Seksuaalirikostutkimus näytteenottokoulutus päivystyksen henkilökunnalle
Hakala, Satu (2019)
Hakala, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113805
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee koulututtamista seksuaalirikostutkimuksen tekemiseen Kanta-Hämeen keskussairaalan Hämeenlinnan päivystyksessä. Opinnäytetyönä syntyi koulutusvideo seksuaalirikosnäytteenotosta. Koulutusvideossa käsitellään seksuaalirikostutkimus kokonaisuudessaan. Pääpaino koulutusvideossa on näytteenotossa.
Seksuaalirikostutkimuksia ei tehdä päivystyksessä päivittäin, ei edes joka viikko tai kuukausi. Seksuaalirikostutkimuksen tullessa harvoin sairaanhoitajan ja lääkärin kohdalle, ei tutkimuksen tekemiseen pääse syntymään rutiinia ja varmuutta. Mitä harvemmin SERI- tutkimuksia tulee kohdalle niin sitä enemmän niihin on perehdyttävä koulutuksen avulla.
Opinnäytetyössä on käytetty myös kvalitaviivista eli laadullista tutkimumenetelmää haastattelemalla koulutusvideon tietopohjaa varten rikosteknisenlaboratorion kahta kemistiä, yhtä teknisen rikostutkinnan poliisia ja yhtä tutkimusavustajaa. Heistä kaikki ovat jollain lailla tekemisissä seksuaalirikostutkimusten kanssa.
Opinnäytetyötä tehdessä havaitsin, että seksuaalirikosnäytteenottokoulutus tulee tarpeeseen. Sairaanhoitajat kokivat SERI-pakkauksen ohjeet vaikeiksi. Pidin kaksi koulutusta päivystyksessä ja koulutuksissta kerätyissä palautteissa ilmeni monen epäselvän asian selvinneen. Uusin SERI-pakkause todettiin selkeäksi. Poliisin puolelta ilmeni, että tekniseen tutkintaa menee vajaita tai vajavaisin tiedoin olevia SERI-tutkimus pakkauksia.
Seksuaalirikostutkimuksia ei tehdä päivystyksessä päivittäin, ei edes joka viikko tai kuukausi. Seksuaalirikostutkimuksen tullessa harvoin sairaanhoitajan ja lääkärin kohdalle, ei tutkimuksen tekemiseen pääse syntymään rutiinia ja varmuutta. Mitä harvemmin SERI- tutkimuksia tulee kohdalle niin sitä enemmän niihin on perehdyttävä koulutuksen avulla.
Opinnäytetyössä on käytetty myös kvalitaviivista eli laadullista tutkimumenetelmää haastattelemalla koulutusvideon tietopohjaa varten rikosteknisenlaboratorion kahta kemistiä, yhtä teknisen rikostutkinnan poliisia ja yhtä tutkimusavustajaa. Heistä kaikki ovat jollain lailla tekemisissä seksuaalirikostutkimusten kanssa.
Opinnäytetyötä tehdessä havaitsin, että seksuaalirikosnäytteenottokoulutus tulee tarpeeseen. Sairaanhoitajat kokivat SERI-pakkauksen ohjeet vaikeiksi. Pidin kaksi koulutusta päivystyksessä ja koulutuksissta kerätyissä palautteissa ilmeni monen epäselvän asian selvinneen. Uusin SERI-pakkause todettiin selkeäksi. Poliisin puolelta ilmeni, että tekniseen tutkintaa menee vajaita tai vajavaisin tiedoin olevia SERI-tutkimus pakkauksia.