Katsaus oppilaiden väliseen kouluväkivaltaan : viiden helsinkiläisen peruskoulun tilanne
Arjovuo, Santeri; Hartemo, Topias (2019)
Arjovuo, Santeri
Hartemo, Topias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092919361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092919361
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tutkia oppilaiden välistä fyysistä väkivaltaa Helsingin peruskoulujen luokka-asteilla 1.–9. Pyrimme opinnäytteessämme selvittämään, kuinka paljon väkivaltaa esiintyy, mitkä ovat väkivallan tekotavat ja kuinka siihen puututaan. Oppilaiden välistä fyysistä väkivaltaa ei tilastoida valtakunnallisesti, eikä luotettavaa tietoa ilmiön laajuudesta ole löydettävissä. Tehokas resurssien osoittaminen ennalta estävää toimintaa ja tilanteisiin puuttumista varten sekä jo käytössä olevien keinojen kehittämiseen ja käyttöönottoon vaatii kuitenkin pohjakseen tilastotietoa kouluväkivaltailmiön olemassaolosta.
Työmme teoriapohjassa olemme paneutuneet kouluväkivaltaan ilmiönä. Lisäksi olemme esitelleet koulujen, poliisin sekä muiden viranomaisten keinoja ilmiön ennalta ehkäisemiseksi sekä siihen puuttumiseksi. Kouluväkivallan tehokas kitkeminen vaatii useiden viranomaisten yhteistyötä.
Toteutimme tutkimuksemme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Järjestimme kahdeksassa satunnaisesti valitussa Helsingin peruskoulussa tutkimusjakson ajalla 1.4.–1.6.2019. Jakson aikana koulut raportoivat luomamme lomakkeen välityksellä koulussa sattuneet väkivaltatilanteet. Vastauslomakkeita saimme lopulta vain viidestä koulusta.
Kaikissa osallistuneissa kouluissa esiintyi väkivaltaa ja sen tekotavat vaihtelivat tapausten välillä. Koulut sovelsivat asianmukaisesti niiden käyttöön säädettyjä puuttumis- ja kurinpitokeinoja, mutta esimerkiksi ilmoitusvelvollisuuden osalta lastensuojelun ja poliisin suuntaan löysimme kehittämiskohtia. Koska keräämämme aiheisto jäi melko pieneksi, tulokset ovat lähinnä suuntaa antavia perusjoukon suhteen. Tulosten valossa näyttää kuitenkin siltä, että kouluväkivallan tehokas kitkeminen ei ole vain koulujen asia: se vaatii useiden viranomaisten yhteistyötä.
Työmme teoriapohjassa olemme paneutuneet kouluväkivaltaan ilmiönä. Lisäksi olemme esitelleet koulujen, poliisin sekä muiden viranomaisten keinoja ilmiön ennalta ehkäisemiseksi sekä siihen puuttumiseksi. Kouluväkivallan tehokas kitkeminen vaatii useiden viranomaisten yhteistyötä.
Toteutimme tutkimuksemme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Järjestimme kahdeksassa satunnaisesti valitussa Helsingin peruskoulussa tutkimusjakson ajalla 1.4.–1.6.2019. Jakson aikana koulut raportoivat luomamme lomakkeen välityksellä koulussa sattuneet väkivaltatilanteet. Vastauslomakkeita saimme lopulta vain viidestä koulusta.
Kaikissa osallistuneissa kouluissa esiintyi väkivaltaa ja sen tekotavat vaihtelivat tapausten välillä. Koulut sovelsivat asianmukaisesti niiden käyttöön säädettyjä puuttumis- ja kurinpitokeinoja, mutta esimerkiksi ilmoitusvelvollisuuden osalta lastensuojelun ja poliisin suuntaan löysimme kehittämiskohtia. Koska keräämämme aiheisto jäi melko pieneksi, tulokset ovat lähinnä suuntaa antavia perusjoukon suhteen. Tulosten valossa näyttää kuitenkin siltä, että kouluväkivallan tehokas kitkeminen ei ole vain koulujen asia: se vaatii useiden viranomaisten yhteistyötä.