Tervetuloa Kuvapuistoon! Hanasaaren kulttuurikeskuksen yleisötyön kehitysehdotuksia
Granholm, Tiinaliisa (2019)
Granholm, Tiinaliisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223814
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan millaisia yleisötyön mahdollisuuksia Hanasaaren ruotsalaissuomalaiselle kulttuurikeskukselle tarjoutuu ulkoalueille perustettavan Kuvapuiston myötä. Kuvapuiston visiona on paikkasidonnaisten teosten välityksellä tarjota yleisölle taidekokemuksia ja luoda dialogia luonnon ja kulttuurin välille vuodenaikojen vaihtelun kehystäessä taiteen ilmaisukeinoja. Hanasaaren merkitys virkistysalueena ja vierailukohteena muuttuu lähivuosina myös välittömän lähiympäristön (Koivusaari-Karhusaari-Keilaniemi) muuttuessa kaupunkimaiseksi asuinympäristöksi. Tämän opinnäytetyön tilaaja on Hanasaari - ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus.
Työ reflektoi Hanasaaren yleisötyön nykytilaa ja kehitystarpeita sekä tuottaa yleisötyön kehittämisen tueksi ideoita Kuvapuiston yleisötyön menetelmiksi. Tutkimusmenetelmiä olivat kävijäkysely, vertaisarviointi ja fokusryhmähaastattelu. Vertaisarvioinnin avulla tutkittiin Helsingin taidemuseo HAMin, Wanås Konstin ja Särestöniemi-museon yleisötyön käytänteitä. Yhteisöllisin ideointimenetelmin toteutettu aivoriihi tuotti runsaasti ideoita Kuvapuiston yleisötyön menetelmiksi eri kohderyhmille.
Kävijäkyselyn mukaan suurin osa kävijöistä oli kuullut Hanasaaresta ystäviltä ja tuttavilta. Ensi kertaa Hanasaaressa vierailleista kävijöistä 89% aikoo suositella kohdetta tuttavalleen ja 83% itse palata Hanasaareen. Vähemmän kuin puolet näyttelyvieraista käytti Hanasaaren ravintolapalveluita käyntinsä yhteydessä. Yksi yleisötyön haasteista on Hanasaaren palveluiden tarjoamien kuvapuiston asiakkaille.
Kävijäkyselyssä esitettyihin Kuvapuiston yleisötyö- ja oheisohjelmaehdotuksiin vastaajat suhtautuivat myönteisesti. Eniten kannatusta saivat yleisötyön perinteiset menetelmät: opastetut kierrokset ja teosesittelyt sekä verkossa että painettuna materiaalina. Oheisohjelmaan kävijät toivoivat poikkitaiteellisia tapahtumia; musiikkia, valo- ja ääni- ja tanssiteoksia sekä taiteilijatapaamisia. Kävijäkyselyn, vertailuarvioinin ja yhteisöllisten ideointimentelmien tuloksena syntyi ideapankki Kuvapuiston yleisötyön suunnittelun ja kehittämisen tueksi. This paper studies the possibilities of audience development for the Hanasaari Swedish-Finnish Cultural Center offered by the Art Park to be established in the outdoor areas. The vision of this Art Park is to provide the public with experiences through site-specific art works and to create a dialogue between artistic expression, nature and culture in the context of seasonal variations. The importance of Hanasaari as a recreation area will change in the next few years as the immediate neighborhood (Koivusaari-Karhusaari-Keilaniemi) becomes an urban environment. The subscriber of this thesis is Hanasaari - Swedish-Finnish Cultural Center. The purpose of this work is to reflect on the present state and future needs of Hanasaari's audience development and to provide Hanasaari with ideas for presenting the Art Park for public. The research methods used included a visitor survey, a focus group interview with brainstorming and benchmarking interviews and visits. The benchmarking examined the best practices of audience work at the Helsinki Art Museum HAM, Wanås Konst and Särestöniemi -museum. According to the visitor survey, the majority of visitors had heard about Hanasaari from friends and acquaintances. Less than half of the exhibition guests used other services provided by Hanasaari during their visit. One of the future challenges for Hanasaari is to encourage the Art Park audience to use restaurant services and the conference hotel guests to include the art experience in their visit. The respondents welcomed the suggested methods for audience development and art programs presented in the visitor poll survey. The most popular options were the traditional methods of audience work which are guided tours at the Art Park with presentations available online and printed. The respondents also wished for cross-cultural events; music, light and sound art, dance and artist talks all to be arranged at the Art Park. Based on the audience research, benchmarking experiences and brainstorming with a group of Hanasaari employees an outcome of this study is an idea toolkit for workshops, guided tours, events and other program for future audiences of the Hanasaari Art Park.
Työ reflektoi Hanasaaren yleisötyön nykytilaa ja kehitystarpeita sekä tuottaa yleisötyön kehittämisen tueksi ideoita Kuvapuiston yleisötyön menetelmiksi. Tutkimusmenetelmiä olivat kävijäkysely, vertaisarviointi ja fokusryhmähaastattelu. Vertaisarvioinnin avulla tutkittiin Helsingin taidemuseo HAMin, Wanås Konstin ja Särestöniemi-museon yleisötyön käytänteitä. Yhteisöllisin ideointimenetelmin toteutettu aivoriihi tuotti runsaasti ideoita Kuvapuiston yleisötyön menetelmiksi eri kohderyhmille.
Kävijäkyselyn mukaan suurin osa kävijöistä oli kuullut Hanasaaresta ystäviltä ja tuttavilta. Ensi kertaa Hanasaaressa vierailleista kävijöistä 89% aikoo suositella kohdetta tuttavalleen ja 83% itse palata Hanasaareen. Vähemmän kuin puolet näyttelyvieraista käytti Hanasaaren ravintolapalveluita käyntinsä yhteydessä. Yksi yleisötyön haasteista on Hanasaaren palveluiden tarjoamien kuvapuiston asiakkaille.
Kävijäkyselyssä esitettyihin Kuvapuiston yleisötyö- ja oheisohjelmaehdotuksiin vastaajat suhtautuivat myönteisesti. Eniten kannatusta saivat yleisötyön perinteiset menetelmät: opastetut kierrokset ja teosesittelyt sekä verkossa että painettuna materiaalina. Oheisohjelmaan kävijät toivoivat poikkitaiteellisia tapahtumia; musiikkia, valo- ja ääni- ja tanssiteoksia sekä taiteilijatapaamisia. Kävijäkyselyn, vertailuarvioinin ja yhteisöllisten ideointimentelmien tuloksena syntyi ideapankki Kuvapuiston yleisötyön suunnittelun ja kehittämisen tueksi.