Luovaa hulluutta ja sipulin joka kerroksia: nuorisotyön välineitä osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen, uuden perusopetuksen opetussuunnitelman toteutuksessa.
Viljakainen, Iida (2019)
Viljakainen, Iida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111121
Tiivistelmä
Nuorisotyön toimijoiden keskuudesta on tärkeää tuottaa aika-ajoin ajankohtaista tietoa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluiden Kasvun maisema-hanke, jonka tarkoituksena on luoda menetelmiä nuoren yksilöllisen polun vahvistamiseksi (Jyväskylän kaupunki 2019). Työssäni on kaksi keskeistä käsitettä, jotka ovat sekä koulun että nuorisotyön toiminnan keskiössä – osallisuus ja yhteisöllisyys. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia nuorisotyön kehittymisen mahdollisuuksia, uuden perusopetuksen opetussuunnitelman astuttua käytäntöön vuonna 2016. Työ pureutuu opetussuunitelman yleisiin osiin, joissa osallisuus ja yhteisöllisyys ovat keskeisiä teemoja. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa, liittyen nuorisotyön mahdollisuuksiin kehittyä peruskoulussa, uuden opetussuunnitelman myötä. Tavoitteena oli myös selkeyttää ja täsmentää nuorisotyön ajankohtaista roolia kyseessä olevan asian suhteen.
Kehittämistyön ainestonkeruumenetelminä ryhmälähtöistä yhteisöllistä ideointia, yksilöhaastatteluja sekä sähköistä webropol-kyselyä. Ryhmälähtöisessä yhteisöllisessä ideoinnissa kartoitettiin ajankohtaista tietoa kyseessä olevan asian suhteen, sekä ideoitiin ja pohdittiin nuorisotyön kehittymismahdollisuuksia koulunuorisotyöntekijöiden kanssa. Yksilöhaastattelu keräsi tietoa rehtorilta ja koulunuorisotyöntekijältä uuden opetussuunnitelman mahdollisuuksista ja vaikutuksista. Sähköisen webropol-kyselyn tarkoituksena oli kerätä tilaajan, toiminnallisen perusopetuksen paja-kokeiluun osallistuneelta koululta ajatuksia uudenlaisesta oppimisesta, opinnäytetyön keskeisistä teemoista sekä kokemuksia uudenlaisesta moniammatillisesta yhteistyöstä. Aineiston analyysissä sovellettiin teemoittelua.
Aineiston tuloksien perusteella voidaan sanoa, että osallisuus ja yhteisöllisyys ovat tunteeseen pohjautuvia kokemuksia. Yhteisöllisyys tuo turvaa ja osallisuus on vaikuttamista koulussa. Jokaisen koulussa toimivan aikuisen rooli esimerkkinä ja vastuunkantajana näiden toteutumisessa on tärkeä. Osallisuus vaatii aktiivista innostamista ja mahdollisuuksia tulla osalliseksi. Voidaan myös todeta, että uusi opetussuunnitelma antaa mahdollisuuksia, sekä luo rungon yhteistyön kehittämiselle. Moniammatillisuuden korostaminen opetussunnitelmassa avaa oven nuorisotyön toiminnalle aina opetustilanteisiin asti. Opetussuunnitelman muutos on vielä alussa, ja sen tuomat toimintatavat ovat vielä muotoutumassa. Nuorisotyöllä on tuoda peruskouluun läsnä olevia aikuisia, jotka osaavat kohdata ryhmän, sen yksilöt huomioiden. Nuorisotyöntekijästä voisi olla apua yhteisöllisyyden ja osallisuuden koulukohtaisten tavoitteiden, toimintojen ja arvioinnin suunnittelussa sekä toteutuksessa. Yhteisölliseksi kouluksi kasvaessa tarvitaan aktiivista vuorovaikutusta, aikaa ja vapaata yhteistä tahtotilaa. Tämä tarkoittaa, niin oppilaiden ja henkilökunnan välistä vuorovaikutusta, kuin moniammatillisessa yhteisössä jokaisen osaamisalueen tunnustamista tärkeäksi koulutyön kannalta. Onnistumiseen tarvitaan suunnittelun resurssia, kunnollista perehdytystä sekä asenteiden muutosta. Opetus- ja koulutyöstä täytyisi saada kokonaisuus, jossa kaikenlaisia menetelmiä hyödynnettäisiin moniammatillisessa yhteistyössä.
Tämä työ tuo tietoa uuden perusopetuksen opetussuunnitelman tarkastelusta osallisuuden ja yhteisöllisyyden teemoista käsin. Se myös nostaa esille koulunuorisotyön uusia mahdollisuuksia ja muutoksen ajankohtaistaa tilaa. Työ on saavuttanut tavoitteensa ja tuo sekä tilaajalle että ammatti-alalle ajankohtaista tietoa.
Kehittämistyön ainestonkeruumenetelminä ryhmälähtöistä yhteisöllistä ideointia, yksilöhaastatteluja sekä sähköistä webropol-kyselyä. Ryhmälähtöisessä yhteisöllisessä ideoinnissa kartoitettiin ajankohtaista tietoa kyseessä olevan asian suhteen, sekä ideoitiin ja pohdittiin nuorisotyön kehittymismahdollisuuksia koulunuorisotyöntekijöiden kanssa. Yksilöhaastattelu keräsi tietoa rehtorilta ja koulunuorisotyöntekijältä uuden opetussuunnitelman mahdollisuuksista ja vaikutuksista. Sähköisen webropol-kyselyn tarkoituksena oli kerätä tilaajan, toiminnallisen perusopetuksen paja-kokeiluun osallistuneelta koululta ajatuksia uudenlaisesta oppimisesta, opinnäytetyön keskeisistä teemoista sekä kokemuksia uudenlaisesta moniammatillisesta yhteistyöstä. Aineiston analyysissä sovellettiin teemoittelua.
Aineiston tuloksien perusteella voidaan sanoa, että osallisuus ja yhteisöllisyys ovat tunteeseen pohjautuvia kokemuksia. Yhteisöllisyys tuo turvaa ja osallisuus on vaikuttamista koulussa. Jokaisen koulussa toimivan aikuisen rooli esimerkkinä ja vastuunkantajana näiden toteutumisessa on tärkeä. Osallisuus vaatii aktiivista innostamista ja mahdollisuuksia tulla osalliseksi. Voidaan myös todeta, että uusi opetussuunnitelma antaa mahdollisuuksia, sekä luo rungon yhteistyön kehittämiselle. Moniammatillisuuden korostaminen opetussunnitelmassa avaa oven nuorisotyön toiminnalle aina opetustilanteisiin asti. Opetussuunnitelman muutos on vielä alussa, ja sen tuomat toimintatavat ovat vielä muotoutumassa. Nuorisotyöllä on tuoda peruskouluun läsnä olevia aikuisia, jotka osaavat kohdata ryhmän, sen yksilöt huomioiden. Nuorisotyöntekijästä voisi olla apua yhteisöllisyyden ja osallisuuden koulukohtaisten tavoitteiden, toimintojen ja arvioinnin suunnittelussa sekä toteutuksessa. Yhteisölliseksi kouluksi kasvaessa tarvitaan aktiivista vuorovaikutusta, aikaa ja vapaata yhteistä tahtotilaa. Tämä tarkoittaa, niin oppilaiden ja henkilökunnan välistä vuorovaikutusta, kuin moniammatillisessa yhteisössä jokaisen osaamisalueen tunnustamista tärkeäksi koulutyön kannalta. Onnistumiseen tarvitaan suunnittelun resurssia, kunnollista perehdytystä sekä asenteiden muutosta. Opetus- ja koulutyöstä täytyisi saada kokonaisuus, jossa kaikenlaisia menetelmiä hyödynnettäisiin moniammatillisessa yhteistyössä.
Tämä työ tuo tietoa uuden perusopetuksen opetussuunnitelman tarkastelusta osallisuuden ja yhteisöllisyyden teemoista käsin. Se myös nostaa esille koulunuorisotyön uusia mahdollisuuksia ja muutoksen ajankohtaistaa tilaa. Työ on saavuttanut tavoitteensa ja tuo sekä tilaajalle että ammatti-alalle ajankohtaista tietoa.