Aloite- ja kehittämisjärjestelmä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksella : miten työntekijöiden esittämät aloitteet käsitellään, ja miten
Kuronen, Kalle (2019)
Kuronen, Kalle
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420605
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä selvitetään, miten Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen työntekijöiden työntekoa koskevat aloitteet käsitellään laitoksella, ja esitellään aloitejärjestelmän koettuja ominaisuuksia. Tavoitteena on vallitsevan aloitejärjestelmän kartoittamisen lisäksi kehittää olemassa olevaa järjestelmää esittämällä sen koetuille kielteisille ominaisuuksille kehitysehdotuksia. Tutkimus on laadullinen.
Työntekijän mahdollisuus oman työn kehittämiselle voi olla otollista organisaation taloudelle, asiakkaille, ja työntekijälle itselleen. Tutkimuksessa tuodaan esille aloitetoiminnan teoriaa, sisäisen yrittäjyyden merkitystä työelämässä, ja esimerkkejä aloitetoiminnan toteuttamismalleista.
Tutkimusongelmiin vastaamista varten on kerätty aineistoa haastattelemalla ItäUudenmaan poliisilaitoksen esimiehiä. Tutkimuksessa esiteltyä tietoa on saatu haastattelemalla Puolustusvoimien virassa olevia upseereita, ja tutustumalla aloite- ja innovaatiotoimintaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa selvisi, että ItäUudenmaan poliisilaitoksen aloitejärjestelmä ei perustu kirjallisesti laadittuihin ohjeisiin, vaikka poliisilaitoksella onkin käytössään vakiintunut malli aloitteiden käsittelemiseen.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että ItäUudenmaan poliisilaitoksen aloite- ja kehittämisjärjestelmässä on myönteisiä ja kielteisiä ominaisuuksia. Kielteisiä ominaisuuksia ovat muun muassa aloitteiden käsittelyn ajoittainen hitaus, ja läpinäkymättömyys. Positiivisiksi ominaisuuksiksi nousi muun muassa järjestelmän joustavuus ja tarkoituksenmukaisuus. Kokonaisuudessaan järjestelmä on ollut toimiva, mutta siinä on myös parantamisen varaa.
Työntekijän mahdollisuus oman työn kehittämiselle voi olla otollista organisaation taloudelle, asiakkaille, ja työntekijälle itselleen. Tutkimuksessa tuodaan esille aloitetoiminnan teoriaa, sisäisen yrittäjyyden merkitystä työelämässä, ja esimerkkejä aloitetoiminnan toteuttamismalleista.
Tutkimusongelmiin vastaamista varten on kerätty aineistoa haastattelemalla ItäUudenmaan poliisilaitoksen esimiehiä. Tutkimuksessa esiteltyä tietoa on saatu haastattelemalla Puolustusvoimien virassa olevia upseereita, ja tutustumalla aloite- ja innovaatiotoimintaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa selvisi, että ItäUudenmaan poliisilaitoksen aloitejärjestelmä ei perustu kirjallisesti laadittuihin ohjeisiin, vaikka poliisilaitoksella onkin käytössään vakiintunut malli aloitteiden käsittelemiseen.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että ItäUudenmaan poliisilaitoksen aloite- ja kehittämisjärjestelmässä on myönteisiä ja kielteisiä ominaisuuksia. Kielteisiä ominaisuuksia ovat muun muassa aloitteiden käsittelyn ajoittainen hitaus, ja läpinäkymättömyys. Positiivisiksi ominaisuuksiksi nousi muun muassa järjestelmän joustavuus ja tarkoituksenmukaisuus. Kokonaisuudessaan järjestelmä on ollut toimiva, mutta siinä on myös parantamisen varaa.