Linkki, liima ja äänitorvi : Koulunuorisotyön tavoitteet ja työn tuoma lisäarvo
Siekkinen, Emma Hentriikka (2010)
Siekkinen, Emma Hentriikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215000
Tiivistelmä
Koulunuorisotyö on verrattain uusi työmuoto, jonka tunnetuksi ja tunnustetuksi tekeminen edellyttää keskustelua ja yhteisten tavoitteiden asettamista useilla toimialoilla. Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tarkastella koulunuorisotyön tavoitteita, ja sen tuomaa lisäarvoa koulun toimintakulttuurissa. Lisäksi tutkimuksessa nostettiin esiin keskeisimpiä kysymyksiä, joita ilmenee, kun uutta työmuotoa juurrutetaan koulun toimintakulttuuriin.
Opinnäytetyön tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Hankasalmen kunnan yhteistyöhanke Nuorisoilmiö, joka on vuosina 2008 – 2010 toteutettu Hankasalmen kunnan nuorisotyön kehittämishanke. Nuorisoilmiö-hankkeessa koulunuorisotyötä toteutettiin lukuvuonna 2009 – 2010 Kuuhankaveden yhteiskoulussa.
Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui pääosin haastatteluista, joihin osallistui 11 koulunuorisotyöhön perehtynyttä asiantuntijaa Kouvolasta ja Keski-Suomesta. Teemoittelulla koulunuorisotyöntekijälle muodostettiin 12 erilaista roolia, joiden avulla työn tavoitteita voidaan määritellä koulukohtaisesti lasten ja nuorten tarpeet huomioiden. Yhteistyöllä on keskeinen merkitys koulunuorisotyön tavoitteiden saavuttamiseksi.
Koulunuorisotyöntekijä tuo esiin lasten ja nuorten näkökulmaa koulun toimintakulttuurissa sekä laajemmin monialaisessa yhteistyössä. Koulunuorisotyöllä edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä tarjotaan kokonaisvaltaista tukea nuorten elämään. Koulunuorisotyö toimii linkkinä eri toimijoiden välillä ja pyrkii vahvistamaan yhteistä tavoitetta, joka on lasten ja nuorten hyvinvointi ja hyvä elämä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen vahvistaminen, osallisuus sekä kasvatus.
Opinnäytetyön tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Hankasalmen kunnan yhteistyöhanke Nuorisoilmiö, joka on vuosina 2008 – 2010 toteutettu Hankasalmen kunnan nuorisotyön kehittämishanke. Nuorisoilmiö-hankkeessa koulunuorisotyötä toteutettiin lukuvuonna 2009 – 2010 Kuuhankaveden yhteiskoulussa.
Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui pääosin haastatteluista, joihin osallistui 11 koulunuorisotyöhön perehtynyttä asiantuntijaa Kouvolasta ja Keski-Suomesta. Teemoittelulla koulunuorisotyöntekijälle muodostettiin 12 erilaista roolia, joiden avulla työn tavoitteita voidaan määritellä koulukohtaisesti lasten ja nuorten tarpeet huomioiden. Yhteistyöllä on keskeinen merkitys koulunuorisotyön tavoitteiden saavuttamiseksi.
Koulunuorisotyöntekijä tuo esiin lasten ja nuorten näkökulmaa koulun toimintakulttuurissa sekä laajemmin monialaisessa yhteistyössä. Koulunuorisotyöllä edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia sekä tarjotaan kokonaisvaltaista tukea nuorten elämään. Koulunuorisotyö toimii linkkinä eri toimijoiden välillä ja pyrkii vahvistamaan yhteistä tavoitetta, joka on lasten ja nuorten hyvinvointi ja hyvä elämä. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat sosiaalinen vahvistaminen, osallisuus sekä kasvatus.