Tutkintavangit poliisin säilytystiloista nopeammin tutkintavankilaan : Tutkimus tutkintavankeuslain muutosten vaikutuksista Lapin poliisilaitoksen toimintaan
Honka, Visa (2019)
Honka, Visa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919788
Tiivistelmä
Tässä Poliisiammattikorkeakoulun opinnäytetyössä tutkitaan tutkintavankeuslain uudistuksen vaikutuksia Lapin poliisilaitoksen toimintaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko tutkintavankeuslain uudistusta valmistelevan työryhmän arvioimat vaikutukset realisoituneet Lapin poliisilaitoksen alueella. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, onko lakiuudistus tuonut poliisin toimintaan vaikutuksia, joita ei ole lain valmistelutöissä huomioitu.
Tutkintavankeuslain 2 luvun 1 § uudistui 1.1.2019. Pykälässä käsitellään tutkintavangin sijoittamista. Uudistuneen lain mukaan poliisilla on oikeus pitää tutkintavankia seitsemän vuorokautta poliisin säilytystiloissa, jonka jälkeen tutkintavanki siirretään tutkintavankilaan. Seitsemän vuorokauden pitämisen ylittäminen poliisin säilytystiloissa edellyttää erityisen painavia syitä, jotka on eritelty 2 luvun 1 §:ssä. Aikaisempi laki mahdollisti tutkintavangin pitämisen poliisin säilytystiloissa neljä viikkoa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen haastateltiin kolmea Lapin poliisilaitoksen tutkinnanjohtajaa. Materiaalia tutkimukseen kerättiin myös tutkintavankeuslain uudistuksesta vastaavan työryhmän raporteista ja hallituksen esityksistä.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkintavankeuslain uudistuminen sitoo poliisin voimavaroja tutkintavankien kuljetukseen poliisivankiloiden ja tutkintavankiloiden välillä. Kaikki lakiuudistuksesta syntyneet ongelmat liittyvät jollain tasolla pitkiin välimatkoihin poliisin säilytystilojen ja poliisivankiloiden välillä. Lähin tutkintavankila sijaitsee Oulussa. Tutkintavankeja säilytetään Lapin poliisilaitoksella poliisin säilytystiloissa Rovaniemellä ja Kemissä. Positiivisena asiana lain uudistuksessa koettiin, että tutkintavanki saadaan Rikosseuraamuslaitoksen hoidettavaksi nopeammin, jolloin poliisi voi keskittyä paremmin esitutkintaan eikä tutkintavangin asioiden hoitamiseen. Tutkimuksessa yhteydenpidon rajoittamisen turvaaminen nähtiin ongelmallisena sekä tutkintavankiloissa että poliisin säilytystiloissa. Ongelmia syntyi poliisivankiloissa silloin, kun epäiltyjä oli tutkittavassa jutussa useampia. Tutkimuksen mukaan myöskään tutkintavankiloissa ei ole pystytty täydellisesti turvaamaan yhteydenpidon rajoittamista, mikä voi johtua tutkintavankiloiden heikoista resursseista valvoa useita yhteydenpidon rajoittamisen alaisia tutkintavankeja.
Tutkintavankeuslain 2 luvun 1 § uudistui 1.1.2019. Pykälässä käsitellään tutkintavangin sijoittamista. Uudistuneen lain mukaan poliisilla on oikeus pitää tutkintavankia seitsemän vuorokautta poliisin säilytystiloissa, jonka jälkeen tutkintavanki siirretään tutkintavankilaan. Seitsemän vuorokauden pitämisen ylittäminen poliisin säilytystiloissa edellyttää erityisen painavia syitä, jotka on eritelty 2 luvun 1 §:ssä. Aikaisempi laki mahdollisti tutkintavangin pitämisen poliisin säilytystiloissa neljä viikkoa.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen haastateltiin kolmea Lapin poliisilaitoksen tutkinnanjohtajaa. Materiaalia tutkimukseen kerättiin myös tutkintavankeuslain uudistuksesta vastaavan työryhmän raporteista ja hallituksen esityksistä.
Tutkimuksessa selvisi, että tutkintavankeuslain uudistuminen sitoo poliisin voimavaroja tutkintavankien kuljetukseen poliisivankiloiden ja tutkintavankiloiden välillä. Kaikki lakiuudistuksesta syntyneet ongelmat liittyvät jollain tasolla pitkiin välimatkoihin poliisin säilytystilojen ja poliisivankiloiden välillä. Lähin tutkintavankila sijaitsee Oulussa. Tutkintavankeja säilytetään Lapin poliisilaitoksella poliisin säilytystiloissa Rovaniemellä ja Kemissä. Positiivisena asiana lain uudistuksessa koettiin, että tutkintavanki saadaan Rikosseuraamuslaitoksen hoidettavaksi nopeammin, jolloin poliisi voi keskittyä paremmin esitutkintaan eikä tutkintavangin asioiden hoitamiseen. Tutkimuksessa yhteydenpidon rajoittamisen turvaaminen nähtiin ongelmallisena sekä tutkintavankiloissa että poliisin säilytystiloissa. Ongelmia syntyi poliisivankiloissa silloin, kun epäiltyjä oli tutkittavassa jutussa useampia. Tutkimuksen mukaan myöskään tutkintavankiloissa ei ole pystytty täydellisesti turvaamaan yhteydenpidon rajoittamista, mikä voi johtua tutkintavankiloiden heikoista resursseista valvoa useita yhteydenpidon rajoittamisen alaisia tutkintavankeja.