Markkinointisuunnitelma Jyväskylän ylioppilasteatterille asiakaskyselyn tulosten pohjalta
Puranen, Suvi (2010)
Puranen, Suvi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Jyväskylän ylioppilasteatteri ry. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Jyväskylän ylioppilasteatterin (JYT) asiakaskuntaa sekä markkinoinnin ja tiedotuksen onnistuvuutta. Tutkimuksen tuloksia hyödyntäen on JYT:lle tehty markkinointisuunnitelma, jota JYT:lllä ei entuudestaan ole ollut. Markkinointisuunnitelma mahdollistaa tulevaisuudessa JYT:n toiminnan kehittämisen ja toiminnan laajentamisen, etenkin markkinoinnissa. Tulevaisuudessa markkinointisuunnitelma on JYT:lle hyvä työväline, jonka päivittäminen on helppoa ja hyödyllistä.
Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen, ja se on toteutettu kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin suuren otoksen mahdollistavaa otantamenetelmää, minkä ansiosta yleistyksien tekeminen on helpompaa. Kyselytutkimuksena toteutettu asiakaskysely toteutettiin Ilokivessä 11.–28.2.2010 välisenä aikana. Asiakaskysely kerättiin Tuonpuoli-näytelmän asiakkailta. Vastauksia saatiin yhteensä 160 mahdollisesta 298:sta. Vastausprosentti oli siten 54 %. Vastauksien saamista hankaloitti Ilokiven odotustila, joka on todella ahdas. Mitä enemmän näytöksessä oli katsojia, sitä vaikeampaa vastauksien kerääminen oli.
Tulosten perusteella JYT:n asiakaskunta koostuu nuorista aikuisista, jotka opiskelevat Jyväskylän yliopistossa. JYT:n näytelmissä käy hieman enemmän naisia kuin miehiä, mutta ero ei ole merkittävä tutkimuksen kannalta. Melkein kaikki asiakkaat olivat paikkakuntalaisia. Ensimmäistä kertaa JYT:n näytelmää oli vastanneista katsomassa 55,6 %. JYT:n asiakkaat saavat eniten tietoa kavereilta ja tutuilta sekä Internetistä. Tietoa toivottiin jatkossa saatavan julisteista, flyereistä, kavereilta sekä Internetistä. JYT:n toivottiin säilyttävän oman linjansa. Lippujen edullista hintaa kiiteltiin, ja jatkossa toivottiin lisää kokeellista ja monipuolista teatteria. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon saadut vastaukset ja asiakkaiden toiveet. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on myös huomioitu JYT:n taloudelliset resurssit toteuttaa markkinointia.
Opinnäytetyön merkitys ammattialalle on huomattava. Työ motivoi muita harrastajateattereita miettimään omaa asiakaskuntaansa ja mahdollisia tarpeita kehittää omaa toimintaansa. Työ antaa JYT:n lisäksi myös muille harrastajateattereille kehitysideoita toimintansa parantamiseen. Työn ansiosta tuottajien tarpeellisuus harrastajateattereiden kehityksessä ja markkinoinnin toteutuksessa tulee hyvin ilmi. Työn tarkoitus on saada suunnattua tulevaisuudessa JYT:n toimintaa ammattimaisemmaksi ja sen seurauksena laajentaa asiakaskuntaa.
Tutkimus on laadultaan kvantitatiivinen eli määrällinen, ja se on toteutettu kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin suuren otoksen mahdollistavaa otantamenetelmää, minkä ansiosta yleistyksien tekeminen on helpompaa. Kyselytutkimuksena toteutettu asiakaskysely toteutettiin Ilokivessä 11.–28.2.2010 välisenä aikana. Asiakaskysely kerättiin Tuonpuoli-näytelmän asiakkailta. Vastauksia saatiin yhteensä 160 mahdollisesta 298:sta. Vastausprosentti oli siten 54 %. Vastauksien saamista hankaloitti Ilokiven odotustila, joka on todella ahdas. Mitä enemmän näytöksessä oli katsojia, sitä vaikeampaa vastauksien kerääminen oli.
Tulosten perusteella JYT:n asiakaskunta koostuu nuorista aikuisista, jotka opiskelevat Jyväskylän yliopistossa. JYT:n näytelmissä käy hieman enemmän naisia kuin miehiä, mutta ero ei ole merkittävä tutkimuksen kannalta. Melkein kaikki asiakkaat olivat paikkakuntalaisia. Ensimmäistä kertaa JYT:n näytelmää oli vastanneista katsomassa 55,6 %. JYT:n asiakkaat saavat eniten tietoa kavereilta ja tutuilta sekä Internetistä. Tietoa toivottiin jatkossa saatavan julisteista, flyereistä, kavereilta sekä Internetistä. JYT:n toivottiin säilyttävän oman linjansa. Lippujen edullista hintaa kiiteltiin, ja jatkossa toivottiin lisää kokeellista ja monipuolista teatteria. Markkinointisuunnitelmassa on otettu huomioon saadut vastaukset ja asiakkaiden toiveet. Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on myös huomioitu JYT:n taloudelliset resurssit toteuttaa markkinointia.
Opinnäytetyön merkitys ammattialalle on huomattava. Työ motivoi muita harrastajateattereita miettimään omaa asiakaskuntaansa ja mahdollisia tarpeita kehittää omaa toimintaansa. Työ antaa JYT:n lisäksi myös muille harrastajateattereille kehitysideoita toimintansa parantamiseen. Työn ansiosta tuottajien tarpeellisuus harrastajateattereiden kehityksessä ja markkinoinnin toteutuksessa tulee hyvin ilmi. Työn tarkoitus on saada suunnattua tulevaisuudessa JYT:n toimintaa ammattimaisemmaksi ja sen seurauksena laajentaa asiakaskuntaa.