokapäiväiseen työntekoon sekä yleiseen toimivuuteen työpisteillä. Perehdyttämisellä on myös suora vaikutus työntekijän motivaatioon. Motivaatiolla taas on vaikutus kaikkeen tekemiseen. Lyhyesti sanottuna, perehdytys vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin tasapuolisesti.
The aim was to create task related introduction cards for Securitas Oy to be used in the customer service in the Exhibition Centre of Helsinki. In addition the aim was to create a common introduction card to support in introduction prosesses and in a daily work. The subscriber in the thesis was Securitas Oy and the counselor was Susanna Alen. Subscriber’s wish was to have an optional group of introduction cards for separate tasks, for the few work stations at the beginning. The ambition is to finish the project so that all work stations would have their own introduction cards.
The research methods which were used in the thesis were enquiry, case study and benchmarking. The collected material for the introduction cards was result from these different kind of research methods. The enquiry was executed by email in the Spring in 2019. Familiarization experiences and ideas of the Securitas’s employees for the future introduction cards were defined with the enquiry. In a case study was infiltrated into a real familiarization situation as an instructor and were made observations which helped to find out the importance of the introduction cards and other introduction support material. The case study was executed in Autumn 2018. Benchmarking pointed out what kind of introduction cards have been used in other companies. The examination method helped to find out the different content of the cards and how they separate from each others and what in common they have. Based by these facts it was capable to make conclusions of what the introduction cards of Securitas should contain.
By results of the thesis can be observed that the introduction cards are wished renewal for the subscribers and employees. The support material is needed in work community as for familiarization support as in daily work. There is demand for develop and to aid the familiarization in the work community on the grounds of the results. The updated introduction plan and the functional introduction programme is needed to support the company’s bussiness. The employer must pay more attention to introduction prosesses and to who will induct and how.
Successful and well planed introduction impacts directly to everyday work and to a general functionality in the work stations. Introduction affects straight to the employees’ motivation. And the motivation affects to all work. To sum up the motivation has an impact to everything and all equally.