Digikypsyysmittaukset yritysten digitalisaation suunnittelussa
Hirvonen, Juha (2019)
Lataukset:
Hirvonen, Juha
Editoija
Mikkola, Marko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949057
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949057
Tiivistelmä
Suuri osa pk-yrityksistä kipuilee digitalisaation kanssa. Verkkokaupasta on puhuttu jo kauan, mutta digitalisaatio muuttaa myynnin ja markkinoinnin lisäksi myös johtamista, henkilöstöratkaisuita sekä tuotantoa. Jos yritys ei ajoissa hyppää kehityksen mukaan, se huomaa olevansa kuin videovuokraamo, joka kilpailee suoratoistopalveluita vastaan. Digitalisaation tuoma kilpailuetu on kiistaton.
Digitalisaatio ei kuitenkaan itsessään tee autuaaksi. Jotta yritys voi digitalisoida toimintojaan, tulee niiden olla jo valmiiksi järkevästi ja suunnitelmallisesti toteutettuja. Ei esimerkiksi hyödytä alkaa ylläpitää tietokantaa tuotannon kuormituksesta, jos kuormitusta ei aktiivisesti seurata eikä tietoa käytetä mihinkään.
Digikypsyysmittaus on nopea ja selkeä tapa selvittää yrityksen valmiudet digitalisoida toimintojaan ja selvittää kehitystoimien tärkeysjärjestys. Haastatteluna toteutettava mittaus selvittää yrityksen digitalisaation nykytilan ja tavoitetilan seitsemällä eri osa-alueella. Tulos kertoo yritykselle, millä alueilla sillä on eniten kehittämistä ja millä alueilla se on jo haluamallaan digitalisaation tasolla. Tämä suuntaa fokuksen oikeaan paikkaan ja ohjaa resursointia oikein.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on hyödyntänyt digikypsyysmittausta kahdessa hankkeessaan, ja siitä saadut kokemukset ovat hyviä. Työkalua on hyödynnetty yhteensä 11 yrityksessä ja palaute on ollut positiivista.
Digitalisaatio ei kuitenkaan itsessään tee autuaaksi. Jotta yritys voi digitalisoida toimintojaan, tulee niiden olla jo valmiiksi järkevästi ja suunnitelmallisesti toteutettuja. Ei esimerkiksi hyödytä alkaa ylläpitää tietokantaa tuotannon kuormituksesta, jos kuormitusta ei aktiivisesti seurata eikä tietoa käytetä mihinkään.
Digikypsyysmittaus on nopea ja selkeä tapa selvittää yrityksen valmiudet digitalisoida toimintojaan ja selvittää kehitystoimien tärkeysjärjestys. Haastatteluna toteutettava mittaus selvittää yrityksen digitalisaation nykytilan ja tavoitetilan seitsemällä eri osa-alueella. Tulos kertoo yritykselle, millä alueilla sillä on eniten kehittämistä ja millä alueilla se on jo haluamallaan digitalisaation tasolla. Tämä suuntaa fokuksen oikeaan paikkaan ja ohjaa resursointia oikein.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on hyödyntänyt digikypsyysmittausta kahdessa hankkeessaan, ja siitä saadut kokemukset ovat hyviä. Työkalua on hyödynnetty yhteensä 11 yrityksessä ja palaute on ollut positiivista.