”Paljon olisi kehitettävää, mutta ei se raha puussa kasva.” : Tutkimus Joensuun Niinivaaran lukion opiskelijoiden hyvinvointia edistävistä tuki- ja toimintamuodoista kouluympäristössä
Lankinen, Satu (2010)
Lankinen, Satu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017867
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Joensuun Niinivaaran lukiolle. Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää opiskelijoiden mielipiteitä heille tarjottavista hyvinvointia edistävistä tuki- ja toimintamuodoista kouluympäristössä. Aiheesta on tehty aiemmin valtakunnallisia tutkimuksia (kouluterveyskyselyt ja nuorisobarometrit), mutta tämä opinnäytetyö tarjoaa täsmällisempää tietoa Niinivaaran lukion tuki- ja toimintamuotojensa toimivuudesta.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1.Ovatko opiskelijat tyytyväisiä heille tarjottujen tuki- ja toimintamuotojen saatavuuteen ja laatuun?
2.Onko tuki- ja toimintamuodoissa jotain kehitettävää?
3.Onko tarvetta uusille toimintamuodoille tai tulisiko nykyisiin tuki- ja toimintamuotoihin tuoda jotakin lisää?
4.Ovatko tämänhetkiset tuki- ja toimintamuodot rakentaneet yhteisöllisyyttä ja helpottaneet kouluyhteisöön kiinnittymistä?
Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, jossa selvitettiin tyytyväisyyttä tuki- ja toimintamuotojen saatavuuteen ja laatuun sekä kehitysehdotuksia nykyisiin toimintamuotoihin ja tarpeita uusien toimintamuotojen järjestämiseksi.
Selkeästi suurimmat puutteet löytyvät kouluterveydenhuollosta sekä erityisopetuksesta. Kyseisiä palveluita ei ole tarpeeksi saatavilla ja myös palvelun laadusta jakoivat mielipiteitä. Tutoreitten toimintaan oltiin erityisen tyytyväisiä ja tutoreitten järjestämää toimintaa toivottiin lisää.
Aineistonkeruutavan vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole kovin syvällisiä ja kuvailevia. Puutteet tuki- ja toimintamuodoista tulevat ilmi, mutta niiden vaikutukset yhteisöön ja yksittäiseen opiskelijaan jäävät puuttumaan. Tutkimukseni avulla saatiin kuitenkin paljon hyödyllistä tietoa ja ideoita lisätutkimuksille, joissa voitaisiin käyttää hyväksi tässä tutkimuksessa saatua aineistoa.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1.Ovatko opiskelijat tyytyväisiä heille tarjottujen tuki- ja toimintamuotojen saatavuuteen ja laatuun?
2.Onko tuki- ja toimintamuodoissa jotain kehitettävää?
3.Onko tarvetta uusille toimintamuodoille tai tulisiko nykyisiin tuki- ja toimintamuotoihin tuoda jotakin lisää?
4.Ovatko tämänhetkiset tuki- ja toimintamuodot rakentaneet yhteisöllisyyttä ja helpottaneet kouluyhteisöön kiinnittymistä?
Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, jossa selvitettiin tyytyväisyyttä tuki- ja toimintamuotojen saatavuuteen ja laatuun sekä kehitysehdotuksia nykyisiin toimintamuotoihin ja tarpeita uusien toimintamuotojen järjestämiseksi.
Selkeästi suurimmat puutteet löytyvät kouluterveydenhuollosta sekä erityisopetuksesta. Kyseisiä palveluita ei ole tarpeeksi saatavilla ja myös palvelun laadusta jakoivat mielipiteitä. Tutoreitten toimintaan oltiin erityisen tyytyväisiä ja tutoreitten järjestämää toimintaa toivottiin lisää.
Aineistonkeruutavan vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole kovin syvällisiä ja kuvailevia. Puutteet tuki- ja toimintamuodoista tulevat ilmi, mutta niiden vaikutukset yhteisöön ja yksittäiseen opiskelijaan jäävät puuttumaan. Tutkimukseni avulla saatiin kuitenkin paljon hyödyllistä tietoa ja ideoita lisätutkimuksille, joissa voitaisiin käyttää hyväksi tässä tutkimuksessa saatua aineistoa.