Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuka nauraa ja miksi? : Tutkimus suomalaisesta stand up –komiikan yleisöstä

Korhonen, Riina (2010)

 
Avaa tiedosto
Korhonen_Riina.pdf (703.0Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Riina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110514183
Tiivistelmä
Stand up –komiikan suosio on hurjassa nousussa Suomessa. Stand up –komiikkaa ei kannata, eikä voi, tehdä ilman yleisöä. Tämä opinnäytetyö tutkii suomalaista stand up –komiikkaa ja etenkin sen yleisöä. Stand up –yleisöä ei ole aikaisemmin tutkittu Suomessa ja siksi tämä tutkimus hyödyttää koko ammattialaa.

Tutkimusaineisto on kerätty kvantitatiivisin menetelmin satunnaisotannalla vuoden 2010 Helsinki Comedy Festivalin yleisöstä. Festivaaleilla vieraili 9000 kävijää. Kyselylomakkeita painettiin 1400 kappaletta ja niitä palautui täytettynä 256.

Stand up –yleisö osoittautui poikkeavan niin sanotusta tyypillisestä kulttuuriyleisöstä. Helsinki Comedy Festivalin yleisö asui keskimäärin kauempana Helsingin keskustasta kuin festivaaliyleisö normaalisti ja mieskävijöiden kohdalla he olivat myös vähemmän koulutettuja. Tutkimus osoitti, että Helsinki Comedy Festivalin kävijät ovat yleisesti erittäin tyytyväisiä festivaaliin.

Tutkimuksen avulla saatiin myös tärkeää tietoa siitä, kuinka Helsinki Comedy Festivalia tulisi kehittää. Helsinki Comedy Festivalin kehitysehdotuksina tutkimus ottaa kantaa siihen, mitkä ovat tehokkaimmat mainostustavat perustuen festivaaliyleisön vastauksiin. Facebookin käyttö, sekä Helsingin keskustan katukuvassa näkyminen osoittautuivat merkittävimmiksi tiedotus- ja mainostustavoiksi. Asiakaspalautteissa korostui ärsyyntyminen liian täyteen myytyjen tai myöhässä alkavien esitysten takia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste