Poliisiopettajien näkemyksiä kestävästä kehityksestä Poliisi AMK -koulutuksessa : tilannekartoitus kestävän kehityksen nykytilasta Poliisiammattikorkeakoulun AMK -koulutuksen poliisitaustaisissa oppiaineissa
Suojasalmi, Roope (2019)
Suojasalmi, Roope
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927941
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on nykyään maailmanlaajuinen käsite, jota pyritään mahdollisimman hyvin toteuttamaan ympäri maailmaa useimmissa valtioissa. Se jakautuu kolmeen ulottuvuuteen, joita ovat ekologinen, taloudellinen ja sosiaalinen/kulttuurinen kestävyys. Samassa yhteydessä, kun valtiot ovat alkaneet toteuttamaan kestävää kehitystä, niin siitä on myös hiljalleen tullut olennainen osa koulutusta. Muun muassa ammattikorkeakouluissa kestävän kehityksen toteuttaminen nykypäivänä otetaan hyvin tosissaan ja sille on usein asetettu erilaisia tavoitteita. Näitä tavoitteita voi olla esimerkiksi opetussuunnitelmassa. Poliisiammattikorkeakoulun Opetussuunnitelmassa kestävää kehitystä sivutaan tällä hetkellä ainoastaan sen yleisissä kompetensseissa. Tämän lisäksi kestävä kehitys mainitaan Poliisiammattikorkeakoulun pedagogisissa linjauksissa. Poliisiammattikorkeakoulun toimintasuunnitelmassa on ollut tavoitteena vuonna 2019, että oppilaitoksen kestävän kehityksen tila olisi kuvattu.
Tässä opinnäytteessä on selvitetty kestävän kehityksen nykytilaa poliisitaustaisten oppiaineiden AMK – koulutuksessa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja tutkimusaineisto koostui neljän poliisiaineen vastuuopettajan haastatteluista. Haastatteluissa tarkastellaan kestävää kehitystä sen kolmen ulottuvuuden pohjalta, verraten saatuja tuloksia näiden ulottuvuuksien teoriaan. Opinnäytteellä on tarkoituksena selvittää, että millä tavalla nämä ulottuvuudet toteutuvat koulutuksessa tällä hetkellä. Tarkoituksena oli haastattelujen myötä saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten kestävä kehitys näkyy koulutuksen sisällöissä ja miten se ilmenee opetusmenetelmissä.
Jokainen haastattelu osoitti paljon yhtäläisyyksiä kestävästä kehityksestä ja sen ulottuvuuksista toisten oppiaineiden välillä. Tämän myötä tulos välittyi esille melko selkeästi. Tutkimus osoittaa, että kestävän kehityksen tila Poliisiammattikorkeakoulun poliisitaustaisissa aineissa on vielä kehittyvässä vaiheessa. Aihe ei ole vielä kovinkaan tuttu opettajille, eikä se vielä paljolti ole osana opetusmenetelmissä, mutta sen eteen tehdään paljon hyviä kestävää kehitystä edistäviä tekoja. Tämä tapahtuu useimmiten tietämättä tai suuremmin tuntematta kestävän kehityksen käsitettä. Kuitenkin aihetta pidetään erittäin tärkeänä ja sen toteutuksessa halutaan kehittyä. Tutkimuksen tulosten luotettavuus perustuu useamman vastuuopettajien rehelliseen näkemykseen heidän vastuulla olevasta opintojaksosta.
Tässä opinnäytteessä on selvitetty kestävän kehityksen nykytilaa poliisitaustaisten oppiaineiden AMK – koulutuksessa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja tutkimusaineisto koostui neljän poliisiaineen vastuuopettajan haastatteluista. Haastatteluissa tarkastellaan kestävää kehitystä sen kolmen ulottuvuuden pohjalta, verraten saatuja tuloksia näiden ulottuvuuksien teoriaan. Opinnäytteellä on tarkoituksena selvittää, että millä tavalla nämä ulottuvuudet toteutuvat koulutuksessa tällä hetkellä. Tarkoituksena oli haastattelujen myötä saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten kestävä kehitys näkyy koulutuksen sisällöissä ja miten se ilmenee opetusmenetelmissä.
Jokainen haastattelu osoitti paljon yhtäläisyyksiä kestävästä kehityksestä ja sen ulottuvuuksista toisten oppiaineiden välillä. Tämän myötä tulos välittyi esille melko selkeästi. Tutkimus osoittaa, että kestävän kehityksen tila Poliisiammattikorkeakoulun poliisitaustaisissa aineissa on vielä kehittyvässä vaiheessa. Aihe ei ole vielä kovinkaan tuttu opettajille, eikä se vielä paljolti ole osana opetusmenetelmissä, mutta sen eteen tehdään paljon hyviä kestävää kehitystä edistäviä tekoja. Tämä tapahtuu useimmiten tietämättä tai suuremmin tuntematta kestävän kehityksen käsitettä. Kuitenkin aihetta pidetään erittäin tärkeänä ja sen toteutuksessa halutaan kehittyä. Tutkimuksen tulosten luotettavuus perustuu useamman vastuuopettajien rehelliseen näkemykseen heidän vastuulla olevasta opintojaksosta.