Innovatiivinen kehittämisprosessi: Case LSB Yhtiö Oy
Kiintola, Terhi (2019)
Kiintola, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111921578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskiössä on kahdentoista henkilön itseohjautuva asiantuntijaorganisaatio, tuotannollinen mainostoimisto LSB Yhtiö Oy, joka on strategian päivittämisen prosessissa. Tavoitteena on kerätä tietoa, miten valtuuttaa itseohjautuvassa työyhteisössä ja miten se vaikuttaa motivaatioon ja itsensä kehittämiseen. Kehittämistehtävänä on luoda työkalu osaamisen johtamisen tueksi.
Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä toimi osaamisen johtaminen, valtuuttava johtaminen sekä sosiaalipedagogiikka, joka perustelee työotetta ja menetelmien valintaa toimintatutkimuksellisessa kehittämisprosessissa. Kehittämisprosessissa hyödynsin perinteisempiä menetelmiä sekä innovatiivisia, luovia, yhteistoiminnallisia sekä osallistavia menetelmiä.
Potentiaalin hyödyntäminen ja valtuuttaminen mahdollistuvat dialogin kautta. Osaamiskartoitusten kysymysten ja haastattelujen pohjalta muodostin Potentiaali pinnalle -työkirjan, jota voidaan hyödyntää valmennuksellisissa keskusteluissa. Työkirjan kysymykset toimivat dialogin suuntaviivoina. Käydyn dialogin pohjalta sovitaan ja kirjataan mahdolliset lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet, joiden etenemisestä työntekijällä itsellään on päävastuu ja työnantaja toimii valmennuksellisessa roolissa.
Prosessissa kiinnitin erityistä huomiota organisaation tämän hetkiseen osaamiseen, sen näkyväksi tekemiseen ja kehittymisen tukemiseen yksilön, tiimien ja koko organisaation näkökulmasta. Prosessi on tuonut esille asian, että organisaation muuttuminen kehittyväksi organisaatioksi vaatii selkeitä yhteisiä tavoitteita, sekä sopivaa tukea valmentamisen ja palautteen muodossa. Omat sisäiset projektit ovat tilaisuus kehittyä, kun hyödynnetään laaja-alaisesti organisaation omia kyvykkyyksiä.
Opinnäytetyön aihe on ajaton, mutta sen näkökulma on ajankohtainen. Opinnäytetyö on ensisijaisesti ajankohtainen yritykselle, lopputulos luo uutta tietoa ja arvoa työn tilaajalle. Näen hyödyllisyyden laajemmin myös yhteisöpedagogin ammattialalle, kun pohditaan yhteisöpedagogin kompetenssien hyödyntämistä. Se hyödyttää myös laajemmin kaikkia yhteisöjä, kun etsitään luovia kehittämismenetelmiä ja valtuuttavia toimintatapoja. At the heart of this thesis is a productional advertising agency LSB Yhtiö Oy. It is an expert organization and the company provides employment for twelve employee. The organization is in the process of updating its strategy. The aim of this thesis is to gather information on how to empower in a self-directed work community and how it affects motivation and self-development. The development task of this thesis is to create a tool for supporting knowledge management.
The theoretical framework for the development work was knowledge management, empowerment management and social pedagogy. Social pedagogy explains the approach and choice of methods in the action research development process. In this development process, I used traditional methods and innovative, creative, cooperative and participatory methods.
The dialogue makes ground for exploiting the potential and empowering. I created a workbook that can be used in coaching discussions. The questions of this workbook give guidelines for dialogue. Based on the dialogue you can agree and write down short-term and long-term goals. Employee has the primary responsibility for progress and the employer has a coaching role.
In the process, I paid attention to the current competence of the organization, making it visible, and supporting its development from the perspective of the individual, teams, and the organization. The process has highlighted the fact that transforming an organization into an evolving organization requires clear common goals and appropriate support in the form of coaching and feedback. In-house projects are great opportunity to develop the competencies of the organization.
The subject of this thesis is timeless, but its perspective is current. The thesis is primarily current for the company, the result creates new knowledge and value for the employer. I also see the utility in the profession more broadly when considering the use of the competencies of the community educator. It also benefits all communities more widely in the search for creative development methods and empowering practices.
Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä toimi osaamisen johtaminen, valtuuttava johtaminen sekä sosiaalipedagogiikka, joka perustelee työotetta ja menetelmien valintaa toimintatutkimuksellisessa kehittämisprosessissa. Kehittämisprosessissa hyödynsin perinteisempiä menetelmiä sekä innovatiivisia, luovia, yhteistoiminnallisia sekä osallistavia menetelmiä.
Potentiaalin hyödyntäminen ja valtuuttaminen mahdollistuvat dialogin kautta. Osaamiskartoitusten kysymysten ja haastattelujen pohjalta muodostin Potentiaali pinnalle -työkirjan, jota voidaan hyödyntää valmennuksellisissa keskusteluissa. Työkirjan kysymykset toimivat dialogin suuntaviivoina. Käydyn dialogin pohjalta sovitaan ja kirjataan mahdolliset lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet, joiden etenemisestä työntekijällä itsellään on päävastuu ja työnantaja toimii valmennuksellisessa roolissa.
Prosessissa kiinnitin erityistä huomiota organisaation tämän hetkiseen osaamiseen, sen näkyväksi tekemiseen ja kehittymisen tukemiseen yksilön, tiimien ja koko organisaation näkökulmasta. Prosessi on tuonut esille asian, että organisaation muuttuminen kehittyväksi organisaatioksi vaatii selkeitä yhteisiä tavoitteita, sekä sopivaa tukea valmentamisen ja palautteen muodossa. Omat sisäiset projektit ovat tilaisuus kehittyä, kun hyödynnetään laaja-alaisesti organisaation omia kyvykkyyksiä.
Opinnäytetyön aihe on ajaton, mutta sen näkökulma on ajankohtainen. Opinnäytetyö on ensisijaisesti ajankohtainen yritykselle, lopputulos luo uutta tietoa ja arvoa työn tilaajalle. Näen hyödyllisyyden laajemmin myös yhteisöpedagogin ammattialalle, kun pohditaan yhteisöpedagogin kompetenssien hyödyntämistä. Se hyödyttää myös laajemmin kaikkia yhteisöjä, kun etsitään luovia kehittämismenetelmiä ja valtuuttavia toimintatapoja.
The theoretical framework for the development work was knowledge management, empowerment management and social pedagogy. Social pedagogy explains the approach and choice of methods in the action research development process. In this development process, I used traditional methods and innovative, creative, cooperative and participatory methods.
The dialogue makes ground for exploiting the potential and empowering. I created a workbook that can be used in coaching discussions. The questions of this workbook give guidelines for dialogue. Based on the dialogue you can agree and write down short-term and long-term goals. Employee has the primary responsibility for progress and the employer has a coaching role.
In the process, I paid attention to the current competence of the organization, making it visible, and supporting its development from the perspective of the individual, teams, and the organization. The process has highlighted the fact that transforming an organization into an evolving organization requires clear common goals and appropriate support in the form of coaching and feedback. In-house projects are great opportunity to develop the competencies of the organization.
The subject of this thesis is timeless, but its perspective is current. The thesis is primarily current for the company, the result creates new knowledge and value for the employer. I also see the utility in the profession more broadly when considering the use of the competencies of the community educator. It also benefits all communities more widely in the search for creative development methods and empowering practices.