Miten Poliisiammattikorkeakoulun amk-opiskelijat kokevat PREP-koulutuksen?
Turunen, Tatu; Viitala, Emil (2019)
Turunen, Tatu
Viitala, Emil
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419217
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu tutkimuksesta, jonka tarkoituksena oli kuvata miten Poliisiammattikorkeakoulun poliisin perustutkintoa (AMK) suorittavat opiskelijat kokevat voimankäytönkoulutukseen sisällytetyn tilannestressinhallintaan kehitetyn PREPkoulutuksen. Tavoitteena oli, että tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää PREPkoulutuksen kehittämiseen, sekä tunnistaa opiskelijoiden tarpeita ja odotuksia. Tutkimuksen aihepiiriä mukaillen on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta koulutuksen ja koulutuksen kehittämisen näkökulmasta aihetta ei ole aiemmin tutkittu.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena, että määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastattelun avulla ja sen analyysi perustui induktiiviseen sisällönanalyysimenetelmään sekä tutkimustulosten määrälliseen vertailuun. Tutkimukseen osallistui Poliisiammattikorkeakoulun kahdelta eri AMK-kurssilta yhteensä 23 opiskelijaa (N=23).
Tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneiden poliisin perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden ennakkoasenne PREP-koulutusta kohtaan oli myönteinen. Opiskelijat pitivät PREP-koulutusta tärkeänä osana poliisin perustutkintoa ja koulutuksessa opetetut taidot miellettiin poliisityön kannalta hyödyllisiksi ja toimiviksi. Tutkimus osoitti lisäksi, että opiskelijat toivovat PREP-koulutusta isommaksi osaksi poliisin perustutkintoa. Opiskelijat toivoivat PREP-koulutusta yhdistettävän esimerkiksi kaikkiin operatiivisen kenttätoiminnan harjoituksiin ja lisäksi koulutuksesta toivottiin vapaavalintaista kurssia.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan päätellä, että poliisin perustutkintoa suorittavat opiskelijat suhtautuivat pääosin PREP-koulutukseen positiivisesti ja kokivat sen tärkeäksi. Koulutusta toivottiin lisättäväksi. Tulosten mukaan PREP-koulutuksen havainnollistamismateriaaleissa on kehitettävää.
Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena, että määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin lomakehaastattelun avulla ja sen analyysi perustui induktiiviseen sisällönanalyysimenetelmään sekä tutkimustulosten määrälliseen vertailuun. Tutkimukseen osallistui Poliisiammattikorkeakoulun kahdelta eri AMK-kurssilta yhteensä 23 opiskelijaa (N=23).
Tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneiden poliisin perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden ennakkoasenne PREP-koulutusta kohtaan oli myönteinen. Opiskelijat pitivät PREP-koulutusta tärkeänä osana poliisin perustutkintoa ja koulutuksessa opetetut taidot miellettiin poliisityön kannalta hyödyllisiksi ja toimiviksi. Tutkimus osoitti lisäksi, että opiskelijat toivovat PREP-koulutusta isommaksi osaksi poliisin perustutkintoa. Opiskelijat toivoivat PREP-koulutusta yhdistettävän esimerkiksi kaikkiin operatiivisen kenttätoiminnan harjoituksiin ja lisäksi koulutuksesta toivottiin vapaavalintaista kurssia.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan päätellä, että poliisin perustutkintoa suorittavat opiskelijat suhtautuivat pääosin PREP-koulutukseen positiivisesti ja kokivat sen tärkeäksi. Koulutusta toivottiin lisättäväksi. Tulosten mukaan PREP-koulutuksen havainnollistamismateriaaleissa on kehitettävää.