Tiina on aina Tiina : diskurssianalyyttinen tutkimus Anni Polvan Tiina-kirjojen tyttökuvasta
Vesanto, Kirsi (2010)
Vesanto, Kirsi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214939
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää minkälaisen kuvan Anni Polvan Tiina-kirjat antavat 1950-luvun tytöistä. Tutkimuksessani tarkastelen minkälaisena kirjat kuvaavat tyttöjä ja millainen on heidän ase-mansa 1950-luvun perheessä ja yhteiskunnassa. Lisäksi selvitän niitä arvoja ja ihanteita, joita tytöt voivat Tiina-kirjoista omaksua.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja diskurssianalyysiä. Tutkimus aineistoni koostui Anni Polvan Tiina- sarjan 14 ensimmäisestä kirjasta, jotka ovat kirjoitettu 1950-ja 1960-luvuilla. Tutkimuksessani etsin kirjoista tyttöyttä kuvaavia määritelmiä ja rakensin niiden avulla neljä mielestäni olennaisinta diskurssia. Sen jälkeen analysoin aineistoa näiden neljän diskurssin avulla, jotka olivat rohkeuden diskurssi, oikeudenmukaisuuden diskurssi, ulkonäön diskurssi ja kunnollisen tytöt diskurssi.
Diskurssien avulla muotoutui Tiina-kirjojen välittämä kuva 1950-luvun tyttöjen maailmasta, jossa näkyi-vät perinteiset sukupuoliroolit sekä avioliiton arvostus. Tytöiltä odotettiin kauniita käytöstapoja, korkeaa moraalia sekä siisteyttä ja tyyneyttä. näiden ominaisuuksien avulla tytöstä kasvoi hyvä vaimo ja äiti, joka nähtiin jokaisen tytön päämääränä. Tytöt itse sen sijaan haaveilivat missin urasta, kauneudesta, ja hienoista vaatteista, eli niistä asioista, joista tytöt haaveilevat edelleen tänäkin päivänä. Tytön rooli perheessä oli äidin apulaisena keittiössä. Polkkatukat ja farkkuhousut edustavat kirjoissa modernisoituvaa tyttökuvaa.
Kirjat tarjoavat kuvan perinteisestä tytöstä, mutta nostavat rinnalle myös modernimman tyttökuvan, jota Tiina edustaa. Tiina-kirjat välittävät lukijalleen viestiä siitä, että tytöt voivat olla samaan aikaan sekä rohkeita, että naisellisia. Modernin tyttökuvan ohella Tiina muistuttaa lukijalleen vanhoista hyvistä ar-voista, kuten rehellisyydestä ja hyväsydämisyydestä.
Tutkimukseni merkitys yhteisöpedagogin työkentässä näkyy sukupuolisensitiivisessä tyttötyössä, jossa on tärkeää tiedostaa tyttöyteen liittyviä arvoja ja asenteita sekä hahmottaa tytön rooli yhteiskunnassa. Kuten tutkimuksestani käy ilmi tytöt eivät ole juurikaan muuttuneet ajan myötä, vain asenteet ja odotukset heitä kohtaan ovat erilaiset. Lisäksi tutkimukseni avulla osoitan, että esimerkiksi viihdekirjallisuudestakin tytöt voivat poimia aikansa ihanteita sekä heihin kohdistuvia odotuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja diskurssianalyysiä. Tutkimus aineistoni koostui Anni Polvan Tiina- sarjan 14 ensimmäisestä kirjasta, jotka ovat kirjoitettu 1950-ja 1960-luvuilla. Tutkimuksessani etsin kirjoista tyttöyttä kuvaavia määritelmiä ja rakensin niiden avulla neljä mielestäni olennaisinta diskurssia. Sen jälkeen analysoin aineistoa näiden neljän diskurssin avulla, jotka olivat rohkeuden diskurssi, oikeudenmukaisuuden diskurssi, ulkonäön diskurssi ja kunnollisen tytöt diskurssi.
Diskurssien avulla muotoutui Tiina-kirjojen välittämä kuva 1950-luvun tyttöjen maailmasta, jossa näkyi-vät perinteiset sukupuoliroolit sekä avioliiton arvostus. Tytöiltä odotettiin kauniita käytöstapoja, korkeaa moraalia sekä siisteyttä ja tyyneyttä. näiden ominaisuuksien avulla tytöstä kasvoi hyvä vaimo ja äiti, joka nähtiin jokaisen tytön päämääränä. Tytöt itse sen sijaan haaveilivat missin urasta, kauneudesta, ja hienoista vaatteista, eli niistä asioista, joista tytöt haaveilevat edelleen tänäkin päivänä. Tytön rooli perheessä oli äidin apulaisena keittiössä. Polkkatukat ja farkkuhousut edustavat kirjoissa modernisoituvaa tyttökuvaa.
Kirjat tarjoavat kuvan perinteisestä tytöstä, mutta nostavat rinnalle myös modernimman tyttökuvan, jota Tiina edustaa. Tiina-kirjat välittävät lukijalleen viestiä siitä, että tytöt voivat olla samaan aikaan sekä rohkeita, että naisellisia. Modernin tyttökuvan ohella Tiina muistuttaa lukijalleen vanhoista hyvistä ar-voista, kuten rehellisyydestä ja hyväsydämisyydestä.
Tutkimukseni merkitys yhteisöpedagogin työkentässä näkyy sukupuolisensitiivisessä tyttötyössä, jossa on tärkeää tiedostaa tyttöyteen liittyviä arvoja ja asenteita sekä hahmottaa tytön rooli yhteiskunnassa. Kuten tutkimuksestani käy ilmi tytöt eivät ole juurikaan muuttuneet ajan myötä, vain asenteet ja odotukset heitä kohtaan ovat erilaiset. Lisäksi tutkimukseni avulla osoitan, että esimerkiksi viihdekirjallisuudestakin tytöt voivat poimia aikansa ihanteita sekä heihin kohdistuvia odotuksia.