Monikulttuurinen vapaaehtoistoiminnan kurssi: Toimintamallin kehittäminen Kalliolan Setlementille
Leino, Heidi (2019)
Leino, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211377
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoite oli mahdollistaa merkityksellistä tekemistä ja kohtaamisia Suomeen kotoutuville ihmisille vapaaehtoistyön tekemisen kautta. Suunnittelin ja toteutin monikulttuurisen vapaaehtoistoiminnan kurssin yhdessä Kalliolan Setlementin vapaaehtoistoiminnan koordinaattoreiden kanssa. Kurssiin sisältyi vapaaehtoistyön kokeilujakso, jossa vapaaehtoistyötä tehtiin monikulttuurisina pareina ja ryhminä.
Tässä opinnäytetyössäni kuvaan kurssin toteuttamisen tapoja, arvioin sen onnistumista sekä kurssin mahdollisia vaikutuksia uussuomalaisten osallistujien sosiaaliseen pääomaan ja osallisuuteen. Kehitettyä toimintamallia on käytetty Kalliolan Setlementissä vuosina 2017-2018. Sen toimintamuodot löytyvät Hyviä käytäntöjä monikulttuurisen vapaaehtoistoiminnan toteuttajalle -oppaasta, joka on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Vapaaehtoistoimintaan osallistumisella on todettu olevan lukuisia myönteisiä vaikutuksia sitä tekevien elämään. Uuteen kotimaahan asettuvien kohdalla hyödyt liittyvät erityisesti paikallisen kielitaidon kehittymiseen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan liittyvien tietojen ja taitojen karttumiseen, henkiseen hyvinvointiin ja sosiaalisten kontaktien lisääntymiseen.
Tuettu vapaaehtoistoiminta on tarpeen silloin, kun kohderyhmällä on valtaväestöä heikommat edellytykset osallistua. Monikulttuurisella vapaaehtoistoiminnan kurssilla Suomen ulkopuolelta maahan muuttaneiden osallistumismahdollisuuksia tuettiin esimerkiksi jalkautuvalla osallistujarekrytoinnilla, runsaalla visuaalisen materiaalin käytöllä, kaksikielisellä koulutuksella (suomi ja englanti), hyödyntämällä toiminnallisia ja elämyksellisiä menetelmiä (osallistava draama, laulu) ja mahdollistamalla vapaaehtoistyöhön tutustuminen yhdessä paikallista kieltä ja kulttuuria tuntevan henkilön kanssa.
Kurssin uussuomalaiset osallistujat kertoivat vapaaehtoistoiminnan antaneen heille kokemuksia yhteisöön kuulumisesta. He arvostivat vapaaehtoistyön tarjoamaa mahdollisuutta luoda sosiaalisia suhteita ja tutustua uusiin toiminnan paikkoihin suomalaisessa yhteiskunnassa. Monet toivat esiin, että vapaaehtoistyön tekeminen oli mielekäs tapa antaa takaisin yhteiskunnalle, jolta he olivat saaneet apua.
Kurssin suomalaistaustaisista osallistujista suurin osa piti uussuomalaisten vapaaehtoisten tukemista motivoivana ja palkitsevana tehtävänä. He arvostivat erityisesti sitä, että kurssilla ja vapaaehtoistyössä asetelma eri taustaisten vapaaehtoisten välillä oli tasavertainen. Suomalaistaustaiset osallistujat korostivat, että toiminnan onnistumiseksi vapaaehtoisia vastaanottavan organisaation aktiivinen sitoutuminen on tärkeää.
Voidaan todeta, että kurssille osallistuminen kasvatti osallistujien sosiaalista pääomaa ja mahdollisti heille osallisuuden kokemuksia yhteiskunnassa. Tuettu vapaaehtoistoiminta osoittautui toimivaksi lähestymistavaksi, jolla onnistuttiin poistamaan uussuomalaisten osallistumisen esteitä. The aim of this development work was to enable immigrants to experience meaningful activities and encounters through volunteering. I planned and implemented the multicultural volunteering course together with the volunteer coordinators of Kalliola Settlement. The course included a period when the participants volunteered in multicultural pairs and groups.
In this thesis I describe the methods and implementation of the cource and evaluate its success as well as its impacts on the immigrant participants’ social inclusion and social capital.
The operation model developed in this thesis has been used in Kalliola Settlement in the years 2017-2018. The course of action of the model can be found in the guide “Hyviä käytäntöjä monikulttuurisen vapaaehtoistoiminnan toteuttajalle”, which is attached to this thesis.
Volunteering can bring many benefits to the lives of the people doing it. When a person is settling down to a new homeland the benefits of volunteering can be chances to develop social bonds, to practice the language, to learn about the local culture and society and to improve mental well being.
Supported volunteering is needed when the focus group is in a weaker position to participate than the mainstream people. In the multicultural volunteering course immigrants participation was supported by utilising following elements: The potential participants were informed about the course face to face, visual elements were used in the training, two languages were used side by side in the training (Finnish and English), trainers spoke simple language, participatory methods were utilised in the training (song, participatory drama), volunteering was done in pairs and groups which included a native participant.
The immigrant participants reported that the volunteering gave them feelings of belonging to a community. Volunteering enabled to increase their social network and to get to know new places of action in the Finnish society. Many immigrant participants expressed that volunteering was a good way to give back to the Finnish society which had helped them.
Most of the Finnish course participants expressed that volunteering together with an immigrant was a motivating and rewarding task. They appreciated the approach in which the training and the volunteering were organised on equal terms with all participants. The Finnish participants highlighted that the organisation receiving volunteers in their premises should show engagement and appreciation to the volunteers.
It can be found that participation to the multicultural volunteering course increased the immigrant participants’ social capital as well as their social inclusion in the society. Supported volunteering was a successful approach in removing immigrants’ obstacles of participation.
Tässä opinnäytetyössäni kuvaan kurssin toteuttamisen tapoja, arvioin sen onnistumista sekä kurssin mahdollisia vaikutuksia uussuomalaisten osallistujien sosiaaliseen pääomaan ja osallisuuteen. Kehitettyä toimintamallia on käytetty Kalliolan Setlementissä vuosina 2017-2018. Sen toimintamuodot löytyvät Hyviä käytäntöjä monikulttuurisen vapaaehtoistoiminnan toteuttajalle -oppaasta, joka on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Vapaaehtoistoimintaan osallistumisella on todettu olevan lukuisia myönteisiä vaikutuksia sitä tekevien elämään. Uuteen kotimaahan asettuvien kohdalla hyödyt liittyvät erityisesti paikallisen kielitaidon kehittymiseen, kulttuuriin ja yhteiskuntaan liittyvien tietojen ja taitojen karttumiseen, henkiseen hyvinvointiin ja sosiaalisten kontaktien lisääntymiseen.
Tuettu vapaaehtoistoiminta on tarpeen silloin, kun kohderyhmällä on valtaväestöä heikommat edellytykset osallistua. Monikulttuurisella vapaaehtoistoiminnan kurssilla Suomen ulkopuolelta maahan muuttaneiden osallistumismahdollisuuksia tuettiin esimerkiksi jalkautuvalla osallistujarekrytoinnilla, runsaalla visuaalisen materiaalin käytöllä, kaksikielisellä koulutuksella (suomi ja englanti), hyödyntämällä toiminnallisia ja elämyksellisiä menetelmiä (osallistava draama, laulu) ja mahdollistamalla vapaaehtoistyöhön tutustuminen yhdessä paikallista kieltä ja kulttuuria tuntevan henkilön kanssa.
Kurssin uussuomalaiset osallistujat kertoivat vapaaehtoistoiminnan antaneen heille kokemuksia yhteisöön kuulumisesta. He arvostivat vapaaehtoistyön tarjoamaa mahdollisuutta luoda sosiaalisia suhteita ja tutustua uusiin toiminnan paikkoihin suomalaisessa yhteiskunnassa. Monet toivat esiin, että vapaaehtoistyön tekeminen oli mielekäs tapa antaa takaisin yhteiskunnalle, jolta he olivat saaneet apua.
Kurssin suomalaistaustaisista osallistujista suurin osa piti uussuomalaisten vapaaehtoisten tukemista motivoivana ja palkitsevana tehtävänä. He arvostivat erityisesti sitä, että kurssilla ja vapaaehtoistyössä asetelma eri taustaisten vapaaehtoisten välillä oli tasavertainen. Suomalaistaustaiset osallistujat korostivat, että toiminnan onnistumiseksi vapaaehtoisia vastaanottavan organisaation aktiivinen sitoutuminen on tärkeää.
Voidaan todeta, että kurssille osallistuminen kasvatti osallistujien sosiaalista pääomaa ja mahdollisti heille osallisuuden kokemuksia yhteiskunnassa. Tuettu vapaaehtoistoiminta osoittautui toimivaksi lähestymistavaksi, jolla onnistuttiin poistamaan uussuomalaisten osallistumisen esteitä.
In this thesis I describe the methods and implementation of the cource and evaluate its success as well as its impacts on the immigrant participants’ social inclusion and social capital.
The operation model developed in this thesis has been used in Kalliola Settlement in the years 2017-2018. The course of action of the model can be found in the guide “Hyviä käytäntöjä monikulttuurisen vapaaehtoistoiminnan toteuttajalle”, which is attached to this thesis.
Volunteering can bring many benefits to the lives of the people doing it. When a person is settling down to a new homeland the benefits of volunteering can be chances to develop social bonds, to practice the language, to learn about the local culture and society and to improve mental well being.
Supported volunteering is needed when the focus group is in a weaker position to participate than the mainstream people. In the multicultural volunteering course immigrants participation was supported by utilising following elements: The potential participants were informed about the course face to face, visual elements were used in the training, two languages were used side by side in the training (Finnish and English), trainers spoke simple language, participatory methods were utilised in the training (song, participatory drama), volunteering was done in pairs and groups which included a native participant.
The immigrant participants reported that the volunteering gave them feelings of belonging to a community. Volunteering enabled to increase their social network and to get to know new places of action in the Finnish society. Many immigrant participants expressed that volunteering was a good way to give back to the Finnish society which had helped them.
Most of the Finnish course participants expressed that volunteering together with an immigrant was a motivating and rewarding task. They appreciated the approach in which the training and the volunteering were organised on equal terms with all participants. The Finnish participants highlighted that the organisation receiving volunteers in their premises should show engagement and appreciation to the volunteers.
It can be found that participation to the multicultural volunteering course increased the immigrant participants’ social capital as well as their social inclusion in the society. Supported volunteering was a successful approach in removing immigrants’ obstacles of participation.