Opiskelijat asiantuntijoina : Kyselytutkimus Oppilaitos-Vamos -hankkeessa
Lökfors, Juuso; Jurvanen, Elias (2019)
Lökfors, Juuso
Jurvanen, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226356
Tiivistelmä
Helsingin Diakonissalaitoksen ja Savon koulutuskuntayhtymän yhteishanke Oppilaitos-Vamos tarvitsi kohderyhmältään palautetta toimintansa kehittämiseen ja raportointiin. Lisäksi hanke halusi selvittää osallistujiensa koettua hyvinvointia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pilotoida kysely ja palutteenkeruumenetelmä oppilaitosympäristössä. Työtä voi mieltää esitutkimuksena, joka pohjustaa palautteenkeruuprosessin hankkeessa. Opinnäytetyö toimii käytännön työelämän kehittämistehtävänä.
Opinnäytetyönä kehitettiin tarpeeseen soveltuva kyselylomake ja toteutettiin määrällinen kyselytutkimus hankkeen toimintoihin osallistuneille opiskelijoille. Kyselylomake kehitettiin nojautumalla aiheeseen liittyvään tietoperustaan ja käyttämällä benchmarking -menetelmää. Kyselyn palauteosiossa sovellettiin palvelumuotoilua ja koetun hyvinvoinnin osiossa yleistä hyvinvoinnin teoriaa sekä muita koetun hyvinvoinnin mittareita.
Kyselyn tuloksista kehitettiin kuvailevan tilastoanalyysin avulla uusi kyselyl0make ja kyselyn toteuttamisen malli. Malli helpottaa Oppilaitos-Vamos -hankkeen palautteen keräämistä ja sitä voidaan soveltaa muihin vastaavanlaisiin Helsingin Diakonissalaitoksen hankkeisiin. The Helsinki Deaconess Foundation and Savo Consortium for Education’s co-project Vamos Vocational – Savo was in need for feedback from it’s target audience. Getting feedback was necessary to better develop the projects operations whilst also helping reportage. In addtion, the project wished to find out it’s participants subjective well-being.
The thesis' objective was to conduct a pilot survey and develop a method for gathering participant feedback in a learning institution. The thesis can be thought of as a preliminary study, laying the groundwork for the process of gathering feedback in the project.
For the thesis, a suitable survey form was developed and used in a survey for the project’s student participants. The survey form was developed by studying literature surrounding the subject and benchmarking other similar studies. The survey’s feedback section was created using service design thinking and the subjective well-being section by comparing other well-known measures for subjective well-being.
Using descriptive statistics, the survey’s results were developed into a new survey form and a guideline for reproducing it. The guideline makes gathering feedback easier for the Vamos Vocational – Savo projcet while also being applicable to other projects housed by the Helsinki Deaconess Foundation.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pilotoida kysely ja palutteenkeruumenetelmä oppilaitosympäristössä. Työtä voi mieltää esitutkimuksena, joka pohjustaa palautteenkeruuprosessin hankkeessa. Opinnäytetyö toimii käytännön työelämän kehittämistehtävänä.
Opinnäytetyönä kehitettiin tarpeeseen soveltuva kyselylomake ja toteutettiin määrällinen kyselytutkimus hankkeen toimintoihin osallistuneille opiskelijoille. Kyselylomake kehitettiin nojautumalla aiheeseen liittyvään tietoperustaan ja käyttämällä benchmarking -menetelmää. Kyselyn palauteosiossa sovellettiin palvelumuotoilua ja koetun hyvinvoinnin osiossa yleistä hyvinvoinnin teoriaa sekä muita koetun hyvinvoinnin mittareita.
Kyselyn tuloksista kehitettiin kuvailevan tilastoanalyysin avulla uusi kyselyl0make ja kyselyn toteuttamisen malli. Malli helpottaa Oppilaitos-Vamos -hankkeen palautteen keräämistä ja sitä voidaan soveltaa muihin vastaavanlaisiin Helsingin Diakonissalaitoksen hankkeisiin.
The thesis' objective was to conduct a pilot survey and develop a method for gathering participant feedback in a learning institution. The thesis can be thought of as a preliminary study, laying the groundwork for the process of gathering feedback in the project.
For the thesis, a suitable survey form was developed and used in a survey for the project’s student participants. The survey form was developed by studying literature surrounding the subject and benchmarking other similar studies. The survey’s feedback section was created using service design thinking and the subjective well-being section by comparing other well-known measures for subjective well-being.
Using descriptive statistics, the survey’s results were developed into a new survey form and a guideline for reproducing it. The guideline makes gathering feedback easier for the Vamos Vocational – Savo projcet while also being applicable to other projects housed by the Helsinki Deaconess Foundation.