Matkalla Seikkailuun! : Opas seikkailukasvatuksen menetelmistä
Kuutti, Johanna; Pohjola, Henna (2010)
Kuutti, Johanna
Pohjola, Henna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214968
Tiivistelmä
Seikkailukasvatus on kasvatustapa, jonka tarkoituksena on opettaa ja tukea yksilön kasvua uusien kokemusten ja omien rajojen rikkomisen avulla. Seikkailukasvatus on aktiivista toimintaa ja se koostuu erilaisista aktiviteeteista. Seikkailuun kuuluu on yleensä epävarmuus tulevista tehtävistä, eivätkä osallistujat ole aina varmoja mitä tulevan pitää. Seikkailuharjoitteet ovat yleensä luottamusharjoitteita tai ongelmanratkaisutehtäviä. Näiden tavoitteena on itseensä ja ryhmään tutustuminen. Seikkailukasvatus sijoittuu usein luontoon tai vieraaseen ympäristöön. Toiminta on mielenkiintoista ja motivoivaa, vaikkakin haastavaa ja epävarmaa. Yksi seikkailukasvatuksen tärkeistä osa-alueista on purku, jonka avulla seikkailuun osallistujat pääsevät jakamaan tunteitaan ja ajatuksiaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas seikkailukasvatuksen menetelmistä nuorisoalalla toimiville tahoille. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja se sisältää teoriaosuuden sekä oppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa väline, jota nuorisoalan toimijat voisivat hyödyntää työssään. Tavoitteena oli myös oppaan avulla tuoda seikkailukasvatus lähemmäksi kunnallista nuorisotyötä. Opas koostuu lyhyestä teoriaosuudesta, joka kertoo seikkailukasvatuksesta, sekä harjoitteista. Harjoitteet on koottu siten, että niiden järjestys parhaiten tukee seikkailukasvatukseen oleellisesti kuuluvaa ryhmäyttämisen ideaa. Opasta varten testasimme harjoitteita testiryhmällä ja havainnoimalla arvioimme, tukevatko harjoitteet seikkailukasvatuksen ajatusta. Oppaan suunnittelimme siis lähdekirjallisuutta hyödyntäen ja testaamalla erilaisia harjoitteita käytännössä.
Työelämäkumppanina prosessissa toimi Nuorisokeskus Villa Elba, joka on Opetusministeriön tukema ja valvoma valtakunnallinen nuorisokeskus. Villa Elba järjestää luontokoulussaan muun muassa leirikouluja ja nuorisokeskuksen kansainvälinen osasto on mukana useissa eri hankkeissa, sekä kansainvälisten leirien järjestämisessä. Yksi Nuorisokeskus Villa Elban tärkeistä painopistealueista on nuorten parissa tehtävä kansainvälinen työ. Idean opinnäytetyöhömme saimme Villa Elbalta, jossa seikkailukasvatusta käytetään yhtenä työvälineenä. Opinnäytetyöprosessissa työelämäohjaajanamme toimi Nuorisokeskus Villa Elban kansainvälisten asiain sihteeri.
Oppaan jatkotutkimusaiheena mielenkiintoinen olisi oppaan käytön ja toimivuuden arviointi nuorisoalalla. Tutkimus voisi selvittää harjoitteiden toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta esimerkiksi ryhmäyttämistä ajatellen. Tutkimuksen voisi toteuttaa esimerkiksi kysely- tai haastattelututkimuksena. Tutkimuksen avulla opasta voitaisiin mahdollisesti jatkossa kehittää paremmin tarpeita vastaavaksi tai esimerkiksi erityisnuorisotyötä ajatellen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas seikkailukasvatuksen menetelmistä nuorisoalalla toimiville tahoille. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja se sisältää teoriaosuuden sekä oppaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa väline, jota nuorisoalan toimijat voisivat hyödyntää työssään. Tavoitteena oli myös oppaan avulla tuoda seikkailukasvatus lähemmäksi kunnallista nuorisotyötä. Opas koostuu lyhyestä teoriaosuudesta, joka kertoo seikkailukasvatuksesta, sekä harjoitteista. Harjoitteet on koottu siten, että niiden järjestys parhaiten tukee seikkailukasvatukseen oleellisesti kuuluvaa ryhmäyttämisen ideaa. Opasta varten testasimme harjoitteita testiryhmällä ja havainnoimalla arvioimme, tukevatko harjoitteet seikkailukasvatuksen ajatusta. Oppaan suunnittelimme siis lähdekirjallisuutta hyödyntäen ja testaamalla erilaisia harjoitteita käytännössä.
Työelämäkumppanina prosessissa toimi Nuorisokeskus Villa Elba, joka on Opetusministeriön tukema ja valvoma valtakunnallinen nuorisokeskus. Villa Elba järjestää luontokoulussaan muun muassa leirikouluja ja nuorisokeskuksen kansainvälinen osasto on mukana useissa eri hankkeissa, sekä kansainvälisten leirien järjestämisessä. Yksi Nuorisokeskus Villa Elban tärkeistä painopistealueista on nuorten parissa tehtävä kansainvälinen työ. Idean opinnäytetyöhömme saimme Villa Elbalta, jossa seikkailukasvatusta käytetään yhtenä työvälineenä. Opinnäytetyöprosessissa työelämäohjaajanamme toimi Nuorisokeskus Villa Elban kansainvälisten asiain sihteeri.
Oppaan jatkotutkimusaiheena mielenkiintoinen olisi oppaan käytön ja toimivuuden arviointi nuorisoalalla. Tutkimus voisi selvittää harjoitteiden toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta esimerkiksi ryhmäyttämistä ajatellen. Tutkimuksen voisi toteuttaa esimerkiksi kysely- tai haastattelututkimuksena. Tutkimuksen avulla opasta voitaisiin mahdollisesti jatkossa kehittää paremmin tarpeita vastaavaksi tai esimerkiksi erityisnuorisotyötä ajatellen.