Laatua vai laatikkoleikkejä: ammattimaisen rikollisuuden tutkintatoiminnon prosessikuvaus
Nikkanen, Mikko (2019)
Nikkanen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522274
Tiivistelmä
Poliisin ylijohto on vuonna 2006 hyväksymässään laatustrategiassa todennut, että poliisin laatutoiminnalla tavoitellaan parempaa työn tuloksellisuutta tuottavuuden paranemiseksi. Laatutoiminnalla yhtenäistetään työmenetelmiä ja luodaan poliisityölle ennustettavuutta. Laatua kehittämällä parannetaan poliisin asiakaspalvelua ja edistetään henkilöstön osallistumista työn kehittämiseen.
Prosessien tehtävä on kuvata organisaation toiminnan logiikka. Aikaisemmassa kotimaisessa ja kansainvälisessä tutkimuksessa on todettu, että menettelytapojen ja toimintaprosessien kuvaamisella voidaan kehittää toiminnan laatua.
Tässä tutkimuksessa kuvataan Helsingin poliisilaitoksen ammattimaisen rikollisuuden tutkinnan toiminnon prosessia laadun kehittämisen viitekehyksessä. Prosessi on kuvattu karttana, joka on muodostunut rakenneanalyysin, ohjausasiakirjojen ja prosessinomistajilta kyselyllä saadun materiaalin perusteella. Tutkimuksen validiteetti ja yhteinen näkymä on varmistettu siten, että tutkimuskyselyn kohderyhmä on prosessinomistajat.
Prosessin kuvaamisen tuloksena saatiin näkyville kehittämiskohteita, jotka liittyvät rakenteiden uudistamisen yhteydessä edellytettävään tieto- ja tutkimusjohtoiseen työskentelytapaan ja laatustrategian edellyttämän johdonmukaisen laadun arvioinnin järjestelmän soveltamiseen jo prosessien suunnitteluvaiheesta niiden käynnistämiseen ja toiminnan seurantaan. The National Police Board stated in its quality strategy adopted in 2006 that the objective of quality measures in policing is to improve effectiveness in order to enhance productivity. Quality measures are geared towards standardising working methods and increasing the predictability of police work.
Quality improvement enhances police customer service and promotes personnel participation in the development of police work.
The purpose of processes is to describe the logic of an organisation’s operations. According to previous Finnish and international research, the description of procedures and operating processes may improve the quality of operations.
This thesis describes the process of the investigative function of Drugs and Organized Crime of the Helsinki Police Department in the framework of quality improvement. The process is outlined in a map, drafted based on structural analysis, governance documents and a survey of process owners. The validity and common perspective of the research is ensured by engaging the process owners as the target group of the survey.
The description of the process revealed development areas related to the evidence and research-based approach required in structural reform and the application of a consistent quality assessment system, as required by the quality strategy, from the process planning phase to the introduction and later monitoring of the processes.
Prosessien tehtävä on kuvata organisaation toiminnan logiikka. Aikaisemmassa kotimaisessa ja kansainvälisessä tutkimuksessa on todettu, että menettelytapojen ja toimintaprosessien kuvaamisella voidaan kehittää toiminnan laatua.
Tässä tutkimuksessa kuvataan Helsingin poliisilaitoksen ammattimaisen rikollisuuden tutkinnan toiminnon prosessia laadun kehittämisen viitekehyksessä. Prosessi on kuvattu karttana, joka on muodostunut rakenneanalyysin, ohjausasiakirjojen ja prosessinomistajilta kyselyllä saadun materiaalin perusteella. Tutkimuksen validiteetti ja yhteinen näkymä on varmistettu siten, että tutkimuskyselyn kohderyhmä on prosessinomistajat.
Prosessin kuvaamisen tuloksena saatiin näkyville kehittämiskohteita, jotka liittyvät rakenteiden uudistamisen yhteydessä edellytettävään tieto- ja tutkimusjohtoiseen työskentelytapaan ja laatustrategian edellyttämän johdonmukaisen laadun arvioinnin järjestelmän soveltamiseen jo prosessien suunnitteluvaiheesta niiden käynnistämiseen ja toiminnan seurantaan.
Quality improvement enhances police customer service and promotes personnel participation in the development of police work.
The purpose of processes is to describe the logic of an organisation’s operations. According to previous Finnish and international research, the description of procedures and operating processes may improve the quality of operations.
This thesis describes the process of the investigative function of Drugs and Organized Crime of the Helsinki Police Department in the framework of quality improvement. The process is outlined in a map, drafted based on structural analysis, governance documents and a survey of process owners. The validity and common perspective of the research is ensured by engaging the process owners as the target group of the survey.
The description of the process revealed development areas related to the evidence and research-based approach required in structural reform and the application of a consistent quality assessment system, as required by the quality strategy, from the process planning phase to the introduction and later monitoring of the processes.