Tapahtuman taival tuotteeksi. : Impro!-kilpailun tuotteistaminen
Malinen, Riikka (2010)
Malinen, Riikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615883
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kulttuuritapahtumien tuotteistamista sekä kuinka tapahtumista tehdään tuote. Opinnäytetyössä tuotteistamista käsitellään esimerkin avulla. Esimerkkinä on Impro!-kilpailu, jota halutaan tutkimuksen avulla kehittää paremmaksi.
Impro! on improvisaatiokilpailu, jossa kahden hengen joukkueet ottavat toisistaan mittaa improvisaation keinoin tuomariston ja yleisön edessä. Impro! järjestetään Turussa ja siinä kilpaillaan Turun seudun improvisaatiomestaruudesta. Opinnäytetyössä tarkoituksena on tutkia, onko Impro!-kilpailu tuote? Täyttääkö se tuotteen kriteerit?
Vuoden 2009 lopussa toteutettiin kaksi kyselyä, toinen kilpailun tuotantotiimille ja toinen sen potentiaalisille osallistujille eli kilpailijoille. Tuotantotiimin jäsenille suunnatulla kyselyllä pyrittiin selvittämään, mitkä ovat Impro!-kilpailun säännöt: ne asiat, joita ilman kilpailu ei olisi enää sama. Osallistujakyselyllä haluttiin selvittää kilpailijoiden motiivit kilpailuun osallistumiseen. Selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat osallistumiseen sekä mitkä asiat estäisivät sen. Haluttiin myös tietää heidän mielipiteensä kilpailusta.
Kyselyiden avulla saatiin laadittua Impro!-kilpailulle suppeat säännöt. Osallistujakyselyn avulla saatiin ilmi potentiaalisten osallistujien mielipiteitä, jotka tukivat valmistuvia sääntöjä. Impro!:n säännöt -kyselystä saatiin tulokseksi myös se, että tuotantotiimillä on suuri halu uudistaa ja kehittää kilpailua.
Tutkimuskysymykseen vastaukseksi saatiin, ettei Impro!-kilpailu täytä tuotteen kriteerejä. Tutkimuksen avulla saatiin selville, mitä tulisi tehdä, että siitä tulisi tuote. Tapahtumaa kehittääkseen tuotantotiimin tulee tuotteistaa tapahtuma. Tuotteistamalla se, aiemmin tuotantoon käytetyt resurssit voidaan suunnata tapahtuman sisällön parantamiseen.
Impro! on improvisaatiokilpailu, jossa kahden hengen joukkueet ottavat toisistaan mittaa improvisaation keinoin tuomariston ja yleisön edessä. Impro! järjestetään Turussa ja siinä kilpaillaan Turun seudun improvisaatiomestaruudesta. Opinnäytetyössä tarkoituksena on tutkia, onko Impro!-kilpailu tuote? Täyttääkö se tuotteen kriteerit?
Vuoden 2009 lopussa toteutettiin kaksi kyselyä, toinen kilpailun tuotantotiimille ja toinen sen potentiaalisille osallistujille eli kilpailijoille. Tuotantotiimin jäsenille suunnatulla kyselyllä pyrittiin selvittämään, mitkä ovat Impro!-kilpailun säännöt: ne asiat, joita ilman kilpailu ei olisi enää sama. Osallistujakyselyllä haluttiin selvittää kilpailijoiden motiivit kilpailuun osallistumiseen. Selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat osallistumiseen sekä mitkä asiat estäisivät sen. Haluttiin myös tietää heidän mielipiteensä kilpailusta.
Kyselyiden avulla saatiin laadittua Impro!-kilpailulle suppeat säännöt. Osallistujakyselyn avulla saatiin ilmi potentiaalisten osallistujien mielipiteitä, jotka tukivat valmistuvia sääntöjä. Impro!:n säännöt -kyselystä saatiin tulokseksi myös se, että tuotantotiimillä on suuri halu uudistaa ja kehittää kilpailua.
Tutkimuskysymykseen vastaukseksi saatiin, ettei Impro!-kilpailu täytä tuotteen kriteerejä. Tutkimuksen avulla saatiin selville, mitä tulisi tehdä, että siitä tulisi tuote. Tapahtumaa kehittääkseen tuotantotiimin tulee tuotteistaa tapahtuma. Tuotteistamalla se, aiemmin tuotantoon käytetyt resurssit voidaan suunnata tapahtuman sisällön parantamiseen.