Menetelmiä Toivon Talolla: Ohjaajan opas kohdennettuun nuorisotyöhön
Salmela, Katariina (2019)
Salmela, Katariina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092819355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092819355
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa Toivon Talon konseptin paketoinnissa ja perustella varhaisen puuttumisen nuorisotalon alueellinen tarve. Lisäksi tarpeena oli selkeyttää ohjaajien käyttämiä menetelmiä ja selvittää alueen nuorilta, kuinka hyvinvointi linkittyy mielekkääseen vapaa-aikaan.
Opinnäytetyössäni käsittelin työn kautta tietooni tulleiden menetelmien teoriaa ja koostin niistä tietoa sekä käytännöllisiä ohjeita menetelmien hyödyntämiseksi. Näitä menetelmiä ja työotteita olivat myönteinen tunnistaminen, ihmisoikeusperustainen nuorisotyö, osallisuuden edistäminen sekä kohdennettu työote.
Alueellisen tarpeen perustelemiseksi järjestin puolistrukturoidut yksilöhaastattelut kolmelle
nuorelle. Kaikki haastatteluissa mukana olleet nuoret ovat olleet jossakin kohdennetussa
pienryhmässä ja osa haastattelun kysymyksistä kysyttiin kohdennettujen ryhmien kehittämistä varten. Järjestin myös hyvinvointiin ja vapaa-aikaan liittyvän toiminnallisen työpajan seitsemälle nuorelle. Työpajassa käsiteltiin ihmissuhteisiin, elämäntapoihin, yhdenvertaisuuteen sekä itsetuntemukseen ja tulevaisuudennäkymiin liittyviä yleisiä merkityksiä ja kuinka aiheet liittyvät hyvinvointiin. Nuoret saivat myös ideoida, kuinka alueellinen nuorisotalo voi olla tukena näillä elämän osa-alueilla.
Työn konkreettisena tuotoksena on liitteissä mukana oleva ohjaajan opas, jossa on ohjeita eri
menetelmien käyttämiseen jokapäiväisessä työssä. Lisäksi oppaassa on avattuna nuorten ajatuksia eri teemoista, heidän omia ehdotuksiaan, sekä omia suosituksiani aihealueisiin liittyen. Ohjaajan opas tulee käyttöön Toivon Talon työntekijöiden, mahdollisten sijaisten sekä tuntityöntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyössäni käsittelin työn kautta tietooni tulleiden menetelmien teoriaa ja koostin niistä tietoa sekä käytännöllisiä ohjeita menetelmien hyödyntämiseksi. Näitä menetelmiä ja työotteita olivat myönteinen tunnistaminen, ihmisoikeusperustainen nuorisotyö, osallisuuden edistäminen sekä kohdennettu työote.
Alueellisen tarpeen perustelemiseksi järjestin puolistrukturoidut yksilöhaastattelut kolmelle
nuorelle. Kaikki haastatteluissa mukana olleet nuoret ovat olleet jossakin kohdennetussa
pienryhmässä ja osa haastattelun kysymyksistä kysyttiin kohdennettujen ryhmien kehittämistä varten. Järjestin myös hyvinvointiin ja vapaa-aikaan liittyvän toiminnallisen työpajan seitsemälle nuorelle. Työpajassa käsiteltiin ihmissuhteisiin, elämäntapoihin, yhdenvertaisuuteen sekä itsetuntemukseen ja tulevaisuudennäkymiin liittyviä yleisiä merkityksiä ja kuinka aiheet liittyvät hyvinvointiin. Nuoret saivat myös ideoida, kuinka alueellinen nuorisotalo voi olla tukena näillä elämän osa-alueilla.
Työn konkreettisena tuotoksena on liitteissä mukana oleva ohjaajan opas, jossa on ohjeita eri
menetelmien käyttämiseen jokapäiväisessä työssä. Lisäksi oppaassa on avattuna nuorten ajatuksia eri teemoista, heidän omia ehdotuksiaan, sekä omia suosituksiani aihealueisiin liittyen. Ohjaajan opas tulee käyttöön Toivon Talon työntekijöiden, mahdollisten sijaisten sekä tuntityöntekijöiden perehdytyksessä.