Pöpi-koira liikenteessä : liikennekasvatustuokion järjestäminen rovaniemeläisessä päiväkodissa
Sinervuo, Riina (2019)
Sinervuo, Riina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825335
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee 3-5-vuotiaiden lasten liikennekasvatusta päiväkodissa, sekä poliisin perustetta ja tarvetta olla mukana lasten liikennekasvatuksen järjestämisessä. Työ toteutettiin suunnittelemalla ja työstämällä liikennekasvatustuokio ja -opas rovaniemeläiseen päiväkotiin. Valmiiden tuotosten arviointi tehtiin yhteistyössä päiväkodin varhaiskasvattajien kanssa.
Tuotoksena valmistunut liikennekasvatusopas on yksinkertainen, kuvitettu kirja, jonka ulkoasu on suunniteltu lapsilähtöiseksi. Liikennekasvatustuokio päiväkodilla piti sisällään vuorovaikutteista keskustelua erilaisista toimintamalleista tavallisimmissa lasten kohtaamissa liikennetilanteissa. Mukana olleilta päiväkodin työntekijöiltä kerättiin palautetta tuokiosta, sekä kysyttiin heidän näkemyksiään liikennekasvatuksen tarpeellisuudesta.
Aiheen ajankohtaisuus ja tarve työlle nousi esiin alle esikouluikäisille lapsille suunnatun liikennekasvatusmateriaalin puutteesta, sekä siitä tosiasiasta, että liikennekasvatuksen tärkeys on lähes sivuutettu kasvatuksellista toimintaa määrittelevissä valtakunnallisissa suunnitelmissa.
Tulokset osoittivat, että päiväkodin työntekijät kokevat liikennekasvatuksen tarpeellisena ja pitävät liikennekasvatustuokion järjestämistä kannattavana tapana tuoda esiin liikennekäyttäytymisen malleja lasten kanssa. Toteutuksena tuokio ja liikennekasvatusopas koettiin onnistuneiksi ja hyödyllisiksi.
Liikennekasvatustuokion tukena käytettävää opetusmateriaalia on jonkin verran tarjolla. Kuitenkin alle esikouluikäisten lasten ikätason mukaista materiaalia on vain vähän. Poliisi on yksi liikennekasvatuksessa mukana olevista toimijoista, joten poliisin olisi perusteltua omalta osaltaan tarjota lapsille tällaista materiaalia. Valmistunut liikenneopas on yksi esimerkki tuotteesta, jonka kanssa poliisi voi helposti toteuttaa liikennekasvatustuokion päiväkodissa joutumatta käyttämään tähän kohtuuttomasti resursseja.
Tuotoksena valmistunut liikennekasvatusopas on yksinkertainen, kuvitettu kirja, jonka ulkoasu on suunniteltu lapsilähtöiseksi. Liikennekasvatustuokio päiväkodilla piti sisällään vuorovaikutteista keskustelua erilaisista toimintamalleista tavallisimmissa lasten kohtaamissa liikennetilanteissa. Mukana olleilta päiväkodin työntekijöiltä kerättiin palautetta tuokiosta, sekä kysyttiin heidän näkemyksiään liikennekasvatuksen tarpeellisuudesta.
Aiheen ajankohtaisuus ja tarve työlle nousi esiin alle esikouluikäisille lapsille suunnatun liikennekasvatusmateriaalin puutteesta, sekä siitä tosiasiasta, että liikennekasvatuksen tärkeys on lähes sivuutettu kasvatuksellista toimintaa määrittelevissä valtakunnallisissa suunnitelmissa.
Tulokset osoittivat, että päiväkodin työntekijät kokevat liikennekasvatuksen tarpeellisena ja pitävät liikennekasvatustuokion järjestämistä kannattavana tapana tuoda esiin liikennekäyttäytymisen malleja lasten kanssa. Toteutuksena tuokio ja liikennekasvatusopas koettiin onnistuneiksi ja hyödyllisiksi.
Liikennekasvatustuokion tukena käytettävää opetusmateriaalia on jonkin verran tarjolla. Kuitenkin alle esikouluikäisten lasten ikätason mukaista materiaalia on vain vähän. Poliisi on yksi liikennekasvatuksessa mukana olevista toimijoista, joten poliisin olisi perusteltua omalta osaltaan tarjota lapsille tällaista materiaalia. Valmistunut liikenneopas on yksi esimerkki tuotteesta, jonka kanssa poliisi voi helposti toteuttaa liikennekasvatustuokion päiväkodissa joutumatta käyttämään tähän kohtuuttomasti resursseja.