Koulupoliisitoiminta osana ennalta estävää toimintaa : koulupoliisitoiminnan järjestäminen ja tavoitteet Pohjanmaan poliisilaitoksella
Havu, Rasmus (2019)
Havu, Rasmus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625185
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aiheena on koulupoliisitoiminta osana ennalta estävää toimintaa. Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää sitä, miten koulupoliisitoiminta on järjestetty Pohjanmaan poliisilaitoksen alueella. Tutkimustulokset hankin teemahaastatteluilla, jotka tein yksilöhaastatteluina. Haastateltavana minulla oli kaksi Pohjanmaan alueella työskentelevää koulupoliisia. Haastatteluilla selvitin koulupoliisitoiminnan järjestämistä ja resurssitilannetta Etelä- ja KeskiPohjanmaalla. Kolmas alue, eli Rannikko-Pohjanmaan alue jäi tässä tutkimuksessa käsittelemättä, koska kyseiseltä alueelta en saanut hankittua haastateltavaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ennalta estävää poliisitoimintaa sisäministeriön asettaman strategian kautta ja myös koulupoliisitoimintaa muiden tutkimusten ja lehtiartikkeleiden pohjalta. Tutkimus kertoo ennalta estävän toiminnan tavoitteista, opettajien oikeuksista kouluilla ja pääasiallisena tarkoituksena on tarkastella koulupoliisitoiminnan järjestämistä ja resurssitilannetta Pohjanmaalla. Tutkimustulosten mukaan koulupoliisitoiminnassa on kehitettävää Pohjanmaan alueella. Etelä-Pohjanmaalla ei varsinaista koulupoliisin virkaa ole laisinkaan ja koulupoliisitoimintaa tehdään muun työn ohella, mikäli aikaa jää. Tilanne Keski-Pohjanmaalla vaikuttaa paremmalta. Siellä on täysipäiväinen koulupoliisi ja koko ennalta estävän toiminnan työjako on tehty määrätietoisesti ja suunnitelmallisesti. Lähes jokaisen koulun henkilökunta tuntee Keski-Pohjanmaalla toimivan koulupoliisin, minkä pitäisi olla tavoite myös muilla Pohjanmaan alueilla.
Koulupoliisitoimintaan toivottaisiin lisää resursseja kummallakin alueella. Myös esimiestasolta lähtöisin oleva kiinnostus lähi- ja koulupoliisitoimintaan olisi tutkimustulosten mukaan toivottavaa. Koulupoliisitoimintaa kummallakin alueella on, mutta alueellisia erovaisuuksia näillä alueilla on myös.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ennalta estävää poliisitoimintaa sisäministeriön asettaman strategian kautta ja myös koulupoliisitoimintaa muiden tutkimusten ja lehtiartikkeleiden pohjalta. Tutkimus kertoo ennalta estävän toiminnan tavoitteista, opettajien oikeuksista kouluilla ja pääasiallisena tarkoituksena on tarkastella koulupoliisitoiminnan järjestämistä ja resurssitilannetta Pohjanmaalla. Tutkimustulosten mukaan koulupoliisitoiminnassa on kehitettävää Pohjanmaan alueella. Etelä-Pohjanmaalla ei varsinaista koulupoliisin virkaa ole laisinkaan ja koulupoliisitoimintaa tehdään muun työn ohella, mikäli aikaa jää. Tilanne Keski-Pohjanmaalla vaikuttaa paremmalta. Siellä on täysipäiväinen koulupoliisi ja koko ennalta estävän toiminnan työjako on tehty määrätietoisesti ja suunnitelmallisesti. Lähes jokaisen koulun henkilökunta tuntee Keski-Pohjanmaalla toimivan koulupoliisin, minkä pitäisi olla tavoite myös muilla Pohjanmaan alueilla.
Koulupoliisitoimintaan toivottaisiin lisää resursseja kummallakin alueella. Myös esimiestasolta lähtöisin oleva kiinnostus lähi- ja koulupoliisitoimintaan olisi tutkimustulosten mukaan toivottavaa. Koulupoliisitoimintaa kummallakin alueella on, mutta alueellisia erovaisuuksia näillä alueilla on myös.