My Way -messujen hyöty ja kehittäminen. : Kyselytutkimus Keski-Suomen opinto-ohjaajille.
Huttunen, Silja (2010)
Huttunen, Silja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216843
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kyselytutkimus Keski-Suomen alueella toimiville yläkoulujen sekä toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyödyllisenä opinto-ohjaajat kokevat My Way -messut ja kuinka niitä voitaisiin kehittää. Aineistonkeruumenetelmänä olen käyttänyt sähköistä lomaketta. Kysely toteutettiin toukokuussa 2010.
Työn tilaajana toimi Nuorten Keski-Suomi ry, joka on järjestänyt My Way -messuja vuodesta 2005 lähtien yhdessä nuorista opiskelijoista koostuvan tiimin kanssa. Messujen tarkoituksena on tuoda 14-22-vuotiaille nuorille ajankohtaista tietoa opiskelusta, harrastusmahdollisuuksista, sekä neuvontapalveluista. Samalla messut tarjoavat tietoa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille.
Yhä useampi nuori jää vuosittain ilman työ- tai koulutuspaikkaa, joka saattaa johtaa pidemmällä aikavälillä erilaisten ongelmien kasautumiseen. Koulutus- ja harrastemessut ovat yksi tapa ehkäistä tällaisten ”koulupudokkaiden” syntymistä. Suomessa on lähivuosina panostettu nuorten nivelvaiheen ohjaukseen muun muassa aiheeseen suunnatuilla projekteilla. Myös oppilaanohjaus kouluissa on yhä suurenevassa roolissa. Toivonkin opinnäytetyölläni tuovani koulujen oppilaanohjausta sekä My Way -messuja lähemmäksi toisiaan.
Työn tilaajana toimi Nuorten Keski-Suomi ry, joka on järjestänyt My Way -messuja vuodesta 2005 lähtien yhdessä nuorista opiskelijoista koostuvan tiimin kanssa. Messujen tarkoituksena on tuoda 14-22-vuotiaille nuorille ajankohtaista tietoa opiskelusta, harrastusmahdollisuuksista, sekä neuvontapalveluista. Samalla messut tarjoavat tietoa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille.
Yhä useampi nuori jää vuosittain ilman työ- tai koulutuspaikkaa, joka saattaa johtaa pidemmällä aikavälillä erilaisten ongelmien kasautumiseen. Koulutus- ja harrastemessut ovat yksi tapa ehkäistä tällaisten ”koulupudokkaiden” syntymistä. Suomessa on lähivuosina panostettu nuorten nivelvaiheen ohjaukseen muun muassa aiheeseen suunnatuilla projekteilla. Myös oppilaanohjaus kouluissa on yhä suurenevassa roolissa. Toivonkin opinnäytetyölläni tuovani koulujen oppilaanohjausta sekä My Way -messuja lähemmäksi toisiaan.