"Miten tyttöjä tehdään?" : Suomen Icehearts ry:n tyttötyön selvitys sekä kehitystyö
Lehmuskanta, Mari (2019)
Lehmuskanta, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025839
Tiivistelmä
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos kertoo nuorten hyvinvoinnin eriarvoisuudesta. Tytöillä on enemmän mielialaan kohdistuvia ongelmia, kuten ahdistuneisuutta ja sosiaalista ahdistuneisuutta, kuin pojilla. Suomen Icehearts ry tukee tyttötyöllänsä tyttöjen hyvinvointia.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää mitä Suomen Icehearts ry -organisaation tyttötyö on tällä hetkellä ja kuinka sitä voidaan vielä kehittää. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuskysymykseni ovat; Mitä Iceheartsin tyttötyö on tällä hetkellä? Kuinka Iceheartsin tyttötyö vaikuttaa tyttötyön työkentällä? Mikä on Iceheartsin tyttötyön tulevaisuus? Aloitin opinnäytetyöprosessini maaliskuussa 2019. Opinnäytetyöni aihe on ajankohtainen ja puhutteleva, sillä tyttötyöllä halutaan vaikuttaa tyttöjen hyvinvointiin. Organisaatio haluaa kehittää työtänsä vastaamaan tyttöjen tarpeisiin. Tutkimukseni pyrkii olemaan objektiivinen, sillä lähestyn aihetta monesta eri näkökulmasta sekä tietolähteistä.
Lähestyin tutkimuskysymyksiäni kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaisella tavalla eli teemahaastatteluilla. Toteutin haastattelun puolistrukturoituna, joka oli homogeeninen, sillä tässä tapauksessa kaikki haastateltavat olivat sen hetkiset Suomen Icehearts tyttötyön kasvattajia. Tämän lisäksi toteutin kaksi toiminnallista menetelmää; Learning Cafe eli oppimiskahvilan sekä Brändikirjekuoren uuden brändäyksen luomiseksi. Toiminnalliset menetelmät määräytyivät oman osaamiseni sekä aikataulun mukaan. Menetelmien lisäksi suoritin benchmarkkauksen, eli vertailun, kahteen muuhun pääkaupunkiseudulla toimivaan tyttötyön tahoon. Vertailussa oli mukana Tyttöjen Talo sekä Nicehearts ry:n toteuttama tyttötyö. Vertailun tavoitteena oli löytää toimivia käytänteitä samalla, kun selvitin, kuinka Icehearts tyttötyö vaikuttaa tyttötyön kentällä.
Toteutettujen menetelmien analysoinnin avulla pystyin vastaamaan kaikkiin tutkimuskysymyksiini. Tällä hetkellä organisaation tekemä tyttötyö on uniikkia, sillä muut tyttötyön toimijat eivät toistaiseksi pysty sitoutumaan 12-vuodeksi 20-30 nuoren tyttön elämään. Tämän lisäksi organisaation tyttötyö ohjaa tyttöjä tunnistamaan sekä kanavoimaan passiivisaggressiivisuutensa liikkumiseen ja harrastamiseen. Icehearts tyttötyö rikkoo tyttöyden stereotyyppisiä määritelmiä, sosiaalisen median tuomia ihanteita. Joukkueen kasvattaja toimii joukkueellensa esikuvana.
Opinnäytetyöni produktina sain tuotettua kehitysideoita toiminnalle. Tulen ehdottamaan, että Suomen Icehearts ry:n pitäisi tehdä näkyvämpää tyttötyötä. Heidän olisi hyvä kirjoittaa kotisivuillansa enemmän tyttötyön toimintamallista, sen tärkeydestä sekä ajankohtaisuudesta. Organisaation tyttöjen kanssa tehtävää työtä ei vielä juurikaan tunneta ja siksi minusta on hyvä korostaa sen olemassaoloa. Organisaatio hyötyisi yhteistyöstä muiden tyttötyötä tekevien tahojen kanssa. Tämän lisäksi Icehearts voisi ammentaa itsellensä Tyttöjen talolta osaamista seksuaalikasvatukseen, sekä seksuaalirikosten parissa tehtävään työhön. Finlands national institute of health and welfare reports inequality of youths welfare. Girls have more mental focused illness like anxiety and social anxiety compared to boys. Finland’s Icehearts Association supports girls welfare with their girl work.
The objective of my thesis is to find out what Finlands Icehearts Associations girl work is at the moment and how it can be developed even more. My study is qualitative research. My research questions are; What is Icehearts girl work at the moment? How does Icehearts girl work effect other work fields of working with girls? What is the future of Icehearts girl work? I started the process of making my thesis in March of 2019. The subject of my thesis is timely and interesting, because with girl work people wants to effect girls welfare. Icehearts girl work wants to improve their working methods to accord girls needs. My research is objective and reliable.
I approached my research questions in a way that is characteristic of qualitative research, in other words theme interviews. I conducted the interview in a semi-structured way, which was homogeneous, because in this case all the interviewees were the instructors of Finlands Icehearts. In addition i implemented two functional methods; Learning Cafe and Branding envelope for branding something new. These functional methods were determined by my own knowledge and schedule. In addition to the methods, I did bench-marking by comparing Icehearts to two other places working with girls in the Helsinki metropolitan area. The comparison included the Girls House and the girl work done by Nicehearts Association. The purpose of the comparison was to find workable practices as I explored how Icehearts girl work affects the field of girl work.
By analyzing the methods implemented, I was able to answer all the research questions. Currently, the girl work in the organization is unique, as others working with girls are currently unable to commit themselves to the lives of 20 to 30 young girls for 12 years. In addition, the girl work in the organization directs the girls to identify and channel their passive aggression into hobbies and exercising. Icehearts girl work breaks the stereotypical definitions of girlhood and the ideals of social media. The teams educator acts as a role model for the girls.
As a product of my thesis, I produced ideas to improve the work that Icehearts does. I suggest that Icehearts Association should make their work with girls more visible. It would be a good idea for them to write more about the concept, the importance and general information about their girl work on their website. At this point, when the organizations girl work is not so much known, I think it is good to emphasize its existence. It would be a good idea for the organization to work more closely with others working with girls. In addition to this, Icehearts girl work could take note of how Girls House works with topics such as sexual education and sexual offences.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää mitä Suomen Icehearts ry -organisaation tyttötyö on tällä hetkellä ja kuinka sitä voidaan vielä kehittää. Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuskysymykseni ovat; Mitä Iceheartsin tyttötyö on tällä hetkellä? Kuinka Iceheartsin tyttötyö vaikuttaa tyttötyön työkentällä? Mikä on Iceheartsin tyttötyön tulevaisuus? Aloitin opinnäytetyöprosessini maaliskuussa 2019. Opinnäytetyöni aihe on ajankohtainen ja puhutteleva, sillä tyttötyöllä halutaan vaikuttaa tyttöjen hyvinvointiin. Organisaatio haluaa kehittää työtänsä vastaamaan tyttöjen tarpeisiin. Tutkimukseni pyrkii olemaan objektiivinen, sillä lähestyn aihetta monesta eri näkökulmasta sekä tietolähteistä.
Lähestyin tutkimuskysymyksiäni kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaisella tavalla eli teemahaastatteluilla. Toteutin haastattelun puolistrukturoituna, joka oli homogeeninen, sillä tässä tapauksessa kaikki haastateltavat olivat sen hetkiset Suomen Icehearts tyttötyön kasvattajia. Tämän lisäksi toteutin kaksi toiminnallista menetelmää; Learning Cafe eli oppimiskahvilan sekä Brändikirjekuoren uuden brändäyksen luomiseksi. Toiminnalliset menetelmät määräytyivät oman osaamiseni sekä aikataulun mukaan. Menetelmien lisäksi suoritin benchmarkkauksen, eli vertailun, kahteen muuhun pääkaupunkiseudulla toimivaan tyttötyön tahoon. Vertailussa oli mukana Tyttöjen Talo sekä Nicehearts ry:n toteuttama tyttötyö. Vertailun tavoitteena oli löytää toimivia käytänteitä samalla, kun selvitin, kuinka Icehearts tyttötyö vaikuttaa tyttötyön kentällä.
Toteutettujen menetelmien analysoinnin avulla pystyin vastaamaan kaikkiin tutkimuskysymyksiini. Tällä hetkellä organisaation tekemä tyttötyö on uniikkia, sillä muut tyttötyön toimijat eivät toistaiseksi pysty sitoutumaan 12-vuodeksi 20-30 nuoren tyttön elämään. Tämän lisäksi organisaation tyttötyö ohjaa tyttöjä tunnistamaan sekä kanavoimaan passiivisaggressiivisuutensa liikkumiseen ja harrastamiseen. Icehearts tyttötyö rikkoo tyttöyden stereotyyppisiä määritelmiä, sosiaalisen median tuomia ihanteita. Joukkueen kasvattaja toimii joukkueellensa esikuvana.
Opinnäytetyöni produktina sain tuotettua kehitysideoita toiminnalle. Tulen ehdottamaan, että Suomen Icehearts ry:n pitäisi tehdä näkyvämpää tyttötyötä. Heidän olisi hyvä kirjoittaa kotisivuillansa enemmän tyttötyön toimintamallista, sen tärkeydestä sekä ajankohtaisuudesta. Organisaation tyttöjen kanssa tehtävää työtä ei vielä juurikaan tunneta ja siksi minusta on hyvä korostaa sen olemassaoloa. Organisaatio hyötyisi yhteistyöstä muiden tyttötyötä tekevien tahojen kanssa. Tämän lisäksi Icehearts voisi ammentaa itsellensä Tyttöjen talolta osaamista seksuaalikasvatukseen, sekä seksuaalirikosten parissa tehtävään työhön.
The objective of my thesis is to find out what Finlands Icehearts Associations girl work is at the moment and how it can be developed even more. My study is qualitative research. My research questions are; What is Icehearts girl work at the moment? How does Icehearts girl work effect other work fields of working with girls? What is the future of Icehearts girl work? I started the process of making my thesis in March of 2019. The subject of my thesis is timely and interesting, because with girl work people wants to effect girls welfare. Icehearts girl work wants to improve their working methods to accord girls needs. My research is objective and reliable.
I approached my research questions in a way that is characteristic of qualitative research, in other words theme interviews. I conducted the interview in a semi-structured way, which was homogeneous, because in this case all the interviewees were the instructors of Finlands Icehearts. In addition i implemented two functional methods; Learning Cafe and Branding envelope for branding something new. These functional methods were determined by my own knowledge and schedule. In addition to the methods, I did bench-marking by comparing Icehearts to two other places working with girls in the Helsinki metropolitan area. The comparison included the Girls House and the girl work done by Nicehearts Association. The purpose of the comparison was to find workable practices as I explored how Icehearts girl work affects the field of girl work.
By analyzing the methods implemented, I was able to answer all the research questions. Currently, the girl work in the organization is unique, as others working with girls are currently unable to commit themselves to the lives of 20 to 30 young girls for 12 years. In addition, the girl work in the organization directs the girls to identify and channel their passive aggression into hobbies and exercising. Icehearts girl work breaks the stereotypical definitions of girlhood and the ideals of social media. The teams educator acts as a role model for the girls.
As a product of my thesis, I produced ideas to improve the work that Icehearts does. I suggest that Icehearts Association should make their work with girls more visible. It would be a good idea for them to write more about the concept, the importance and general information about their girl work on their website. At this point, when the organizations girl work is not so much known, I think it is good to emphasize its existence. It would be a good idea for the organization to work more closely with others working with girls. In addition to this, Icehearts girl work could take note of how Girls House works with topics such as sexual education and sexual offences.