Juhanalan koulun yläkouluikäisten oppilaiden netin käyttö ja vanhempien tietoisuus siitä
Tikkanen, Sari; Väänänen, Petri (2010)
Tikkanen, Sari
Väänänen, Petri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613466
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty VYÖHYKE – nuorisoalan osaamisyhteisö -hankkeelle. VYÖHYKE -hankkeen tavoitteena on lisätä nuorisoalalla toimivien ihmisten ja organisaatioiden yhteistyötä ja parantaa nuorille tarjottavia palveluita.
Tutkimuksen tavoitteina on selvittää mitä Juhanalan koulun yläkouluikäiset oppilaat tekevät internetissä, kuinka paljon oppilaiden vanhemmat siitä tietävät ja kuinka hyvin tiedot vastaavat todellisuutta.
Tutkimuksella on kaksi kohderyhmää. Juhanalan koulun yläkouluikäiset oppilaat ja heidän vanhempansa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli kysely ja se toteutettiin internetissä tai paperiversiona, sitä toivottaessa.
Tutkimuksesta käy ilmi, että vanhemmat aliarvioivat nuortensa netin käytön ajallista pituutta, eivätkä ole täysin perillä siitä, mitä nuoret internetissä tekevät. Osa vanhemmista kuitenkin haluaisi lisää asiallista tietoa miltä tahansa taholta.
Tutkimuksessa on tarkasteltu vain Juhanalan koulun yläkouluikäisiä oppilaita ja heidän vanhempiaan ja vastausprosentti oli melko alhainen, joten tutkimuksesta ei voi vetää kovinkaan laajamittaisia päätelmiä. Tutkimustuloksista voi kuitenkin saada suuntaa antavan kuvan siitä, millainen tilanne on.
Tutkimuksen tavoitteina on selvittää mitä Juhanalan koulun yläkouluikäiset oppilaat tekevät internetissä, kuinka paljon oppilaiden vanhemmat siitä tietävät ja kuinka hyvin tiedot vastaavat todellisuutta.
Tutkimuksella on kaksi kohderyhmää. Juhanalan koulun yläkouluikäiset oppilaat ja heidän vanhempansa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli kysely ja se toteutettiin internetissä tai paperiversiona, sitä toivottaessa.
Tutkimuksesta käy ilmi, että vanhemmat aliarvioivat nuortensa netin käytön ajallista pituutta, eivätkä ole täysin perillä siitä, mitä nuoret internetissä tekevät. Osa vanhemmista kuitenkin haluaisi lisää asiallista tietoa miltä tahansa taholta.
Tutkimuksessa on tarkasteltu vain Juhanalan koulun yläkouluikäisiä oppilaita ja heidän vanhempiaan ja vastausprosentti oli melko alhainen, joten tutkimuksesta ei voi vetää kovinkaan laajamittaisia päätelmiä. Tutkimustuloksista voi kuitenkin saada suuntaa antavan kuvan siitä, millainen tilanne on.