Sepät ja managerit : Myynnin ja markkinoinnin edistäminen sepänalalla
Heikkilä, Eero (2019)
Heikkilä, Eero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622646
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkin seppien, managerien ja muiden välittäjätoimijoiden toimintakenttien tilaa ja käytäntöjä Suomessa ja maailmalla. Tavoitteena oli selvittää voisivatko sepät ja välittäjätoimijat hyötyä yhdessä tekemästään yhteistyöstä. Työn tilaajana toimi Humak Creve, joka on Humanistisen Ammattikorkeakoulun alaisuudessa toimiva luovien alojen yrityshautomo. Tutkimuksen osana loin kyselyn sepänalan edustajille, jolla kartoitettiin sepänalan yritysten yritysmuotoja, henkilöstön määrää, tuote- ja palvelutarjontaa, myynnin ja markkinoinnin käytäntöjä sekä näkemyksiä välittäjätoiminnan soveltuvuudesta alalle. Kyselystä kaksi vastaajaa valittiin Case-tutkimukseen, jossa välittäjätoiminnan käytäntöjä sovellettiin sepänalan yritysten toimintaan päämies-manageri suhteella. Tietoa keräsin lisäksi haastattelemalla sepäntyön ja välittäjätoiminnan kentän ammattilaisia. Tutkimuksen tulokset näyttävät sepäntyön parissa olevan kasvun tarvetta, sekä halua myynnin ja markkinoinnin kasvattamiseen. Kuluttajia halutaan sivistää enemmän sepäntyön taiteellisista ominaisuuksista, sekä mittatilaustöiden tuomista mahdollisuuksista. Näiden lisäksi sepänalalta löytyi muitakin valmiita kehitystarpeita, joissa välittäjätoimijan koetaan voivan auttaa. Käsityöalojen toisen asteen koulutuksien viime vuosina kokemat leikkaukset ovat alan kannalta huolestuttavia. Koulutuksien tila ja niiden suhde käsityöalan yrittäjyyteen nykypäivänä vaatii lisää tutkimista. The objective of the study was to look into the fields of blacksmithing and management businesses and see if they could benefit one another through collaboration. The work was commissioned by Humak Creve, a business incubator that specializes in the creative industries. Humak Creve is owned by Humak University of Applied Sciences. I created a survey as a part of the research, targeted towards blacksmiths. The survey provided information about the business forms, styles, amounts of staff and sales and marketing practices within the blacksmithing industry. Two businesses were chosen from the survey’s target audience for a Case-study, where certain practices from the agent and management industry were put in action. During the Case-study the chosen two businesses acted as clients, and I acted as a manager. Further information about the subject was collected through interviews, that I conducted with professional managers and blacksmiths from the field(s). The study results show that there is some room and need for boosting in sales and marketing within the blacksmithing industry. The knowledge about the blacksmithing industry’s artistic possibilities and the custom orders that they can provide for clients is not well known among people. These and other factors were something that a manager or an agent could provide help with. During the last few years the vocational degree programmes in arts and crafts have faced various budget cuts in Finland. How this affects the professional field of crafts is worrying. The matter requires further research.