Kulttuuria nuorille - K9-työpajoja nuorten kulttuuriin innostamiseen
Niskanen, Kaisa; Paananen, Senni (2019)
Niskanen, Kaisa
Paananen, Senni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113856
Tiivistelmä
Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluissa on K9-kortti, jolla yhdeksäsluokkalaiset nuoret Pohjois-Savon alueella (poislukien Varkaus ja Leppävirta) pääsevät käyttämään kulttuurilaitosten palveluita ilmaiseksi tai alennuksella. K9-korttia ei ole kuitenkaan käytetty aktiivisesti viime vuosina. Opinnäytetyössä selvitimme, mitä muutoksia K9-korttiin pitäisi tehdä, jotta K9-kortin käyttäminen kiinnostaisi yhdeksäsluokkalaisia nykyistä enemmän. K9-kortin tarkoituksena on antaa yhdeksäsluokkalaisille mahdollisuus tutustua taiteeseen ja eri kulttuurilaitoksiin, jotta he voisivat löytää itselleen uusia mielenkiinnonkohteita, ja siten heistä saataisiin kulttuuripalveluiden käyttäjiä.
Tavoitteenamme oli innostaa yhdeksäsluokkalaiset kulttuuripalveluiden pariin K9-työpajojen avulla. Työpajojen tarkoituksena on antaa yhdeksäsluokkalaisille tietoa K9-kortista, sen eduista ja mitä kulttuuripalveluita Kuopion alueella on. Työpajojen aikana keräsimme nuorilta kehitysideoita keskustelemalla, havainnoimalla ja kyselyiden avulla, jotta nuorten omat ideat voidaan ottaa huomioon korttia kehittäessä.
Työpajojen ja kyselyiden avulla saimme selville, että monet nuoret ovat kiinnostuneet joistain taiteen muodoista, ja ovat valmiita lähtemään kulttuuripalveluiden pariin. Nuoret lähtisivät mieluiten kulttuurilaitoksiin, jos he hyötyisivät siitä jotenkin. Esimerkiksi he kävisivät teatterissa, jos käyntiä voi hyödyntää koulutehtävissä, eli kirja-arvostelun voisi esimerkiksi korvata teatterikäynnillä ja arvostelulla. Nuoret kaipaavat myös ajankohtaista mainostusta siitä, millaisia näytöksiä ja näyttelyitä on sillä hetkellä menossa, ja jotka ovat kohderyhmälle sopivia.
Tilaajalle, Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluille, jäi kyselyiden ja havaintojen pohjalta kootut merkittävimmät tulokset ja kehitysideat, jotka kerättiin yhteen työpajatoiminnan päätyttyä. Työpajoilla innostaminen onnistui hyvin, ja nuorten kiinnostus kulttuuria ja taidetta kohtaan näkyi. Työpajatoiminnan onnistumisen myötä toimintaa jatketaan tulevaisuudessa. Tilaaja hyödyntää saamiaan tuloksia K9-kortin jatkokehittämisessä. K9-kortin käytön määrä selviää jatkokehittämisen myötä myöhemmin.
Tavoitteenamme oli innostaa yhdeksäsluokkalaiset kulttuuripalveluiden pariin K9-työpajojen avulla. Työpajojen tarkoituksena on antaa yhdeksäsluokkalaisille tietoa K9-kortista, sen eduista ja mitä kulttuuripalveluita Kuopion alueella on. Työpajojen aikana keräsimme nuorilta kehitysideoita keskustelemalla, havainnoimalla ja kyselyiden avulla, jotta nuorten omat ideat voidaan ottaa huomioon korttia kehittäessä.
Työpajojen ja kyselyiden avulla saimme selville, että monet nuoret ovat kiinnostuneet joistain taiteen muodoista, ja ovat valmiita lähtemään kulttuuripalveluiden pariin. Nuoret lähtisivät mieluiten kulttuurilaitoksiin, jos he hyötyisivät siitä jotenkin. Esimerkiksi he kävisivät teatterissa, jos käyntiä voi hyödyntää koulutehtävissä, eli kirja-arvostelun voisi esimerkiksi korvata teatterikäynnillä ja arvostelulla. Nuoret kaipaavat myös ajankohtaista mainostusta siitä, millaisia näytöksiä ja näyttelyitä on sillä hetkellä menossa, ja jotka ovat kohderyhmälle sopivia.
Tilaajalle, Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan palveluille, jäi kyselyiden ja havaintojen pohjalta kootut merkittävimmät tulokset ja kehitysideat, jotka kerättiin yhteen työpajatoiminnan päätyttyä. Työpajoilla innostaminen onnistui hyvin, ja nuorten kiinnostus kulttuuria ja taidetta kohtaan näkyi. Työpajatoiminnan onnistumisen myötä toimintaa jatketaan tulevaisuudessa. Tilaaja hyödyntää saamiaan tuloksia K9-kortin jatkokehittämisessä. K9-kortin käytön määrä selviää jatkokehittämisen myötä myöhemmin.