Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ryhmän vuorovaikutus lasten kokemana: Minä ja muut luokassa

Jalava, Tanja (2019)

 
Avaa tiedosto
Jalava_Tanja.pdf (1.624Mt)
Lataukset: 


Jalava, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa haastattelututkimuksesta kerätyllä aineistolla sekä sen tuloksilla uutta tutkimustietoa Kristillisen koulun luokkaryhmän sisäisestä tilanteesta ja oppilaan asemasta luokassa. Keskeisenä tavoitteena oli lisäksi saada lasten ääntä kuuluviin heidän arkeaan koskettavassa asiassa. Työn tarkoituksena oli tutkia lasten kokemuksia koululuokkansa vuorovaikutuksesta, luokan turvallisuudesta ja merkityksellisyydestä sekä oppilaan itsensä hyvinvoinnista luokkaryhmässä. Tutkimus toi esiin myös lasten näkökulmia muutoksen tarpeista ja toiveista ryhmässä.

Tutkimukselle oli tarve keväällä 2019 kyseisessä koululuokassa tekemieni havaintojen pohjalta. Luokan yhteishengessä oli säröilyä ja havainnoissa ilmeni sanallista loukkaamista ja tahallisten väärinymmärrysten aiheuttamista luokkatovereille. Havainnot tukivat opinnäytetyön tarpeellisuutta ja myös tilaajan puolelta työn tärkeys tunnistettiin. Uuden tutkimustiedon avulla tilaaja voi saada apukeinoja kyseisen koululuokan myönteisen ilmapiirin ja ryhmän yhteisöllisyyden kehittämiseksi. Tilaaja voi tutkimustiedolla ymmärtää lasten näkökulmia luokkaryhmään negatiivisesti vaikuttavista tekijöistä ja asioista, jotka jo toimivat hyvin.

Työn tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja sen aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Laadullisella tutkimusmenetelmällä tutkittiin lasten kokemusmaailmaa. Tutkimuksen aikana haastateltiin tutkimuskohteena olevan koululuokan seitsemää oppilasta.

Työstä syntyi tilaajalle tutkimustietoa, josta näkyy lasten kokemukset ja toiveet. Tuloksissa ilmenee luokan vuorovaikutuksen jakaantuneisuus tyttöjen ja poikien välillä. Eriytyminen näkyy luokan suhteissa ja kaveriporukoissa. Luokassa esiintyy yleensä ystävällistä puhetta, mutta loukkaavaakin puhetapaa ilmenee. Lapset kokevat turvallisuutta luokassa. Luokka on merkityksellinen luokassa olevien ystävien vuoksi. Oppilailla on mahdollisuuksia omien taitojen käyttämiseen ja hyödyntämiseen koululuokassa. Pääosin lapsilla on tunne vapaudesta olla omana itsenään luokassa. Tuloksissa ilmenee merkittävimpänä muutostarpeena luokan rauhattomuuden väheneminen.

Tutkimuksessa saatiin tärkeää tietoa luokkaryhmän tämänhetkisestä tilanteesta, turvallisuuden tasosta luokassa sekä oppilaan hyvinvoinnista koululuokassa. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu ryhmän vuorovaikutukseen sekä yksilön turvallisuuteen, ryhmään kuulumiseen ja hyvinvointiin liittyvästä tiedosta. Aihepiirit kuuluvat osaksi yhteisöpedagogin ammattialaa. Kouluissa tehtävä kehittämis- ja hanketyö voi olla osa yhteisöpedagogin työkenttää. Yhteisöpedagogi voi työskennellä lasten ja nuorten parissa. Tutkimus antaa ymmärrystä ammattialalle lasten näkökulmista ja kokemuksista. Työn tavoitteiden voidaan arvioida täyttyneen. Työn tutkimusosuudessa näkyy haastateltujen lasten tuleminen kuulluiksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste