Yhteisöllisyyden arvojyviä etsimässä
Tuomi, Tiina (2010)
Tuomi, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717309
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää yhteisöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä oppilaskotitoiminnassa Ruskeasuon koululla, ja kyseinen koulu on myös tämän työn tilaaja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistoiminnallinen kokonaisuus, jonka avulla olisi mahdollista selvittää niitä tekijöitä, joita oppilaskodin hoitohenkilöstö pitää merkityksellisinä yhteisön toimivuuden ja samalla myös yhteisöllisyyden kannalta. Tutkimuksen kohderyhmäksi valitsin Ruskeasuon koulun oppilaskoti Aallokon, jossa työskentelee sekä pitkäaikaisesti että virkavuosiltaan muutaman vuoden työskennelleitä hoitajia.
Tavoitteena oli selvittää, mitkä seikat koettiin tärkeimpinä ja vaikuttavimpina. Yhteistoiminnallisten työtapojen tavoitteena oli yhteisöllisyyden vaikuttavien tekijöiden selvittämisen lisäksi samalla luoda jonkinasteista omaehtoista kehittämisen kulttuuria, jossa työyhteisön jäsenet toimivat oman työnsä kehittäjinä.
Kehittämistyö lisää ymmärrystä työyhteisön perustehtävästä. Toiminnan tavoitteina oli yhteishengen luominen, mahdollisuus osallistumiseen ja osallisuuteen, yhteinen jakaminen sekä työvälineiden löytäminen jatkokehittämiselle. Ryhmä kokoontui kolme kertaa keväällä 2010 ja tavoitteiden saavuttamiseksi käytössä oli yhteistoiminnallisia menetelmiä.
Tulokset osoittivat, että toiminnallisuus on hyvä keino kehittää yhteisöllisyyttä, ja sen avulla voi edistää pienen työryhmän kehittämistoimintaa. Tutkimuksen perusteella työyhteisön ilmapiiri on keskeisintä. Tärkeimmäksi vaikuttavaksi tekijäksi osoittautui työilmapiiriin, sekä fyysiseen että psyykkiseen,liittyvät tekijät. Luottamus, huumori, työrauha ja sekä ergonominen ja mukava työympäristö koettiin tärkeimmäksi.
Osallistujat kokivat toiminnan mielekkääksi, hyödylliseksi ja hauskaksi. Toiminnallisen prosessin pohjalta syntyi yhteisöllisyyden käynnistämiseen toimintamalli, jota voi soveltaa Ruskeasuon koulun muissakin oppilaskodeissa, muissa vastaavissa asuntolayksiköissä tai tiimeissä.
Johtopäätökset tuloksesta osoittivat sen, että työyhteisö tulee saada toimimaan avoimessa ja sallivassa työilmapiirissä. Oppilaskodin avoimen ilmapiirin kehittämisessä tulisi koko oppilaskotihoitohenkilökunnan yhdessä laatia toimivat pelisäännöt, joiden avulla toteutetaan itsenäistä hoitotyötä. Oppilaskodin olisi hyvä pitää yhteisiä palavereja, joissa suunnitellaan osaston toiminnan kehittämistä.
Tavoitteena oli selvittää, mitkä seikat koettiin tärkeimpinä ja vaikuttavimpina. Yhteistoiminnallisten työtapojen tavoitteena oli yhteisöllisyyden vaikuttavien tekijöiden selvittämisen lisäksi samalla luoda jonkinasteista omaehtoista kehittämisen kulttuuria, jossa työyhteisön jäsenet toimivat oman työnsä kehittäjinä.
Kehittämistyö lisää ymmärrystä työyhteisön perustehtävästä. Toiminnan tavoitteina oli yhteishengen luominen, mahdollisuus osallistumiseen ja osallisuuteen, yhteinen jakaminen sekä työvälineiden löytäminen jatkokehittämiselle. Ryhmä kokoontui kolme kertaa keväällä 2010 ja tavoitteiden saavuttamiseksi käytössä oli yhteistoiminnallisia menetelmiä.
Tulokset osoittivat, että toiminnallisuus on hyvä keino kehittää yhteisöllisyyttä, ja sen avulla voi edistää pienen työryhmän kehittämistoimintaa. Tutkimuksen perusteella työyhteisön ilmapiiri on keskeisintä. Tärkeimmäksi vaikuttavaksi tekijäksi osoittautui työilmapiiriin, sekä fyysiseen että psyykkiseen,liittyvät tekijät. Luottamus, huumori, työrauha ja sekä ergonominen ja mukava työympäristö koettiin tärkeimmäksi.
Osallistujat kokivat toiminnan mielekkääksi, hyödylliseksi ja hauskaksi. Toiminnallisen prosessin pohjalta syntyi yhteisöllisyyden käynnistämiseen toimintamalli, jota voi soveltaa Ruskeasuon koulun muissakin oppilaskodeissa, muissa vastaavissa asuntolayksiköissä tai tiimeissä.
Johtopäätökset tuloksesta osoittivat sen, että työyhteisö tulee saada toimimaan avoimessa ja sallivassa työilmapiirissä. Oppilaskodin avoimen ilmapiirin kehittämisessä tulisi koko oppilaskotihoitohenkilökunnan yhdessä laatia toimivat pelisäännöt, joiden avulla toteutetaan itsenäistä hoitotyötä. Oppilaskodin olisi hyvä pitää yhteisiä palavereja, joissa suunnitellaan osaston toiminnan kehittämistä.