Arvot työyhteisön kehittämisen välineenä: Case: Riihikosken yhtenäiskoulu
Louhelainen, Saija-Riikka (2019)
Louhelainen, Saija-Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Riihikosken uuden yhtenäiskoulun yhteisöllisyydelle pohjaa työyhteisön arvojen käsittelyn kautta. Työyhteisössä oli aloitettu ryhmäytymisprosessi jo aiemmin ja määritelty yhteisön arvot ryhmätyönä. Tämä opinnäytetyö oli jatkoa tälle prosessille. Tarkoitus oli selvittää millä tavoin henkilökunta näki näiden arvojen sijoittuvan arjen työhön ja mitä odotuksia heillä oli arvojen suhteen.
Työ aloitettiin Riihikosken yhtenäiskoulun kehitysryhmän kanssa suunnittelemalla kyselylomake, jossa pyydettiin henkilökuntaa valitsemaan mielestään kolme tärkeintä arvoa. Lomakkeessa henkilökuntaa pyydettiin myös pohtimaan omia ja työyhteisönsä vahvuuksia ja mahdollisia kehittämiskohteita suhteessa uuden työyhteisön muodostumiseen.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, josta tehtiin sisällönanalyysi. Työn teoreettinen viitekekehys keskittyy arvojen ympärille. Arvot käsitteenä on niin moniulotteinen ja monimerkityksellinen sana, että sen avaaminen sanallisesti auttaa muuttamaan teoriaa käytännönläheiseksi toiminnaksi.
Vastausten perusteella selvisi, että henkilökuntaa askarruttaa se, miten arvot saadaan näkymään arjessa konkreettisesti. Myös arvojen sisällöllinen avaaminen ja käsitteiden yhteinen määrittely aiheutti pohdintaa.
Opinnäytetyön tuotoksena tilaajalle tehtiin ehdotus jatkotoimenpiteistä arvojen käsittelyn suhteen. Kyselyn sisällönanalyysi voi myös osaltaan auttaa työyhteisöä sen jatkaessa edelleen prosessiaan työyhteisön kehittymisen kanssa.
Monissa yrityksissä ja -yhteisöissä käydään läpi arvoja. Usein arvot jäävät vain sanahelinäksi. Tämän työn tarkoitus oli saada selvyyttä siihen, miten arvokeskustelua voidaan jatkaa edelleen, kunnes arvot ovat osa työyhteisön arkea. Tämä tutkimus osoitti osaltaan, että arvojen pohjalta syntyy paljon ajatuksia ja arvojen käytännön määrittely olisi tärkeää suorittaa loppuun asti.
Työ aloitettiin Riihikosken yhtenäiskoulun kehitysryhmän kanssa suunnittelemalla kyselylomake, jossa pyydettiin henkilökuntaa valitsemaan mielestään kolme tärkeintä arvoa. Lomakkeessa henkilökuntaa pyydettiin myös pohtimaan omia ja työyhteisönsä vahvuuksia ja mahdollisia kehittämiskohteita suhteessa uuden työyhteisön muodostumiseen.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, josta tehtiin sisällönanalyysi. Työn teoreettinen viitekekehys keskittyy arvojen ympärille. Arvot käsitteenä on niin moniulotteinen ja monimerkityksellinen sana, että sen avaaminen sanallisesti auttaa muuttamaan teoriaa käytännönläheiseksi toiminnaksi.
Vastausten perusteella selvisi, että henkilökuntaa askarruttaa se, miten arvot saadaan näkymään arjessa konkreettisesti. Myös arvojen sisällöllinen avaaminen ja käsitteiden yhteinen määrittely aiheutti pohdintaa.
Opinnäytetyön tuotoksena tilaajalle tehtiin ehdotus jatkotoimenpiteistä arvojen käsittelyn suhteen. Kyselyn sisällönanalyysi voi myös osaltaan auttaa työyhteisöä sen jatkaessa edelleen prosessiaan työyhteisön kehittymisen kanssa.
Monissa yrityksissä ja -yhteisöissä käydään läpi arvoja. Usein arvot jäävät vain sanahelinäksi. Tämän työn tarkoitus oli saada selvyyttä siihen, miten arvokeskustelua voidaan jatkaa edelleen, kunnes arvot ovat osa työyhteisön arkea. Tämä tutkimus osoitti osaltaan, että arvojen pohjalta syntyy paljon ajatuksia ja arvojen käytännön määrittely olisi tärkeää suorittaa loppuun asti.