Kimmo Pyykkö -taidemuseon digitaalisen yleisötyön kehittäminen: Kuinka välittää tieto museokävijälle digitaalisesti?
Keskinen, Anni (2019)
Keskinen, Anni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112221946
Tiivistelmä
Tilaajana tässä opinnäytetyössä oli Kangasalla sijaitseva Kimmo Pyykkö -taidemuseo. Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee Kangasala-talossa omassa siivessään. Taidemuseossa on kolme kerrosta, joista ylin esittelee kuvanveistäjä Kimmo Pyykön uraa sekä teoksia ja kahdessa alemmassa kerroksessa vaihtuu näyttely kolmesti vuodessa. Taidemuseo on ensimmäisen viiden toimintavuotensa aikana tehnyt laaja-alaisesti yleisötyötä. Opinnäytetyö vastasi taidemuseon tarpeeseen kehittää digitaalista yleisötyötä. Työn tarkoituksena oli syventää jo tehtävää yleisötyötä sekä kartoittaa taidemuseon tarpeet huomioiden digitaalisen yleisötyön toimintamalleja.
Työssä tutkittiin museon määritelmän ja saavutettavuuden vaikutusta yleisötyöhön. Yleisötyön sekä digitaalisen yleisötyön rajapintaa. Lisäksi työssä tutkittiin ja vertailtiin erilaisia digitaalisen yleisötyön teknisiä toteutusmahdollisuuksia.
Työssä käytettiin kehittämismenetelminä benchmarkkausta, haastattelua, havainnointia sekä asiakaskyselyä. Benchmarkattuja museoita olivat Serlachius-museot, Porin taidemuseo sekä Gallen-Kallelan Museo. Kultakin taidemuseolta haastateltiin yhtä asiantuntijaa. Asiakaskyselyt toteutettiin kesällä sekä syksyllä 2019. Havainnointia tehtiin niin taidemuseon tiloissa, nettisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa.
Digitaalisen yleisötyön teknisten toteutusten vertailun tuloksena syntyi digitaalisen yleisötyön malli, joka on kehitetty Kimmo Pyykkö -taidemuseon rakenteeseen, kohderyhmään sekä tiloihin sopivaksi. Työn tulosta voidaan hyödyntää niin taidemuseoissa, museoissa sekä muissa kulttuuriorganisaatioissa, joissa digitaalisen yleisötyön kehittäminen on ajankohtaista.
Työssä tutkittiin museon määritelmän ja saavutettavuuden vaikutusta yleisötyöhön. Yleisötyön sekä digitaalisen yleisötyön rajapintaa. Lisäksi työssä tutkittiin ja vertailtiin erilaisia digitaalisen yleisötyön teknisiä toteutusmahdollisuuksia.
Työssä käytettiin kehittämismenetelminä benchmarkkausta, haastattelua, havainnointia sekä asiakaskyselyä. Benchmarkattuja museoita olivat Serlachius-museot, Porin taidemuseo sekä Gallen-Kallelan Museo. Kultakin taidemuseolta haastateltiin yhtä asiantuntijaa. Asiakaskyselyt toteutettiin kesällä sekä syksyllä 2019. Havainnointia tehtiin niin taidemuseon tiloissa, nettisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa.
Digitaalisen yleisötyön teknisten toteutusten vertailun tuloksena syntyi digitaalisen yleisötyön malli, joka on kehitetty Kimmo Pyykkö -taidemuseon rakenteeseen, kohderyhmään sekä tiloihin sopivaksi. Työn tulosta voidaan hyödyntää niin taidemuseoissa, museoissa sekä muissa kulttuuriorganisaatioissa, joissa digitaalisen yleisötyön kehittäminen on ajankohtaista.