Inspiroiva itä! - Suomi-Venäjä-Seuran brändääminen länsisuomalaisille nuorille aikuisille
Airaksinen, Sanna (2019)
Airaksinen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921526
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi Suomen ja Venäjän välisen ystävyysseuran markkinoinnin ja tapahtumien kehittämiseen. Työni tavoitteena oli uudistaa Suomi-Venäjä-Seura -brändiä nuorille aikuisille sopivaksi. Uusien markkinointitoimenpiteiden tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta seuraa kohtaan sekä vähentää mahdollisia negatiivisia mielikuvia Venäjästä ja venäläisyydestä. Kehittämisalueena oli Länsi-Suomi.
Käsittelin opinnäytetyöni aihetta brändin ja markkinointiviestinnän näkökulmasta. Lisäksi avasin käsitettä Venäjä-vastaisuus ja sitä, kuinka se ilmenee Suomessa. Opinnäytetyön teossa käytin myös apuna omia kokemuksiani Suomi-Venäjä-Seurasta sekä asiakaspalvelusta venäläisten asiakkaiden kanssa.
Käytin tutkimukseni teossa kvalitatiivisina menetelminä haastattelua ja aivoriiheä sekä kvantitatiivisena menetelmänä kyselyä. Haastattelut olivat sekä yksilö- että ryhmähaastatteluja. Aivoriihi toteutettiin taidelähtöisillä menetelmillä. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla ja jaettiin sosiaalisen median kanavissa, seuran nettisivuilla ja uutiskirjeissä.
Tutkimusmenetelmillä kartoitettiin nuorten aikuisten suhdetta Venäjään ja Suomi-Venäjä-Seuraan, heidän mielenkiinnon kohteitaan sekä mieleisiä markkinointikanavia. Tuloksista syntyi opinnäytetyöni tuotos: Inspiroiva itä! -opas. Oppaan tarkoituksena on antaa neuvoja nuorekkaaseen ja tavoitteellisempaan markkinointiin ja tapahtumatuotantoon.
Käsittelin opinnäytetyöni aihetta brändin ja markkinointiviestinnän näkökulmasta. Lisäksi avasin käsitettä Venäjä-vastaisuus ja sitä, kuinka se ilmenee Suomessa. Opinnäytetyön teossa käytin myös apuna omia kokemuksiani Suomi-Venäjä-Seurasta sekä asiakaspalvelusta venäläisten asiakkaiden kanssa.
Käytin tutkimukseni teossa kvalitatiivisina menetelminä haastattelua ja aivoriiheä sekä kvantitatiivisena menetelmänä kyselyä. Haastattelut olivat sekä yksilö- että ryhmähaastatteluja. Aivoriihi toteutettiin taidelähtöisillä menetelmillä. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla ja jaettiin sosiaalisen median kanavissa, seuran nettisivuilla ja uutiskirjeissä.
Tutkimusmenetelmillä kartoitettiin nuorten aikuisten suhdetta Venäjään ja Suomi-Venäjä-Seuraan, heidän mielenkiinnon kohteitaan sekä mieleisiä markkinointikanavia. Tuloksista syntyi opinnäytetyöni tuotos: Inspiroiva itä! -opas. Oppaan tarkoituksena on antaa neuvoja nuorekkaaseen ja tavoitteellisempaan markkinointiin ja tapahtumatuotantoon.